Niechciana debata
Spór o książki Jana Tomasza Grossa
Książka składa się z dwóch części: teoretycznej, prezentującej pojęciowe
instrumentarium badań, oraz części empirycznej, w której autorka przeprowadza analizę
serii polskich debat wokół kolejnych publikacji Jana Tomasza Grossa dotyczących,
mówiąc najogólniej, polskiej pamięci zbiorowej i stosunku wobec Żydów.
Książka prezentuje nie tylko całościowe, wyczerpujące podejście, ale także
zawiera nowe propozycje w zakresie tego, jak badać jeden z najważniejszych sporów,
jakie pojawiły się po zmianie systemowej w Polsce.
W części teoretycznej autorka odwołuje się do dorobku wielu badaczy komunikacji
społecznej m.in. Michela Foucaulta, Edwarda Saida, Alfreda Schütza, Andrei Bührmann czy
Wernera Schneidera. Posługując się wypracowanymi przez nich kategoriami analitycznymi,
autorka zachowuje metodologiczną samoświadomość i podejmuje samodzielne poszukiwania.
W części empirycznej szczegółowo analizuje dynamikę debat, jakie wywoływały kolejne
książki Jana Tomasza Grossa („Sąsiedzi”, „Strach”, „Złote żniwa”). W
podsumowaniu zwraca uwagę m.in. na to, że: (1) przynależność etniczna, kulturowa lub
światopoglądowa autora kontrowersyjnego przekazu oraz ocena i publiczne uprawomocnienie
jego wypowiedzi są współzależne, (2) wypowiedzi formułowane w dyskursie podlegają
selekcji i kontroli, i tylko niektóre z nich są szerzej dystrybuowane – szczególną
rolę w doborze i społecznej dystrybucji treści odgrywa dyskurs mediów, logika
formatów medialnych i strategie instytucji medialnych, (3) głos z zewnątrz, za jaki
można uznać Jana Tomasza Grossa w polskiej debacie publicznej, może naruszyć status
quo, przełamywać tabu dyskursu dominującego, podejmować drażliwe tematy, jednak nie
wymyka się mechanizmom władzy dyskursywnej, a jego przekaz może wtórnie służyć
podtrzymywaniu i obronie status quo oraz (4) rola głosu z zewnątrz wytraca misyjny,
intelektualny charakter na rzecz funkcji (auto)prezentacyjnych – pozycja głosu z
zewnątrz staje się medialną profesją, wręcz marką, którą warunkuje dyskurs
medialny. Autorka zwraca także uwagę na takie podobieństwa sporu o książki Grossa z
innymi europejskimi debatami wokół „trudnej przeszłości”, jak postępująca
personalizacja sporu (skupienie na autorze kontrowersyjnego przekazu, a nie na samym
przekazie), gry figurą obcego-Żyda, polaryzacja wokół kategorii etnicznych i
zawodowych, zaangażowanie elit symbolicznych po obu stronach sporu, m.in. w roli
metakomunikacyjnych arbitrów. Autorka wnikliwie analizuje polską specyfikę debaty
wokół książek Grossa. Końcowy wniosek nie jest optymistyczny: „protagoniści i
uczestnicy sporów publicznych nie uczą się na własnych ani cudzych błędach. Debata
publiczna nie uszlachetnia komunikacji społecznej. W coraz większym stopniu uzależniona
jest od konstruktów, które sama wytwarza, oraz od imperatywu zabawiania publiczności,
której preferencje media bardziej zgadują i kreują, niż naprawdę znają. Do debaty o
trudnej polsko-żydowskiej przeszłości nikt z jej uczestników nie był przygotowany –
łącznie z Grossem, medialnym parezjastą, emocjonalnie i zaczepnie reagującym na
drobiazgowy ogląd jego dorobku i biografii. Więcej – była to debata niechciana po obu
stronach barykady w tym sensie, że rozbijała samozadowolenie elit, niezależnie od
prezentowanego przez nie światopoglądu. Niechcianą debatę przekuto więc w konkurs na
moralność, który szybko uległ upolitycznieniu. Spór doprowadził też do wyczerpania
się racjonalnego podejścia do faktów historycznych. Wskutek wciąż niedokończonej
debaty wokół Jedwabnego i Grossa przeszłość stała się bardzo niepewna”.
Mało optymistyczne wnioski z tym większą mocą ukazują ważkość sporu i potrzebę
jego badania.
Podziękowania
Wstęp. Głos z zewnątrz - głos pamięci?
I. Fetysz obcości w dyskursie publicznym
1. Pamięć zbiorowa i jej kontestatorzy
2. Postfoucaultowska analiza dyskursu
Dyskurs i "śmierć autora" w świetle prac "wczesnego" Foucaulta
Dyspozytyw i mechanizmy władzy w ujęciu "późnego" Foucaulta
Podmiot w optyce "późnego" i "ostatniego" Foucaulta
Wymiary i kategorie badawcze w postfoucaultowskiej analizie dyskursu
Kategorie Foucaultowskie a analiza komunikacji publicznej
3. Intelektualista, głos z zewnątrz, obcy
Intelektualista jako obcy
Świecki krytycyzm Edwarda W. Saida
Wygnańczy intelektualista według Saida
4. Żydowskość jako przedmiot sporu
Od Hannah Arendt do Daniela Goldhagena: reprezentacje żydowskości autora w europejskich
i ponadeuropejskich sporach o pamięć zbiorową
Od Marka Edelmana do Jana Tomasza Grossa: reprezentacje żydowskości autora w polskich
sporach o pamięć zbiorową
II. Jan Tomasz Gross - głos z zewnątrz w sporach o pamięć zbiorową
1. Krajobraz pamięci o relacjach polsko-żydowskich przed Sąsiadami
Wprowadzenie do analizy
2. Spór o Jedwabne - od głosu poruszyciela sumień po głos nie-Polaka
Dyspozytyw historiograficzny i moralistyczny
Dyskurs narodowo-katolicki
3. Neighbors/Voisins/Nachbarn - głos historyka
4. W oczekiwaniu na Strach - formowanie głosu z zewnątrz
5. Spór o Strach - między odtwarzaniem a wytwarzeniem dyskursu
Etnizacja sporu
Dynamika i medialne zapośredniczenie sporu
"Anty-Gross" - problem intelektualnego głosu z zewnątrz
6. Dyskusja wokół Złotych żniw - nowe otwarcie sporu?
"Nic nowego" - elementy inscenizacji sporu
Rekonstrukcja pamięci i publicznej figury historyka
Dwie debaty, dwie obrony polskiej niewinności
Metakomunikacyjna wiązka sporu
Rezultaty sporu o Złote żniwa
7. Krajobraz po Grossie - warianty rekontekstualizacji pamięci
zbiorowej
"Sąsiedzi ponad strachem" - backlash i upamiętnianie Sprawiedliwych
"Tęsknię za Tobą, Żydzie!" - zmedializowana terapia
"...i zadziwi się Europa", czyli elitarna prowokacja
Gross i "nowa klasa" kontynuatorów
Podsumowanie
Głos z zewnątrz a debata publiczna
Głos z zewnątrz w dyspozytywie zmedializowanej pamięci zbiorowej
Epilog, czy niekończąca się opowieść
Bibliografia
Nota bibliograficzna
Aneks - Spis analizowanych materiałów
Indeks osób
428 stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miękka