|
LUKA W PRAWIE ISTOTA ZJAWISKA ORAZ JEGO ZNACZENIE DLA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
SKORCZYŃSKA E. wydawnictwo: C.H. BECK, 2017, wydanie Icena netto: 158.20 Twoja cena 150,29 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Luka w prawie
Istota zjawiska oraz jego znaczenie dla prawa administracyjnego
Na gruncie polskiej nauki prawa administracyjnego pojęcie luki w prawie jest rzadko
używane, traktowane nieraz z obawą. Niektórzy nawet negują a limine jego przydatność
w tej dziedzinie prawa, powołując się w szczególności na zasadę legalności, zgodnie
z którą administracja powinna działać na podstawie prawa, tj. ma swoim działaniem
wykonywać (wypełniać, realizować, stosować) prawo – a nie je tworzyć
(wypełniając jego rzekome luki). Niniejsza praca próbuje udowodnić tezę inaczej
sformułowaną: że nauka prawa administracyjnego, a w ślad za nią również praktyka
administracyjna i judykatura mogą (a nawet powinny) przedmiotowe pojęcie lepiej
wykorzystać, poznając w pierwszej kolejności istotę zjawiska, które ono opisuje (w
tym istotę kontrowersji, jakie przedmiotowe pojęcie wciąż wywołuje).
Książka wyjaśnia, w jaki sposób pojęcie luki w prawie mogłoby w demokratycznym
państwie prawnym przysłużyć się do zagwarantowania należytej ochrony interesów
jednostki (czy szerzej - podmiotów administrowanych) w pewnych trudnych sytuacjach, w
których zasada legalności najprościej mówiąc - niedomaga. Chodzi o przypadki, w których
- wobec rozmaitych niedociągnięć i błędów aktów normatywnych (ustaw, rozporządzeń
itp.) obywatele mogą zasadnie odczuwać niepewność co do swojej sytuacji prawnej.
Przedmiotowa niepewność rodzi bowiem - jak udowodnia przedmiotowa praca - określone
oczekiwanie, zasługujące na ochronę prawną w prawie administracyjnym. W niniejszej
pracy opisano również to, jak - dzięki pojęciu luki w prawie - można budować (w tzw.
trudnych, precedensowych przypadkach stosowania prawa administracyjnego) prawdziwe relacje
zaufania pomiędzy administracją a podmiotami faktycznie poddanymi jej władztwu. Pozwala
tej spojrzeć inaczej na „mechanikę” działania prawa w przestrzeni luki, a to
dzięki podjętym rozważaniom filozoficznoprawnym, zaprezentowanym zwłaszcza w końcowej
części pracy.
A zatem - czym w ogóle jest luka w prawie? Jakie warto mieć wobec niej przekonania?
Jak to narzędzie teoretyczne spożytkować w praktyce i jakie znacznie mu nadać we
własnym życiu? – to jedne z wielu pytań podejmowanych w niniejszej publikacji.
Dzięki temu może ona z powodzeniem zainteresować nie tylko gremia naukowców czy osoby
profesjonalnie zajmujące się prawem administracyjnym (jak pracownicy administracji
publicznej czy sędziowie sądów administracyjnych), ale i inne osoby, na których życie
prawo (zawierające „luki”) realnie oddziałuje i które w związku z tym poszukują
własnej odpowiedzi na pytanie – co można i co należy zrobić, aby to „niepewne”
prawo (a konkretnie: niepewne prawo administracyjne) nie powodowało w życiu prawnym
negatywnych skutków, tj. by w podobnych przypadkach nadal mogło pozostawać ideą, która
ludzi łączy, a nie dzieli.
Wykaz skrótów
Bibliografia
Wstęp
I. Uzasadnienie wyboru tematyki badawczej
1. "Magia terminów mglistych"
2. Kryzys prawa administracyjnego?
II. Przedmiot, cele i główne założenia pracy
III. Metodologia pracy
IV. Systematyka pracy
Część I. Próba opisania istoty luki w prawie - podejście fenomenologiczne
1.1. Potoczne znaczenie pojęcia luki jako punkt wyjścia do badań
1.2. Luka w prawie jako metafora
1.3. Luka w prawie jako droga do poznania obiektywnego prawa
1.4. Czy luka w prawie może zanegować wartość litery prawa?
1.5. Funkcja luki w prawie
1.6. Swoistość kontekstu dostrzegania luki w prawie
1.6.1. Luka a system prawa
1.6.2. Przestrzeń prawna w ujęciu F. Longchampsa jako zakładana perspektywa badawcza
1.6.3. Wartości życia prawnego jako "detektory" luk w prawie
1.6.4. Mechanika działania prawa w przestrzeń luki
1.7. Wnioski. Luka w prawie jako trudny przypadek "niepewnego prawa"
Część II. Obraz luki w prawie z perspektywy teoretycznoprawnej
2.1. Wybrane teorie na temat luk w prawie
2.1.1. Luki pozorne i luki rzeczywiste w ujęciu E. Zitelmanna
2.1.2. Luka jako "poczucie braku" w teorii S. Rundsteina
2.1.3. Luki w "Czystej teorii prawa" H. Kelsena
2.1.4. Istota luki w prawie w ujęciu M. Honzatki
2.1.5. Luki aksjologiczne, logiczne i konstrukcyjne w teorii Z. Ziembińskiego
2.1.6. Teoria J. Nowackiego - luka jako ocena (extra, intra, contra legem)
2.1.7. Rozumienie pojęcia analogii legis w teorii J. Nowackiego
2.1.8. Teoria J. Wróblewskiego
2.1.9. Teoria Ch. Perelmana
2.1.10. Luki "fenomenologiczne" i inne wybrane typologie luk w prawie
2.2. Rodzaje przypadków określanych mianem "luki w prawie"
2.2.1. Luka w prawie w ujęciu szerokim
2.2.2. Luki "czysto subiektywne" - aksjologiczne (niby-luki)
2.2.3. Luki ujawniające pozór prawa (luki contra legem)
2.2.4. Luki wynikające ze sprzeczności norm
2.2.5. Luki w procesie wykładni (luki intra legem)
2.2.6. Luki ujawniające błąd prawa (luki extra legem: obiektywne i
obiektywno-subiektywne)
2.2.7. Odróżnienie tzw. luk konstrukcyjnych (obiektywnych) od kwestii zaniechania
prawodawczego (tzw. "pionowej" luki w prawie)
2.2.8. Typologie luk a przestrzeń prawna
2.3. Rzeczywiste dylematy związane z dostrzeganiem luk w prawie. Istota luki w prawie
2.4. Analogia a usuwanie luk
2.5. Luka jako zmiana ilościowa prawa
2.6. Luka w prawie - luka w systemie prawa
2.7. Podsumowanie. Koncepcja luki w prawie (luka a norma dopełniająca system prawa, luka
a prawo do błędu, luka a nadużycie prawa)
Część III. Obraz luki w prawie z perspektywy nauki prawa administracyjnego
3.1. Prawo administracyjne jako specyficzny kontekst dla luki w prawie
3.1.1. Dualizm: prawo publiczne - prawo prywatne
3.1.2. Służba publiczna jako kryterium wyodrębnienia prawa administracyjnego
3.1.3. Wartości jako siły spajające system prawa administracyjnego
3.2. Przestrzenie występowania luk w prawie administracyjnym
3.2.1. Luki subiektywno-obiektywne (między systemami prawa). Przykładowe problemy tzw.
pogranicza prawa administracyjnego
3.2.2. Luki w systemie prawa administracyjnego
3.3. Teorie luk w prawie formułowane z perspektywy nauki prawa administracyjnego
3.3.1. Uwagi wstępne. Kierunki dogmatycznych badań nad luką w prawie w nauce prawa
karnego i prawa cywilnego
3.3.2. Problem dopuszczalności analogicznego stosowania przepisów prawa cywilnego w
prawie administracyjnym w literaturze międzywojennej
3.3.3. Przegląd teorii luk w prawie podatkowym - okres międzywojenny
3.3.4. Analogia i luki w prawie podatkowym w ujęciu współczesnej doktryny
3.3.5. Teoria luk E. Smoktunowicza. Analogia w prawie administracyjnym
3.4. Luka w prawie jako element procesu wykładni i stosowania prawa administracyjnego -
na tle wybranych poglądów nauki prawa administracyjnego
3.4.1. Uwagi wstępne
3.4.2. Pojęcie faktów administracyjnoprawnych w teorii A. Błasia
3.4.3. Wykładnia a luki w prawie administracyjnym w ujęciu W. Jakimowicza
3.4.4. Koncepcja wykładni prawa administracyjnego w ujęciu M. Zirka-Sadowskiego
3.4.5. Problem tzw. prawa sędziowskiego w polskim prawie administracyjnym w ujęciu D.
Dąbek
3.4.6. Aksjomaty prawa administracyjnego a luki w prawie w teorii J. Zimmermanna
3.4.7. Prawotwórcze "rozwijanie" prawa przez sąd administracyjny w ujęciu M.
Kamińskiego
3.5. Próba syntezy poglądów doktryny. Czym powinna być luka w prawie z perspektywy
administracyjnoprawnej?
3.5.1. Zakazy stosowania analogii i wypełniania luk w prawie. Usuwanie luk w drodze
odnajdywania związków pomiędzy gałęziami prawa
3.5.2. Argumenty przeciw dopuszczalności wypełniania luk w prawie administracyjnym
3.5.3. Argumenty "za". Twórczy charakter działalności administracji
publicznej. Działanie w interesie publicznym (w służbie publicznej) a zasada
legalności
3.5.4. Model stosowania nieracjonalnego prawa administracyjnego - postulaty de lege
ferenda
Część IV. Próba sformułowania filozofii stosowania "niepewnego
prawa"
4.1. Jak brzmi questio diabolica?
4.2. W poszukiwaniu filozofii "niepewnego prawa"
4.2.1. Kamienie milowe poszukiwań filozoficznoprawnych
4.2.2. Jaka jest współczesna filozofia prawa, czyli o konsekwencjach pluralizmu nurtów
filozoficznych
4.2.3. Koncepcja prawa jako techniki i koncepcja prawa jako rozmowy
4.2.4. Czy sądy powinny tworzyć prawo? O roli tzw. precedensów w systemach prawa
stanowionego
4.2.5. Podsumowanie. Wybór filozofii eklektycznej
4.3. Filozofia stosowania "niepewnego prawa"
Zakończenie
Indeks rzeczowy
536 stron, Format: 14.6x20.4, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|