Audyt logistyki w przedsiębiorstwach handlu detalicznego wielkopowierzchniowego
Celem książki jest wskazanie atrybutów systemów logistycznych w przedsiębiorstwach
handlu detalicznego wielkopowierzchniowego oraz determinantów ich przepływów strumieni
logistycznych.
Na tej podstawie opracowanie koncepcji realizacji procedury audytu logistyki w zakresie
niezbędnym do poprawy wyników ekonomicznych. Przyjęta procedura będzie uwzględniać
zarówno wielkości i strukturę zasobów, które znajdują się w dyspozycji danego
podmiotu, jak i uwarunkowania otoczenia.
Etapy jego realizacji obejmują:
• Identyfikację atrybutów systemu logistycznego w przedsiębiorstwach handlu
detalicznego wielkopowierzchniowego poprzez wskazanie jego struktury podmiotowej,
przedmiotowej i czynnościowej.
• Wyznaczenie założeń i zasad realizacji procedury audytu logistyki w
przedsiębiorstwach handlu detalicznego wielkopowierzchniowego poprzez wskazanie celu jego
realizacji, etapów, zadań i metody, jak też określenie kryteriów i wskaźników oceny
oraz obowiązujących dokumentów.
• Opracowanie formularzy realizacji procedury audytu w systemach logistycznych w przedsiębiorstwach
handlu detalicznego wielkopowierzchniowego.
Przedstawiona i opracowana przez Autora procedura audytu logistyki jest ważnym
narzędziem przeglądu oraz oceny poziomu organizacji, a także zarządzania w badanych
systemach w celu identyfikowania ich słabych i mocnych stron oraz sposobności do
udoskonalenia i (lub) innowacji. Przyjęte kompleksowe rozwiązania zawierają praktyczne
wytyczne, umożliwiające przeprowadzenie audytu wewnętrznego. Natomiast zaproponowany
schemat postępowania oraz sposób jego aplikacji w systemach logistycznych badanych
przedsiębiorstw stwarza możliwości przeniesienia opracowanych rozwiązań na pozostałe
systemy gospodarcze.
Niniejsza książka skierowana jest zarówno do kadry naukowej i studentów uczelni wyższych,
jak też kadry zarządczej/kierowniczej przedsiębiorstw logistycznych, handlu i
dystrybucji czy jednostek magazynowych zlokalizowanych w przedsiębiorstwach. Celem
książki jest wskazanie atrybutów systemów logistycznych w przedsiębiorstwach handlu
detalicznego wielkopowierzchniowego oraz determinantów ich przepływów strumieni
logistycznych. Na tej podstawie opracowanie koncepcji realizacji procedury audytu
logistyki w zakresie niezbędnym do poprawy wyników ekonomicznych. Przyjęta procedura
będzie uwzględniać zarówno wielkości i strukturę zasobów, które znajdują się w
dyspozycji danego podmiotu, jak i uwarunkowania otoczenia.
Etapy jego realizacji obejmują:
• Identyfikację atrybutów systemu logistycznego w przedsiębiorstwach handlu
detalicznego wielkopowierzchniowego poprzez wskazanie jego struktury podmiotowej,
przedmiotowej i czynnościowej.
• Wyznaczenie założeń i zasad realizacji procedury audytu logistyki w
przedsiębiorstwach handlu detalicznego wielkopowierzchniowego poprzez wskazanie celu jego
realizacji, etapów, zadań i metody, jak też określenie kryteriów i wskaźników oceny
oraz obowiązujących dokumentów.
• Opracowanie formularzy realizacji procedury audytu w systemach logistycznych w przedsiębiorstwach
handlu detalicznego wielkopowierzchniowego.
Przedstawiona i opracowana przez Autora procedura audytu logistyki jest ważnym
narzędziem przeglądu oraz oceny poziomu organizacji, a także zarządzania w badanych
systemach w celu identyfikowania ich słabych i mocnych stron oraz sposobności do
udoskonalenia i (lub) innowacji. Przyjęte kompleksowe rozwiązania zawierają praktyczne
wytyczne, umożliwiające przeprowadzenie audytu wewnętrznego. Natomiast zaproponowany
schemat postępowania oraz sposób jego aplikacji w systemach logistycznych badanych
przedsiębiorstw stwarza możliwości przeniesienia opracowanych rozwiązań na pozostałe
systemy gospodarcze.
Niniejsza książka skierowana jest zarówno do kadry naukowej i studentów uczelni wyższych,
jak też kadry zarządczej/kierowniczej przedsiębiorstw logistycznych, handlu i
dystrybucji czy jednostek magazynowych zlokalizowanych w przedsiębiorstwach.
Wstęp 7
Rozdział 1
Charakterystyka struktury podmiotowej i przedmiotowej systemów logistycznych 11
1.1. System logistyczny - pojęcie i klasyfikacja 11
1.2. Handel detaliczny w dystrybucji towarów 17
1.3. Organizacja systemów logistycznych 24
1.3.1. Przedsiębiorstwo w ujęciu systemowym 24
1.3.2. Struktura systemu logistycznego 30
1.3.3. Otoczenie 45
Rozdział 2
Charakterystyka podstawowych procesów logistycznych 47
2.1. Zaopatrzenie 47
2.2. Składowanie 60
2.3. Obsługi zwrotów 69
2.4. Inwentaryzacja 72
2.5. Logistyczna obsługa klienta 79
2.6. Obsługa reklamacji 86
Rozdział 3
Opracowanie procedury realizacji audytu logistyki 89
3.1. Pojęcie audytu logistyki 89
3.2. Fazy, etapy, zadania 93
3.3. Metody i narzędzia 99
3.4. Kryteria oceny 100
Rozdział 4
Wyznaczenie wskaźników oceny systemów logistycznych 105
4.1. Pojęcie wskaźnika w logistyce 105
4.2. Podstawowe wskaźniki oceny 107
4.2.1. Człowiek i jego praca 108
4.2.2. Infrastruktura logistyczna 113
4.2.3. Przedmiot pracy 115
4.2.4. Proces 117
4.2.5. Otoczenie 119
Rozdział 5
Opracowanie dokumentów procedury audytu logistyki 121
5.1. Założenia i zasady opracowania 121
5.2. Dokumenty fazy kontroli 128
5.2.1. Cel, etapy, zadania i koszty 128
5.2.2. Projekt realizacji kontroli 132
5.2.3. Przedsiębiorstwo i jego otoczenia 134
5.2.4. Struktura systemu logistycznego 136
5.2.5. Kryteria i parametry oceny 140
5.2.6. Pomiar i ocena 141
5.2.7. Weryfikacja i interpretacja 142
5.3. Dokumenty fazy doradczej 145
5.3.1. Cel i etapy 145
5.3.2. Założenia i zasady 146
5.3.3. Projekt usprawnień 149
5.3.4. Wdrożenie i realizacja 151
5.3.5. Pomiar i ocena 151
5.3.6. Weryfikacja i interpretacja 152
Zakończenie 157
Literatura 159
Spis tabel 163
Spis rysunków 167
168 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka