|
KOSZTY KSZTAŁCENIA WYŻSZEGO
SZTANDERSKA U. GROTKOWSKA G. RED. wydawnictwo: WYD UW, 2017, wydanie Icena netto: 49.00 Twoja cena 46,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Koszty kształcenia wyższego
Koszty związane z podejmowaniem studiów to jeden ze słabiej zbadanych aspektów
wzrostu zainteresowania edukacją na poziomie wyższym w Polsce. Co roku setki tysięcy
gospodarstw domowych w Polsce przeznaczają na ten cel niebagatelne środki. Chcąc
kontynuować kształcenie, młodzi ludzie nie tylko inwestują poważne kwoty, lecz także
często odsuwają w czasie decyzję o wejściu na rynek pracy, a tym samym tracą dochody
z pracy, które mogliby uzyskać, aktywizując się zawodowo po ukończeniu szkół
średnich. Jednocześnie znaczące fundusze na szkolnictwo wyższe asygnuje państwo.
Prezentowane wyniki analiz zostały opracowane w ramach projektu badawczego „Społeczne
i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19–30 lat dotyczących studiowania”,
realizowanego przez zespół z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego na
zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych.
Autorzy identyfikują mechanizmy występujące w kontaktach między czterema głównymi
interesariuszami procesu kształcenia na poziomie wyższym: uczelniami publicznymi,
prywatnymi, studentami (i ich gospodarstwami domowymi) oraz państwem. Stosując najnowsze
podejścia metodologiczne z zakresu ekonomii eksperymentalnej i wyboru warunkowego,
podejmują próbę pomiaru wielkości, struktury oraz zróżnicowania kosztów edukacji na
poziomie wyższym z perspektywy zarówno studenta, jak i uczelni.
Wprowadzenie - Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska
Rozdział 1. Metodologiczne podstawy badań - Urszula Sztanderska,
Gabriela Grotkowska
1.1. Kategorie nakładów, kosztów i wydatków w analizie kształcenia na poziomie
wyższym
1.2. Zarys metodologii badań kosztów kształcenia ponoszonych przez uczelnie wyższe
1.3. Zarys metodologii badania wydatków na kształcenie wyższe ponoszonych przez osoby
prywatne
1.4. Podsumowanie
Rozdział 2. Rynek usług edukacyjnych na poziomie wyższym w perspektywie
ekonomicznej - ujęcie modelowe - Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska
2.1. Podmioty występujące na rynku usług edukacji wyższej
2.1.1. Konkurencja monopolistyczna po stronie podaży usług edukacyjnych
2.1.2. Determinanty kształtowania się popytu na usługi edukacyjne
2.1.3. Rola państwa na rynku usług edukacji wyższej
2.1.4. Podmioty po stronie popytowej na rynku edukacji wyższej
2.2. Czynniki determinujące stronę podażową i koszty dostarczania usług edukacyjnych
2.2.1. Ceny usług edukacyjnych
2.2.2. Funkcja celu uczelni a koszty usług edukacyjnych
2.2.3. Wytwarzanie usług i koszty
2.3. Podsumowanie
Rozdział 3. Prawne uwarunkowania kształtowania kosztów kształcenia i ich
finansowania w szkołach wyższych - Anna Białek-Jaworska, Marek Żukowski
3.1. Algorytm dotacji podstawowej na działalność dydaktyczną
3.2. Minimum kadrowe, pensum i alokacja zasobów kadrowych
3.3. Regulacje prawne wysokości wynagrodzeń nauczycieli akademickich
3.4. Podział czasu pracy nauczycieli akademickich na działalność dydaktyczną,
badawczą i organizacyjną
3.5. Rozdzielna ewidencja przychodów i kosztów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych
3.6. Cel kalkulacji kosztów kształcenia w szkołach wyższych
3.7. Wpływ zarządzania finansami uczelni na kształtowanie kosztów kształcenia -
zarządzanie przez budżet wpływów i wydatków, a nie przychodów i kosztów
3.8. Podsumowanie
Rozdział 4. Koszty działalności dydaktycznej szkół wyższych i źródła ich
finansowania w świetle danych zastanych - Anna Białek-Jaworska
4.1. Wydatki na szkolnictwo wyższe z perspektywy makroekonomicznej
4.2. Znaczenie udziału przychodów z działalności dydaktycznej
w przychodach operacyjnych szkół wyższych
4.3. Przychody z działalności dydaktycznej
4.4. Koszty działalności dydaktycznej
4.4.1. Wynik na działalności dydaktycznej a wynik brutto
4.4.2. Koszty działalności dydaktycznej a koszty rodzajowe
4.5. System pomocy materialnej dla studentów w szkołach wyższych i jego wpływ na
koszty kształcenia
4.6. Koszty jednostkowe kształcenia (według GUS)
4.7. Koszty działalności dydaktycznej szkół wyższych i źródła ich finansowania w
2013 roku
4.8. Rekomendacje w zakresie sprawozdawczości dotyczącej finansów szkół wyższych
4.9. Podsumowanie
Rozdział 5. Ewidencja i zarządzanie kosztami w szkołach wyższych -
Piotr Modzelewski, Marcin Dwórznik
5.1. Sposoby ewidencji i planowania kosztów
5.1.1. Proces budżetowania
5.1.2. Sposób podziału dotacji
5.1.3. Ewidencja kosztów w uczelniach wyższych
5.2. Struktura kosztów i przychodów
5.2.1. Koszty bezpośrednie i pośrednie
5.2.2. Rozliczanie kosztów nieruchomości
5.2.3. Koszty zmienne i koszty stałe kształcenia
5.2.4. Główne grupy kosztów kształcenia
5.2.5. Źródła finansowania procesu dydaktyki
5.3. Zarządzanie kosztami
5.3.1. Relacja między kosztami kształcenia i źródłami ich finansowania (przychodami)
5.3.2. Rachunek kosztów kształcenia - rozliczanie kosztów związanych z prowadzeniem
procesu dydaktyki
5.3.3. Źródła oszczędności kosztów kształcenia
5.4. Podsumowanie
Rozdział 6. Koszty a jakość procesu kształcenia - Jacek Liwiński
6.1. Determinanty jakości kształcenia w szkołach wyższych
6.2. Wpływ zmian demograficznych i legislacyjnych na ofertę edukacyjną i jakość
procesu kształcenia
6.3. Podsumowanie
6.4. Aneks statystyczny
Rozdział 7. Nakłady i koszty pracy nauczycieli akademickich - Urszula
Sztanderska, Barbara Bobrowicz, Tomasz Gajderowicz, Marek Giergiczny
7.1. Problem wyodrębnienia kosztu pracy nauczyciela akademickiego
7.2. Zbiory danych do analizy kosztów pracy nauczycieli akademickich
7.3. Wynagrodzenia nauczycieli akademickich
7.4. Nakłady pracy ponoszone w związku z pracą w uczelni
7.5. Faktyczna a preferowana struktura czasu pracy
7.6. Badanie preferencji nauczycieli akademickich w zakresie zatrudnienia w kontekście
kosztów pracy
7.6.1. Metoda wyboru warunkowego w badaniu preferencji nauczycieli akademickich
7.6.2. Dobór atrybutów kontraktu zatrudnienia nauczycieli akademickich
7.6.3. Wyniki estymacji modeli ekonometrycznych wyboru preferowanych ofert zatrudnienia
7.6.3.1. Model podstawowy zakładający liniową specyfikację funkcji użyteczności
7.6.4. Model z interakcjami
7.6.4.1. Model zakładający liniową specyfikację funkcji użyteczności z parametrami
specyficznymi dla dziedzin nauki
7.6.5. Wnioski z badania preferencji nauczycieli akademickich
7.7. Podsumowanie
Rozdział 8. Prywatne nakłady ponoszone na kształcenie na poziomie wyższym -
Leszek Wincenciak, Leszek Morawski, Przemysław Kusztelak, Tomasz Gajderowicz, Ewa
Cukrowska-Torzewska
8.1. Nakłady prywatne i czas przeznaczany na studiowanie w Polsce według danych
zastanych
8.1.1. Prywatne nakłady finansowe na edukację wyższą według danych zastanych
8.1.2. Czas przeznaczany na edukację wyższą według danych zastanych
8.2. Bezpośrednie koszty studiowania na podstawie badania specjalnego - analiza
przekrojowa
8.2.1. Wprowadzenie
8.2.2. Prywatne nakłady finansowe na kształcenie wyższe
8.2.2.1. Nakłady bieżące
8.2.2.2. Wydatki dodatkowe związane z mieszkaniem i wyżywieniem
8.2.2.3. Wydatki związane z korzystaniem ze sprzętu i aparatury
8.2.3. Źródła pokrycia wydatków edukacyjnych
8.3. Koszt alternatywny studiowania - strumień utraconych wynagrodzeń
8.3.1. Podstawy metodologiczne szacowania równań wynagrodzeń
8.3.2. Konstrukcja modelu dla danych pochodzących z Badania Aktywności Ekonomicznej
Ludności
8.4. Bilans czasu przeznaczonego na kształcenie
8.4.1. Czas poświęcany na aktywność związaną z kształceniem
8.4.2. Czas rezydualny względem pracy zarobkowej na pełny etat
8.4.3. Wycena czasu rezydualnego
8.4.3.1. Wycena czasu rezydualnego metodą "rynkową"
8.4.3.2. Wycena czasu rezydualnego metodą eksperymentalną
8.4.3.3. Wycena czasu rezydualnego metodą wyboru warunkowego (ang. Discrete Choice
Experiment)
8.5. Podsumowanie
8.6. Aneks
Podsumowanie. Koszty kształcenia wyższego w świetle badań -
Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Spis wykresów
478 stron, Format: 15.5x21.1, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|