|
RADA MINISTRÓW JAKO ORGAN INICJUJĄCY POSTĘPOWANIE USTAWODAWCZE
BEREK M. wydawnictwo: C.H. BECK, 2017, wydanie Icena netto: 118.80 Twoja cena 112,86 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Rada ministrów jako organ inicjujący postępowanie ustawodawcze
Rada Ministrów jest jednym z podmiotów konstytucyjnie uprawnionych do wnoszenia do
Sejmu projektów ustaw. Zakres rządowych projektów ustaw, ich liczba oraz skuteczność
polegająca na akceptowaniu przez parlament wniesionych projektów czyni z Rady Ministrów
zdecydowanego lidera wśród podmiotów, które inicjują postępowanie ustawodawcze.
W książce szczegółowo omówiona jest rządowa procedura, w ramach której
przygotowywane są rządowe projekty ustaw. Analizowane jest ustrojowe znaczenie, jakie ma
prawo inicjatywy ustawodawczej dla Rady Ministrów jako organu władzy wykonawczej.
Szczególną uwagę Autor poświęca sposobowi funkcjonowania Rady Ministrów jako
organu kolegialnego, któremu przewodniczy premier o określonej konstytucyjnie pozycji.
Jest to pierwsza publikacja tak dokładnie omawiająca ten etap prac prawodawczych,
tym bardziej interesująca, że Autor przez 8 lat odpowiadał za sprawność i
efektywność rządowej legislacji. Połączenie analizy teoretycznej z praktycznym
doświadczeniem jest niewątpliwą największą zaletą książki.
Od Autora
Wykaz skrótów
Bibliografia
Akty normatywne
Orzecznictwo
Wstęp
Rozdział I. Pojęcie inicjatywy ustawodawczej
Rozdział II. Specyfika prawa inicjatywy ustawodawczej przysługującego Radzie
Ministrów
§ 1. Istota władzy wykonawczej a wykonywanie inicjatywy ustawodawczej
§ 2. Kolegialność działania Rady Ministrów
§ 3. Rada Ministrów a Prezydent w wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej
§ 4. Obowiązki Rady Ministrów wykonującej prawo inicjatywy ustawodawczej
§ 5. Pozostałe formy wpływania przez Radę Ministrów na inicjatywy ustawodawcze
Rozdział III. Planowanie działalności legislacyjnej Rady Ministrów
§ 1. Prawny obowiązek planowania działalności legislacyjnej Rady Ministrów
§ 2. Planowanie działalności legislacyjnej a konstytucyjne prawo dostępu do informacji
§ 3. Planowanie działalności legislacyjnej jako element organizacji pracy
§ 4. Praktyczna realizacja obowiązku planowania prac legislacyjnych
§ 5. Skutki wadliwego planowania działalności legislacyjnej
§ 6. Nowy model planowania działalności legislacyjnej
Rozdział IV. Organizacja prac ustawodawczych Rady Ministrów
§ 1. Rządowa procedura prawodawcza - wprowadzenie
§ 2. Prace wewnątrzresortowe
§ 3. Uzgodnienia międzyresortowe, konsultacje publiczne, opiniowanie
§ 4. Stały Komitet Rady Ministrów
§ 5. Komisja prawnicza
§ 6. Pozostałe organy pomocnicze Rady Ministrów: Komitet do Spraw Europejskich, Komitet
Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji, Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów, Rada
Legislacyjna przy Prezesie Rady Ministrów
§ 7. Sekretarz Rady Ministrów
§ 8. Posiedzenia Rady Ministrów oraz obiegowy tryb rozpatrywania projektów dokumentów
rządowych
§ 9. Założenia do projektów ustaw - (nietrwała?) zmiana w rządowej procedurze
§ 10. Odrębności proceduralne
§ 11. Wpływ procedury na jakość prawa
Rozdział V. Rola Prezesa Rady Ministrów w wykonywaniu przez Radę Ministrów
inicjatywy ustawodawczej
Rozdział VI. Wykonywanie przez Radę Ministrów prawa inicjatywy ustawodawczej
§ 1. Zakres rządowych inicjatyw ustawodawczych
§ 2. Ustawa budżetowa
§ 3. Inne ustawy dotyczące finansów państwa
§ 4. Ustawy wyrażające zgodę na ratyfikację umów międzynarodowych
§ 5. Ustawy regulujące stosunki z kościołami i związkami wyznaniowymi
§ 6. Ustawy wykonujące orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego
§ 7. Ustawy implementujące prawo Unii Europejskiej
§ 8. Prawo inicjatywy ustawodawczej a orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego
Rozdział VII. Pilne projekty ustaw
§ 1. Zakres przedmiotowy
§ 2. Tryb rozpatrywania
§ 3. Korzystanie przez Radę Ministrów z trybu pilnego
Zakończenie
282 strony, Format: 14.6x20.4, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|