wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 44.00 41,80   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

PUNKTY ZA POCHODZENIE POWOJENNA MODERNIZACJA I UNIWERSYTET W ROBOTNICZYM MIEŚCIE


ZYSIAK A.

wydawnictwo: NOMOS, 2016, wydanie I

cena netto: 44.00 Twoja cena  41,80 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Punkty za pochodzenie

Powojenna modernizacja i uniwersytet w robotniczym mieście


Punkty za pochodzenie to książka o projekcie socjalistycznego uniwersytetu. Ujmując powojenną odbudowę Polski jako modernizację, śledzi próby otwarcia szkolnictwa wyższego dla klas pracujących. Traktuje o nauce i polityce, ale i zmianie społecznej: rozbudzonych nadziejach, reformach i ich społecznych konsekwencjach.

Praca Agaty Zysiak jest wyjątkowo bogata i ambitna. Odnosi się ona nie tylko do tego, jak myślimy o tym konkretnym uniwersytecie czy uniwersytetach w rządzonej przez komunistów Polsce w ich historycznych i socjologicznych kontekstach, ale porusza także ogólniejsze pytanie o rolę uniwersytetów w zmianie społecznej, zwłaszcza w XX wieku. (...) Kiedy rozważam jakość pracy naukowej, staram się brać pod uwagę nie tylko bogactwo materiału empirycznego oraz naukową i teoretyczną głębię badania, które to elementy są obecne w recenzowanej pracy. Mam przed wszystkim nadzieję dowiedzieć się czegoś ważnego. W przypadku końcowych ustaleń pracy uważam, że mamy do czynienia z tego typu istotnym i empirycznie udokumentowanym odkryciem naukowym.

Z recenzji prof. Michaela D. Kennedy'ego

W książce Agaty Zysiak dostrzegam krytycyzm w postrzeganiu rzeczywistości społecznej powojennej Polski, co pozwoliło Autorce na postawienie wielu celnych pytań. Zaowocowało to walorami dzieła: wskazaniem luk w badaniach powojennych dziejów Polski, próbą wypełnienia tych luk, pokazaniem sprzeczności i wielowymiarowości dokonujących się procesów modernizacyjnych, na co nie zdobyła się dotąd historiografia, przynosząca spłaszczony obraz rzeczywistości.

Z recenzji prof. dr. hab. Włodzimierza Wincławskiego


Agata Zysiak – socjolożka kultury; adiunkt na Uniwersytecie Łódzkim. Zajmuje się socjologią historyczną i badaniami biograficznymi. Stypendystka m.in. Uniwersytetu Środkowoeuropejskiego w Budapeszcie, Fundacji Kościuszkowskiej, visiting fellow m.in. na Uniwersytecie Michigan w Ann Arbor oraz na Wolnym Uniwersytecie Berlina. Współautorka książki Opowiedzieć uniwersytet. Łódź akademicka w biografiach... Obecnie prowadzi na Uniwersytecie Warszawskim badania porównawcze przemian klasy robotniczej w miastach poprzemysłowych Polski i USA.


Wstęp      

Rozdział I: Modernizacja, przedwojnie i rewolucja   
Spór o PRL   
Totalitaryzm i modernizacja  
Wielość nowoczesności        
Monstrualna modernizacja     
Najgenialniejsze osiągnięcie   
Modernizacja bez substancji       
Domek z kart       
Społeczna rewolucja       
Wiedza i praca – uniwersytet w robotniczej Łodzi   
Magnes dla lewicowych intelektualistów 
Rewolucja w majestacie prawa       

Rozdział II: Trzy uniwersytety Józefa Chałasińskiego (1945–1952)   
Powojenne wizje uniwersytetu      
Uniwersytet liberalny          
„Demokratyczny populista”              
Uniwersytet uspołeczniony          
Wizje i realia                    
Uczelnia prowincjonalna             
Uniwersytet socjalistyczny         
Ministrant nowego obrządku             
Modele uniwersytetu          
Postscriptum                    

Rozdział III: Przebudowa imaginarium społecznego
Imaginarium         
Nowomowa i język totalitarny       
Historyczna analiza dyskursów socjalistycznych   
Prasa codzienna i jej analiza       
Binaryzacja dyskursu         
Przedwojnie i powojnie       
Kopciuszek i pustynia             
Czy Łódź się cieszy?                  
Skok, którym nie może się poszczycić żadna inna uczelnia       
Sprawa łódzkich uczelni to sprawa każdego mieszkańca Łodzi   
Konfiguracja uczestników i procesów        
Studenci i studiowanie         
Ku przyszłości – nowe kadry i demokratyzacja   
Starzy i nowi profesorowie     
Nauka i uniwersytet          
Złe siły        
Demokratyzacja i socjalistyczna merytokracja   

Rozdział IV: Projekt: nowe kadry    
Dostępność kształcenia   
Inteligencja i PRL    
Pierwsi studenci UŁ    
Rozwijający skrzydła    
Kursanci na studiach              
Pokolenia powojennych studiujących    
Praca przywilejem i obowiązkiem  
Uniwersytet Łódzki – trwanie        
Rozpoczęcie studiów      
Mechanizmy selekcji        
Edukacja techniczna           
Rola wykształcenia        
Konsekwencje          

Rozdział V: Akademicki model biografii  
Nowe kadry uniwersyteckie     
Dziedzice, awans i zmiana      
Model akademickiej biografii       
Dom rodzinny         
Studia – zajęcie pozycji w polu       
Akademia – kryteria i reguły pola       
Podsumowanie biografii     
Uniwersytet liberalny w biografiach      
Nieprawdziwe wizje             
Praca reprodukcji i mechanizmy selekcji    
Gdzie jest „hysteresis”?    
Les miraculés      
Przełamanie  
Rzemiosło    
Konflikt pokoleń – konflikt klas        
Selekcja i język         
Państwo dobrobytu       
Drobna różnica    
Przeciwne wektory „hysteresis”     

Zakończenie    
Ilustracje i tabele  
Indeks ilustracji    
Indeks tabel        
Skróty      
Bibliografia       
Indeks przedmiotowy     
Indeks osób       
Summary: Points for Class Origin: Postwar Modernization and the University in a Working-Class City   


342 strony, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022