Jawność i jej ograniczenia Tom 12
Model regulacji
Seria, w której ukazują się publikacje omawiające w wyczerpujący sposób określone
instytucje czy zagadnienia prawne.
Adresujemy ją przede wszystkim do prawników poszukujących wnikliwego ujęcia tematu,
łączącego teorię i praktykę. A tego - ze względu na brak miejsca - nie znajdziemy
nawet w komentarzach.
Autorzy
Wstęp
Wykaz skrótów
Wykaz literatury
Rozdział I. Założenia wstępne dla zrównoważonego przetwarzania informacji ze
źródeł publicznych w czasach big data
§ 1. Przetwarzanie informacji w świecie big data
§ 2. Informacja i jej cechy
§ 3. Informacja w zasobach publicznych
§ 4. Wszechobecność danych
§ 5. Rola Internetu rzeczy
§ 6. Chmura obliczeniowa
§ 7. Świt sztucznej inteligencji
§ 8. Informacja w zasobach publicznych
§ 9. Wyniki operacji na dużych zasobach danych
§ 10. Tworzenie zasobu publicznego
§ 11. Cele działania
§ 12. Profile osobowe a zrównoważenie przetwarzania informacji
§ 13. Profilowanie w zaleceniach Rady Europy
§ 14. Ocena wpływu na ochronę prywatności jako droga ku zrównoważonemu przetwarzaniu
informacji
§ 15. Przetwarzanie informacji pochodzącej z powszechnie dostępnych źródeł
§ 16. Inżynieria informacyjna w wieku big data
§ 17. Zrównoważenie by design
§ 18. Rozliczalność
§ 19. Wskazania na przyszłość
§ 20. Wnioski
Rozdział II. Projekt założeń zmian regulacji ustawodawstwa krajowego,
dotyczących jawności i jej ograniczeń
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Cel projektowanej regulacji
§ 3. Istota i zakres proponowanych zmian w dotychczasowej regulacji
§ 4. Zasadnicze kwestie wymagające zmian, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności
bieżącego "punktowego" uregulowania
I. Wsparcie interoperacyjności systemów i rejestrów ykorzystywanych przy realizacji
zadań publicznych
II. Racjonalizacja zakresu i sposobów udostępniania danych z rejestrów publicznych dla
lepszej ochrony interesu publicznego oraz interesów indywidualnych
III. Zmiany w prawnej regulacji organizacji i zasad prowadzenia rejestrów publicznych
zawierających dane przestrzenne
IV. Bezpieczeństwo dostępu do sieci i usług e-administracji
V. Zmiany przepisów dotyczących tajemnic prawnie chronionych
VI. Zmiany w zakresie regulacji dostępu do informacji publicznej i ponownego
wykorzystywania informacji sektora publicznego
VII. Zmiany dotyczące retencji danych telekomunikacyjnych
VIII. Zmiany w zakresie prawnokarnej ochrony informacji niejawnych w zakresie
monitorowania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom
IX. Zmiany w zakresie ochrony informacji wrażliwych dla bezpieczeństwa publicznego
X. Zmiany w zakresie dostępu do akt i rozstrzygnięć w sprawach administracyjnych
XI. Zmiany w zakresie dostępu do informacji w sprawach cywilnych
XII. Zmiany w zakresie identyfikacji tożsamości i dowodów osobistych
Rozdział III. Postulaty zmian w systemie ochrony tajemnic
§ 1. Niejednolita regulacja tajemnic ustawowo chronionych
§ 2. Ustawa o ochronie informacji niejawnych jako ustawa wiodąca i baza dla modelu
regulacji tajemnic
§ 3. Zasady ochrony informacji niejawnych jako baza dla kwestionariusza ochrony tajemnic
§ 4. Postulaty de lege ferenda dotyczące konstrukcji odesłań do ustawy o ochronie
informacji niejawnych
§ 5. Podsumowanie
Rozdział IV. Postulaty zmian w przepisach prawa dotyczących dostępu do
informacji i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Propozycje zmian w ustawie o dostępie do informacji publicznej dla poprawy
jawności życia publicznego
I. Powołanie pełnomocnika ds. jawności
II. Wprowadzenie wyspecjalizowanego organu ds. dostępu do informacji publicznej i
ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego
III. Raportowanie o wykonywaniu obowiązków informacyjnych wynikających z ustawy o
dostępie do informacji publicznej
IV. Sposób publikacji informacji w BIP
§ 3. Propozycje zmian w ustawie o dostępie do informacji publicznej dla ochrony interesu
publicznego w zakresie granic prawa do informacji
I. Wprowadzenie
II. Założenia modelu ograniczeń prawa do informacji publicznej w RP
III. Katalog przesłanek ograniczających
IV. Informacje wrażliwe dla bezpieczeństwa
V. Ochrona sfery wewnętrznej administracji
VI. Tajemnica postępowania kontrolnego
VII. Ograniczenie przeciwko nadużyciu prawa do informacji publicznej
§ 4. Propozycje zmian w ustawie o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego
I. Wprowadzenie
II. Wprowadzenie oceny skutków dla ochrony danych osobowych
III. Informowanie osób, których dane dotyczą, o możliwości ponownego wykorzystywania
pozyskanych od nich danych osobowych
IV. Wykorzystywanie licencji i not informacyjnych w zakresie ochrony danych osobowych
Rozdział V. Postulaty zmian regulacji w zakresie zwiększania
cyberbezpieczeństwa
§ 1. Wstęp
§ 2. Skutki dotychczasowych uregulowań prawnych dotyczących cyberbezpieczeństwa
§ 3. Możliwe rozwiązania
§ 4. Cele, istota i zakres projektowanej regulacji
§ 5. Zasadnicze kwestie wymagające uregulowania
§ 6. Zakończenie
Rozdział VI. Postulaty zmian ustawy o dowodach osobistych
§ 1. Wstęp
§ 2. Ustawa o dowodach osobistych
§ 3. Uwagi de lege ferenda do ustawy o dowodach osobistych
§ 4. Podsumowanie
Rozdział VII. Postulaty zmian w zakresie jawności i bezpieczeństwa rejestrów
publicznych
§ 1. Uwagi wprowadzające
§ 2. Postulaty zmian zakresu pojęcia rejestru publicznego
§ 3. Postulaty zmian dotyczące udostępniania danych ze zinformatyzowanych rejestrów
publicznych
§ 4. Postulaty związane z cyberbezpieczeństwem rejestrów publicznych
§ 5. Podsumowanie i wnioski
Rozdział VIII. Postulaty zmian regulacji w zakresie zwiększania
interoperacyjności rejestrów i systemów teleinformatycznych
§ 1. Wstęp
§ 2. Skutki dotychczasowych uregulowań prawnych dotyczących interoperacyjności
§ 3. Możliwe rozwiązania
§ 4. Cele, istota i zakres projektowanej regulacji
§ 5. Zasadnicze kwestie wymagające uregulowania
§ 6. Zakończenie
Rozdział IX. Postulaty zmian w prawnej regulacji organizacji i zasad prowadzenia
rejestrów publicznych zawierających dane przestrzenne
§ 1. Wstęp
§ 2. Propozycje zmian w obowiązujących przepisach prawa wynikające z dorobku sympozjum
pt. "Zasoby informacyjne i struktura regionalnych systemów informacji
przestrzennej", które odbyło się w dniach 17-18.3.2016 r. w siedzibie Urzędu
Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie
I. Określenie odpowiedzialności za tworzenie systemów teleinformatycznych do
prowadzenia rejestrów publicznych
II. Cyfrowe zbiory danych planistycznych
III. Zadania organów jednostek samorządu terytorialnego związane z prowadzeniem systemów
informacji przestrzennej
§ 3. Propozycja uniwersalnych zasad tworzenia urzędowych systemów teleinformatycznych
Rozdział X. Postulaty zwiększenia interoperacyjności rejestrów w zakresie
informacji adresowej
§ 1. Wstęp
§ 2. Adres - miejsce w znaczeniu geograficznym
§ 3. Adres elektroniczny
§ 4. Koncepcja adresu uniwersalnego
§ 5. Podsumowanie
Indeks rzeczowy
244 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa niękka