|
CYFRYZACJA ŻYCIA W ERZE BIG DATA CZŁOWIEK BIZNES PAŃSTWO
SURMA J. wydawnictwo: PWN, 2017, wydanie Icena netto: 52.19 Twoja cena 49,58 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Cyfryzacja życia w erze Big Data
Człowiek - Biznes - Państwo
Korzystając ze smartfona, serwisów społecznościowych, poczty elektronicznej czy
kart kredytowych pozostawiamy ślady cyfrowe, które podlegają, z wykorzystaniem metod
Big Data, analizie na poziomie pojedynczego człowieka, jak i całych społeczeństw. Ten
olbrzymi zasób informacji ma ogromny wpływ na nasze życie, prywatność, nowe modele
biznesowe przedsiębiorstw, zachowania społeczne, a finalnie na bezpieczeństwo narodowe.
Jerzy Surma na podstawie swoich wieloletnich doświadczeń praktycznych i badań
naukowych opisuje zjawisko totalnej cyfryzacji naszego życia oraz wynikające z niego
szanse i zagrożenia. Nie brakuje tu krytycznego spojrzenia na wiele aspektów Big Data,
które spotykają się z powszechnym zachwytem.
Książka adresowana do wszystkich, którzy zainteresowani są rzetelnym, opartym o
naukowe badania opisem zjawiska cyfryzacji, jego potencjału i zrozumieniem
prawdopodobnych wydarzeń w przyszłości. Szczególnie przydatna może być dla
środowiska naukowego zajmującego się konsekwencjami społecznymi zastosowań
technologii informatycznych, jak i praktyków zainteresowanych nowymi modelami biznesowymi
w erze gospodarki cyfrowej. Jest to również nieocenione źródło wiedzy dla studentów
ekonomii, informatyki, politologii czy bezpieczeństwa narodowego.
Podstawowym celem książki jest prezentacja i konsekwencje fenomenu bezprecedensowej
skali zbierania i analizowania danych, które pozwalają na odkrywanie wzorców zachowania
na poziomie indywidulanych osób oraz całych populacji. W tym kontekście można mówić
o swoistej cyfryzacji życia, czyli sytuacji, kiedy zachowania współczesnego człowieka
są odzwierciedlone i zarejestrowane w milionach śladów cyfrowych jakie pozostawiamy po
sobie idąc przez życie. Od zarejestrowanych detektorem tętna uderzeń serca jeszcze w
łonie matki, po ostanie „selfie” na łożu śmierci. Jest to związane z tematyką
nazywaną potocznie Big Data i w książce zostało omówione w trzech perspektywach:
pojedynczego człowieka, ekonomii i potencjału biznesowego oraz państwa w kontekście
bezpieczeństwa narodowego.
Ze wstępu
dr hab. inż. Jerzy Surma - profesor Szkoły Głównej Handlowej w
Warszawie zatrudniony w Instytucie Informatyki i Gospodarki Cyfrowej. Inżynier
informatyk, ekspert od eksploracji danych, hurtowni danych, sztucznej inteligencji oraz
analiz Big Data, szczególnie stosowanych do mediów społecznościowych. Jest
założycielem i kierownikiem studiów podyplomowych SGH: Business Intelligence oraz.
Zarządzanie cyberbezpieczeństwem. Jest autorem i współautorem kilkudziesięciu prac
naukowych.
Wstęp
1. Człowiek
1.1. Wstęp
1.2. Historia
1.2.1. MyLifeBits
1.2.2. Digital Anthropology
1.3. Reality Mining
1.4. Big Data
1.5. Konsekwencje
1.5.1. Sieć nigdy nie zapomina
1.5.2. Normy społeczne działają
1.5.3. Utrata intymności
2. Biznes
2.1. Wstęp
2.2. Przedsiębiorstwo w erze Big Data
2.2.1. N=1
2.2.1.1. Wstęp
2.2.1.2. Krótka historia Business Intelligence
2.2.1.3. Złota pętla
2.2.1.4. Konkurowanie analityką
2.2.2. Systemy CRM
2.2.2.1. Wstęp
2.2.2.2. Strategie implementacji systemów CRM
2.2.2.3. Analityczny profil klienta
2.2.2.4. Proces personalizacji
2.2.2.5. Analiza profilu i model LXV
2.2.2.6. Problemy budowania modeli analitycznych
2.2.2.7. Systemy CRM a media społecznościowe
2.3. Gospodarka cyfrowa
2.3.1. Wartość informacji
2.3.2. Efekty sieciowe
2.3.3. Źródła przewagi konkurencyjnej
2.3.4. Problem prywatności
2.3.4.1. Wstęp
2.3.4.2. Google Glass - krótkie studium przypadku
2.3.4.3. Przeciwstawne strategie: Facebook i Apple
2.3.4.4. Konkluzje
3. Państwo
3.1. Wstęp
3.2. Imperia cyfrowe
3.2.1. Statystyki - świat i Polska jako przykłady
3.2.2. Facebook
3.2.2.1. Rewolucja 2.0
3.2.2.2. Facebook Data Science Team - 61 milionów
3.2.2.3. Facebook Data Science Team - Epidemia emocji
3.2.2.4. Podsumowanie
3.2.3. Google
3.2.3.1. Wstęp
3.2.3.2. Wykorzystanie metod analizy i eksploracji danych - stan obecny
3.2.3.3. Potencjał analityczny - stan możliwy
3.2.4. Konkluzje i rekomendacje
3.2.4.1. Wpływ społeczny
3.2.4.2. Utrata kontroli
3.2.4.3. Suwerenność cyfrowa
3.2.4.4. Potencjalne scenariusze obrony
3.3. Zagrożenia w cyberprzestrzeni
3.3.1. Rola mediów społecznościowych w prowadzeniu wojny informacyjnej
3.3.1.1. Wstęp
3.3.1.2. Facebook na polu walki
3.3.1.3. Boty w serwisie Twitter
3.3.1.4. Wykorzystanie badań naukowych
3.3.2. Analiza mediów społecznościowych w walce z przestępczością zorganizowaną
3.3.2.1. Wstęp
3.3.2.2. Monitorowanie ugrupowań terrorystycznych
3.3.2.3. Monitorowanie przestępczości w cyberprzestrzeni
Zakończenie
Załącznik: Metody eksploracji danych
Wstęp
Standardowa eksploracja danych
Eksploracja danych tekstowych i przetwarzanie języka naturalnego
Eksploracja sieci społecznych online i mediów społecznościowych
Ograniczenia
Rekomendowana literatura
Źródła wiedzy na WWW
Bibliografia
160 stron, Format: 16.3x23.6, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|