|

NIEPEWNOŚĆ W ANALIZIE WYPADKÓW DROGOWYCH
GUZEK M. wydawnictwo: WYD PW, 2016, wydanie Icena netto: 40.85 Twoja cena 38,81 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Niepewność w analizie wypadków drogowych
Wypadki i kolizje drogowe są stałym elementem w ruchu drogowym. Podczas analizy
zaistniałego wypadku (kolizji) jednym z jej elementów jest tzw. rekonstrukcja, a więc
próba odtworzenia jego przebiegu. Jest to zadanie, w którym wykorzystywana jest wiedza z
różnorodnych obszarów nauk. Wyniki rekonstrukcji opisane w postaci ekspertyzy
(dokumentu zawierającego te wyniki oraz opis metodyki ich osiągnięcia) z punktu
widzenia uczestników zdarzenia mogą mieć kluczowe znaczenie. Ze względu na cel bardzo
ważnym zagadnieniem jest wiarygodność przedstawionej ekspertyzy. Istotna jest tu zarówno
ocena kompetencji wykonujących ekspertyzę, jak i adekwatność stosowanych w procesie
rekonstrukcji narzędzi oraz dobór wartości parametrów. Nieco innym zagadnieniem jest
niepewność ekspertyzy. Większość z zakładanych wartości ma z góry tylko przybliżony
charakter. Pojawia się więc pytanie – jaką dokładność mają określone w procesie
rekonstrukcji wartości parametrów. Innymi słowy – jaka jest niepewność określenia
istotnych z punktu widzenia celów rekonstrukcji wielkości. Ta tematyka jest podstawowym
wątkiem tej pracy.
Wykaz ważniejszych oznaczeń
1. Wstęp
1.1. Wypadki drogowe, cele analizy wypadków drogowych
1.2. Pojęcie niepewności
1.3. Ogólne cele i zakres pracy
2. Problematyka niepewności w rekonstrukcji wypadków drogowych
2.1. Metody rekonstrukcji wypadków drogowych
2.1.1. Metody wykorzystujące modele matematyczne
2.1.2. Samochodowe "czarne skrzynki"
2.2. Źródła niepewności w rekonstrukcji wypadków drogowych
2.3. Przegląd literatury z zakresu niepewności w analizie wypadków drogowych
2.4. Szczegółowe cele i zakres pracy
3. Niepewność wyników obliczeń towarzyszących rekonstrukcji wypadków
drogowych
3.1. Wprowadzenie
3.2. Podstawy teoretyczne siedmiu metod wykorzystywanych w pracy
3.2.1. Metoda wartości skrajnych (MWS)
3.2.2. Metoda różniczki zupełnej (MRZ)
3.2.3. Metoda różniczki zupełnej wyższego rzędu (MRZ2)
3.2.4. Metoda różnic skończonych (MRS)
3.2.5. Metoda probabilistyczna Gaussa (MPr)
3.2.6. Metoda wykorzystująca opis procesów stochastycznych (MPrSt)
3.2.7. Metoda Monte Carlo (MMC)
3.2.8. Inne metody pomocne przy wyznaczaniu niepewności wyników obliczeń
3.3. Przykładowe zastosowanie siedmiu metod do określenia niepewności wyników obliczeń
towarzyszących rekonstrukcji wypadków drogowych
3.4. Porównanie siedmiu wykorzystywanych metod
3.5. Porównania obliczonej niepewności przy zastosowaniu różnych metod rekonstrukcji
na przykładzie oceny pracy deformacji nadwozia
3.6. Problem niepewności metody rekonstrukcji (weryfikacja eksperymentalna)
4. Niepewność wybranych parametrów charakteryzujących działanie kierowcy
4.1. Badania kierowców pojazdów samochodowych
4.1.1. Cele badań kierowców
4.1.2. Metody badań kierowców
4.2. Wyniki pomiarów czasu reakcji kierowców
4.2.1. Badania z wykorzystaniem miernika czasu reakcji MCR
4.2.2. Badania z wykorzystaniem specjalnego stanowiska autoPW-T
4.2.3. Badania z wykorzystaniem symulatora jazdy samochodem autoPW
4.2.4. Badania poligonowe na torze
4.2.5. Porównanie czasu reakcji kierowców ocenianego czterema metodami
4.3. Ocena sposobu działania kierowców w sytuacjach zagrożenia wypadkowego
4.4. Ocena zachowania się kierowców w sytuacji wypadkowej
4.5. Ocena wpływu wybranych czynników na działanie kierowcy
4.5.1. Ocena wpływu wieku na czas reakcji kierowcy
4.5.2. Ocena wpływu alkoholu na sposób działania kierowcy
4.6. Rola kierowcy w realizacji manewru dynamicznej zmiany pasa ruchu
4.7. Podsumowanie dotyczące niepewności parametrów opisujących działanie kierowcy
5. Niepewność rekonstrukcji ruchu samochodu wykonywanej na podstawie zapisów
rejestratorów typu EDR
5.1. Samochodowe rejestratory danych wypadkowych EDR
5.2. Źródła niepewności rekonstrukcji ruchu
5.3. Metoda badań
5.3.1. Model zapisów rejestratora EDR
5.3.2. Wykorzystywany model symulacyjny ruchu samochodu
5.3.3. Weryfikacja eksperymentalna modelu EDR
5.3.4. Model przetwarzania danych EDR
5.4. Eksperymentalna ocena dokładności rekonstrukcji ruchu samochodu
5.4.1. Rekonstrukcja procesu i parametrów hamowania w ruchu prostoliniowym
5.4.2. Rekonstrukcja dynamicznej zmiany pasa ruchu
5.5. Symulacyjna ocena wpływu wybranych czynników na dokładność rekonstrukcji ruchu
5.5.1. Odniesienie do wcześniejszych prac
5.5.2. Wpływ liczby rejestrowanych parametrów
5.5.3. Wpływ mikro- i makroprofilu drogi
5.5.4. Wpływ częstotliwości zapisów
5.5.5. Wpływ położenia rejestratora w pojeździe
5.5.6. Wpływ specyficznych cech ruchu samochodu (typu manewru)
5.6. Podsumowanie dotyczące dokładności rekonstrukcji ruchu samochodu na podstawie
zapisów urządzeń EDR
6. Podsumowanie pracy
Bibliografia
Streszczenia
178 stron, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.
|