wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

KOSZTY KSZTAŁCENIA WYŻSZEGO


SZTANDERSKA U. GROTKOWSKA G. RED.

wydawnictwo: WYD UW, 2017, wydanie I

cena netto: 49.00 Twoja cena  46,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Koszty kształcenia wyższego


Koszty związane z podejmowaniem studiów to jeden ze słabiej zbadanych aspektów wzrostu zainteresowania edukacją na poziomie wyższym w Polsce. Co roku setki tysięcy gospodarstw domowych w Polsce przeznaczają na ten cel niebagatelne środki. Chcąc kontynuować kształcenie, młodzi ludzie nie tylko inwestują poważne kwoty, lecz także często odsuwają w czasie decyzję o wejściu na rynek pracy, a tym samym tracą dochody z pracy, które mogliby uzyskać, aktywizując się zawodowo po ukończeniu szkół średnich. Jednocześnie znaczące fundusze na szkolnictwo wyższe asygnuje państwo.
Prezentowane wyniki analiz zostały opracowane w ramach projektu badawczego „Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19–30 lat dotyczących studiowania”, realizowanego przez zespół z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych.

Autorzy identyfikują mechanizmy występujące w kontaktach między czterema głównymi interesariuszami procesu kształcenia na poziomie wyższym: uczelniami publicznymi, prywatnymi, studentami (i ich gospodarstwami domowymi) oraz państwem. Stosując najnowsze podejścia metodologiczne z zakresu ekonomii eksperymentalnej i wyboru warunkowego, podejmują próbę pomiaru wielkości, struktury oraz zróżnicowania kosztów edukacji na poziomie wyższym z perspektywy zarówno studenta, jak i uczelni.


Wprowadzenie - Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska

Rozdział 1. Metodologiczne podstawy badań - Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska
1.1. Kategorie nakładów, kosztów i wydatków w analizie kształcenia na poziomie wyższym
1.2. Zarys metodologii badań kosztów kształcenia ponoszonych przez uczelnie wyższe
1.3. Zarys metodologii badania wydatków na kształcenie wyższe ponoszonych przez osoby prywatne
1.4. Podsumowanie

Rozdział 2. Rynek usług edukacyjnych na poziomie wyższym w perspektywie ekonomicznej - ujęcie modelowe - Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska
2.1. Podmioty występujące na rynku usług edukacji wyższej
2.1.1. Konkurencja monopolistyczna po stronie podaży usług edukacyjnych
2.1.2. Determinanty kształtowania się popytu na usługi edukacyjne
2.1.3. Rola państwa na rynku usług edukacji wyższej
2.1.4. Podmioty po stronie popytowej na rynku edukacji wyższej
2.2. Czynniki determinujące stronę podażową i koszty dostarczania usług edukacyjnych
2.2.1. Ceny usług edukacyjnych
2.2.2. Funkcja celu uczelni a koszty usług edukacyjnych
2.2.3. Wytwarzanie usług i koszty
2.3. Podsumowanie

Rozdział 3. Prawne uwarunkowania kształtowania kosztów kształcenia i ich finansowania w szkołach wyższych - Anna Białek-Jaworska, Marek Żukowski
3.1. Algorytm dotacji podstawowej na działalność dydaktyczną
3.2. Minimum kadrowe, pensum i alokacja zasobów kadrowych
3.3. Regulacje prawne wysokości wynagrodzeń nauczycieli akademickich
3.4. Podział czasu pracy nauczycieli akademickich na działalność dydaktyczną, badawczą i organizacyjną
3.5. Rozdzielna ewidencja przychodów i kosztów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych
3.6. Cel kalkulacji kosztów kształcenia w szkołach wyższych
3.7. Wpływ zarządzania finansami uczelni na kształtowanie kosztów kształcenia - zarządzanie przez budżet wpływów i wydatków, a nie przychodów i kosztów
3.8. Podsumowanie

Rozdział 4. Koszty działalności dydaktycznej szkół wyższych i źródła ich finansowania w świetle danych zastanych - Anna Białek-Jaworska
4.1. Wydatki na szkolnictwo wyższe z perspektywy makroekonomicznej
4.2. Znaczenie udziału przychodów z działalności dydaktycznej
w przychodach operacyjnych szkół wyższych
4.3. Przychody z działalności dydaktycznej
4.4. Koszty działalności dydaktycznej
4.4.1. Wynik na działalności dydaktycznej a wynik brutto
4.4.2. Koszty działalności dydaktycznej a koszty rodzajowe
4.5. System pomocy materialnej dla studentów w szkołach wyższych i jego wpływ na koszty kształcenia
4.6. Koszty jednostkowe kształcenia (według GUS)
4.7. Koszty działalności dydaktycznej szkół wyższych i źródła ich finansowania w 2013 roku
4.8. Rekomendacje w zakresie sprawozdawczości dotyczącej finansów szkół wyższych
4.9. Podsumowanie

Rozdział 5. Ewidencja i zarządzanie kosztami w szkołach wyższych - Piotr Modzelewski, Marcin Dwórznik
5.1. Sposoby ewidencji i planowania kosztów
5.1.1. Proces budżetowania
5.1.2. Sposób podziału dotacji
5.1.3. Ewidencja kosztów w uczelniach wyższych
5.2. Struktura kosztów i przychodów
5.2.1. Koszty bezpośrednie i pośrednie
5.2.2. Rozliczanie kosztów nieruchomości
5.2.3. Koszty zmienne i koszty stałe kształcenia
5.2.4. Główne grupy kosztów kształcenia
5.2.5. Źródła finansowania procesu dydaktyki
5.3. Zarządzanie kosztami
5.3.1. Relacja między kosztami kształcenia i źródłami ich finansowania (przychodami)
5.3.2. Rachunek kosztów kształcenia - rozliczanie kosztów związanych z prowadzeniem procesu dydaktyki
5.3.3. Źródła oszczędności kosztów kształcenia
5.4. Podsumowanie

Rozdział 6. Koszty a jakość procesu kształcenia - Jacek Liwiński
6.1. Determinanty jakości kształcenia w szkołach wyższych
6.2. Wpływ zmian demograficznych i legislacyjnych na ofertę edukacyjną i jakość procesu kształcenia
6.3. Podsumowanie
6.4. Aneks statystyczny

Rozdział 7. Nakłady i koszty pracy nauczycieli akademickich - Urszula Sztanderska, Barbara Bobrowicz, Tomasz Gajderowicz, Marek Giergiczny
7.1. Problem wyodrębnienia kosztu pracy nauczyciela akademickiego
7.2. Zbiory danych do analizy kosztów pracy nauczycieli akademickich
7.3. Wynagrodzenia nauczycieli akademickich
7.4. Nakłady pracy ponoszone w związku z pracą w uczelni
7.5. Faktyczna a preferowana struktura czasu pracy
7.6. Badanie preferencji nauczycieli akademickich w zakresie zatrudnienia w kontekście kosztów pracy
7.6.1. Metoda wyboru warunkowego w badaniu preferencji nauczycieli akademickich
7.6.2. Dobór atrybutów kontraktu zatrudnienia nauczycieli akademickich
7.6.3. Wyniki estymacji modeli ekonometrycznych wyboru preferowanych ofert zatrudnienia
7.6.3.1. Model podstawowy zakładający liniową specyfikację funkcji użyteczności
7.6.4. Model z interakcjami
7.6.4.1. Model zakładający liniową specyfikację funkcji użyteczności z parametrami specyficznymi dla dziedzin nauki
7.6.5. Wnioski z badania preferencji nauczycieli akademickich
7.7. Podsumowanie

Rozdział 8. Prywatne nakłady ponoszone na kształcenie na poziomie wyższym - Leszek Wincenciak, Leszek Morawski, Przemysław Kusztelak, Tomasz Gajderowicz, Ewa Cukrowska-Torzewska
8.1. Nakłady prywatne i czas przeznaczany na studiowanie w Polsce według danych zastanych
8.1.1. Prywatne nakłady finansowe na edukację wyższą według danych zastanych
8.1.2. Czas przeznaczany na edukację wyższą według danych zastanych
8.2. Bezpośrednie koszty studiowania na podstawie badania specjalnego - analiza przekrojowa
8.2.1. Wprowadzenie
8.2.2. Prywatne nakłady finansowe na kształcenie wyższe
8.2.2.1. Nakłady bieżące
8.2.2.2. Wydatki dodatkowe związane z mieszkaniem i wyżywieniem
8.2.2.3. Wydatki związane z korzystaniem ze sprzętu i aparatury
8.2.3. Źródła pokrycia wydatków edukacyjnych
8.3. Koszt alternatywny studiowania - strumień utraconych wynagrodzeń
8.3.1. Podstawy metodologiczne szacowania równań wynagrodzeń
8.3.2. Konstrukcja modelu dla danych pochodzących z Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności
8.4. Bilans czasu przeznaczonego na kształcenie
8.4.1. Czas poświęcany na aktywność związaną z kształceniem
8.4.2. Czas rezydualny względem pracy zarobkowej na pełny etat
8.4.3. Wycena czasu rezydualnego
8.4.3.1. Wycena czasu rezydualnego metodą "rynkową"
8.4.3.2. Wycena czasu rezydualnego metodą eksperymentalną
8.4.3.3. Wycena czasu rezydualnego metodą wyboru warunkowego (ang. Discrete Choice Experiment)
8.5. Podsumowanie
8.6. Aneks

Podsumowanie. Koszty kształcenia wyższego w świetle badań -
Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Spis wykresów


478 stron, Format: 15.5x21.1, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022