Historia rozwoju ekonomii
Tom 2 Od idei socjalistycznych do historyzmu
Adam Smith wykazał, że system gospodarczy z wolną konkurencją zapewnia najwyższą
efektywność i bogactwo wszystkim członkom społeczeństwa. Jednakże nie wszyscy
skorzystali z dobrodziejstw systemu kapitalistycznego. Postulaty naprawy kapitalizmu
przedstawili – zaprezentowani w tym tomie – reprezentanci nurtu socjalistycznego,
natomiast marksiści nawoływali do przemocy i rewolucji. Z kolei reprezentanci historyzmu
wskazywali na potrzebę zwiększenia roli państwa w gospodarce, a także stosowania
odmiennych od klasyków metod dociekań oraz uznania historycznego charakteru praw
rządzących rozwojem życia gospodarczego.
„Recenzowana praca jest rezultatem wielkiej pracowitości
autora, jego pasji badawczej w poszukiwaniu prac oryginalnych w celu możliwie pełnego
przedstawienia badanych problemów. […] W mojej ocenie praca stanowi doskonały
przykład rzetelnej, wnikliwej pracy naukowej autora opartej na żmudnych badaniach
archiwalnych. Rozprawa stanowi ważny i wartościowy wkład M. Bochenka do badań nad
historią ekonomii”.
Z recenzji prof. zw. dr hab. Aleksandry Lityńskiej
Wstęp / 7
Rozdział 1. Myśl socjalistyczna. Saintsimonizm, kooperatyzm, socjalizm państwowy
i fabianizm / 9
1. „Socjaliści klasyczni” / 10
2. Saintsimonizm / 13
3. Socjalizm zrzeszeniowy / 20
4. Socjalizm państwowy / 30
5. Socjalizm reformatorski / 38
6. Myśl socjalistyczna w Polsce / 44
Rozdział 2. Ekonomia marksowska / 59
1. Twórcy marksizmu / 60
2. Metoda badań Karola H. Marksa i Fryderyka Engelsa / 63
3. Teoria wartości / 67
4. Teoria wartości dodatkowej / 68
5. Prawo zniżkowej tendencji stopy zysku i organiczny skład kapitału / 70
6. Schematy reprodukcji / 72
7. Krytyka prawa rynków zbytu / 74
8. Znaczenie K.H. Marksa / 76
Rozdział 3. Kierunek historyczny / 79
1. Filozofia społeczna i metodologia dociekań / 80
2. Szkoła romantyczna / 82
3. Starszy instytucjonalizm / 85
4. Starsza szkoła historyczna / 91
5. Szkoła socjalno-prawna / 95
6. Młodsza szkoła historyczna / 101
7. Najmłodsza szkoła historyczna / 110
8. Neoromantyzm / 117
9. Szkoła historyczna i narodowa w Polsce / 120
10. Katolicka szkoła społeczna w Polsce / 163
Podsumowanie / 181
Bibliografia / 197
Indeks nazwisk / 227
120 stron, Format: 15.8x22.6, oprawa miękka