Zraniony duch i zagrożone ciało
Resocjalizacja XXI wieku w perspektywie interdyscyplinarnej
Czternastu Autorów, czternaście bardzo różnych ujęć zagadnień związanych z
resocjalizacją składa się na niniejszy tom i staje się początkiem dalszych
poszukiwań.
Niniejsza publikacja zrodziła się z wielu przemyśleń. Na jej kartach zabrali głos
nie tylko wytrawni pedagodzy, ale i ci, którzy stawiają swoje nieśmiałe kroki w pracy
z drugim człowiekiem. Poszukują odpowiedzi na wiele pytań i targani są wieloma
wątpliwościami, a także dzielą się nimi z Czytelnikiem oraz szukają nowych
przestrzeni do pracy z innymi.
Autorzy nie uzurpują sobie prawa do kategorycznych sądów, posiadania i
rozpowszechniania gotowych recept. Bardziej pytają, analizują, dokonują przeglądu
historycznego zjawisk, zajmują się nie tylko działaniami resocjalizacyjnymi
skierowanymi do jednostki resocjalizowanej, ale także osobami resocjalizującymi.
Książkę otwiera tekst Żanety Tempczyk-Nagórki, która pochyla się nad problemem
ewangelicznych podstaw wychowania. Autorka analizuje ten problem zarówno od strony
praktycznej, jak i teoretycznej. W pierwszej części książki znajdują się ponadto
teksty: Katarzyny Czubak, Barbary Gawdy, Mariusza Kuskowskiego, Elżbiety Wulbach.
Wszystkie zamykają się w kręgu duchowego i psychospołecznego wymiaru człowieka
poddanego resocjalizacji.
Część druga publikacji przenosi nas do historycznego wymiaru omawianego zjawiska. Tacy
Autorzy jak: Jacek Kulbaka, Irena Lewicka, Barbara Grzyb, Gabriela Kowalska, Ryszarda Ewa
Bernacka dzięki swoim tekstom uświadamiają Czytelnikowi wielowiekowość opisywanych
zjawisk i działań oraz ich wymiar psychologiczny.
Kolejne dwie części publikacji skupiają się na prezentacji zagadnień związanych z
resocjalizacją jako procesem skupionym wokół profilaktyki i zagrożeniom towarzyszącym
środowisku bliższemu i dalszemu osób resocjalizowanych. W tekście Ryszarda
Gołębiowskiego odnajdziemy temat migracji i jej wpływu na życie rodziny. Urszula Dzido
zajęła się ważnym tematem niedostosowania społecznego osób z niepełnosprawnością,
natomiast Małgorzata Starzomska kryzysem egzystencjalnym pacjentów z jadłowstrętem
psychicznym. Dwa ostatnie artykuły zamieszczone w czwartej części koncentrują się na
problemach osadzonych w cyberświecie i komunikacji międzyludzkiej. Katarzyna
Bocheńska-Włostowska poszukuje odpowiedzi na pytanie, jak wesprzeć pracę pedagogów
ulicy prawidłami komunikacji i narzędziami edukacji medialnej. Ewa Kopeć zastanawia
się nad aktualnym tematem profilaktyki i cyberprzemocy.
Słowem wstępu
Część I. Duchowy i psychospołeczny wymiar człowieka w resocjalizacji
penitencjarnej
Żaneta Tempczyk-Nagórka
Ewangeliczne podstawy wychowania resocjalizującego – od teorii do praktyki
Katarzyna Czubak
Wieloaspektowość zaburzeń osobowości u osób inkarcerowanych
Barbara Gawda
Lęk – jego doświadczenie i reprezentacja u osób z antyspołecznym zaburzeniem
osobowości
Mariusz Kuskowski
Oddziaływania wychowawcze w warunkach penitencjarnych
Elżbieta Wulbach
Resocjalizacja skazanych w zakładach karnych
Część II. Resocjalizacja nieletnich dawniej i dzisiaj
Jacek Kulbaka
Z dziejów resocjalizacji nieletnich na ziemiach polskich (XVII–XIX wiek)
Irena Lewicka
Rola kuratora rodzinnego w procesie resocjalizacji nieletnich
Barbara Grzyb, Gabriela Kowalska
Resocjalizacja niepełnosprawnej młodzieży w aspekcie implementowania działań
profilaktycznych
Ryszarda Ewa Bernacka
Nonkonformiści konstruktywni i pozorni – nadzieje i problemy w kontekście
psychologicznym
Część III. Resocjalizacja – wychowanie, edukacja, interwencja, terapia
może przyjąć współczesne zagrożenia jednostki i rodziny
Ryszard Gołębiowski
Migracje zagrożeniem bytu rodziny oraz socjalizacji młodego pokolenia
Urszula Dzido
Zagrożenie niedostosowaniem społecznym osób z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu lekkim w środowisku społecznym
Małgorzata Starzomska
Więzienie w więzieniu – próba charakterystyki kryzysu egzystencjalnego
pacjentów hospitalizowanych z powodu jadłowstrętu psychicznego
Część IV. Zadania profilaktyki wobec zróżnicowanych zagrożeń życia
społecznego
Katarzyna Bocheńska-Włostowska
Praca i rola pedagoga ulicy i streetworkera z odwołaniem do komunikacji społecznej
i mediów
Ewa Kopeć
Zadania profilaktyki wobec problemu cyberprzemocy
212 stron, Format: 16.0x24.0cm, oprawa miękka