Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu
Kompleksowy przegląd teoretycznych i praktycznych aspektów diagnostyki
dzieci z ASD
Złożone i wieloaspektowe zagadnienie, jakim jest diagnostyka zaburzeń ze spektrum
autyzmu, po raz pierwszy doczekało się pełnego opisu zawartego w jednej publikacji.
Redaktorom udało się zaprosić do współpracy 28 wybitnych specjalistów –
zarówno badaczy i naukowców, jak i doświadczonych klinicystów – dzięki czemu
powstała książka, która stanowi pomost między teorią a praktyką kliniczną. Obok
opisów trafnych i rzetelnych metod oceny tej złożonej, często trudnej do zrozumienia
grupy zaburzeń, autorzy uwzględnili liczne współwystępujące przypadłości oraz
problemy, które mają osoby z ASD.
Twórcy tomu wychodząc od perspektywy historycznej, typologii i skali oceny
zaburzeń, omawiają kolejne aspekty ASD: kwestie związane z wiekiem, z zachowaniami
społecznymi, komunikacją i językiem, funkcjonowaniem intelektualnym, neuropsychologią
oraz współtowarzyszącymi zaburzeniami. Podłoże teoretyczne uzupełniają o model
skutecznego wykorzystania danych diagnostycznych do opracowania i wdrożenia terapii oraz
przegląd najlepszych praktyk i trudnych przypadków w diagnozie ASD.
Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzm jest kompleksowym podręcznikiem i doskonałym
punktem wyjścia dla studentów kierunków związanych ze zdrowiem i edukacją dzieci.
Klinicystom pomoże z kolei uzupełnić, pogłębić i usystematyzować wiedzę z tej
dziedziny. Powinni po nią sięgnąć również psycholodzy i pedagodzy szkolni oraz
rodzice i opiekunowie dzieci z ASD.
„Jest tu niemal wszystko, co trzeba wiedzieć na temat
diagnozy autyzmu, uporządkowane w jednym obszernym zbiorze. Autyzm jest niezmiernie
złożonym zaburzeniem i badacze zmagają się z wieloma problemami dotyczącymi jego
kwantyfikacji, klasyfikacji i zrozumienia. Redaktorzy zebrali imponujące grono autorów,
którzy opisują, jak przeprowadzić badania diagnostyczne, a także odnoszą się do
bieżących problemów i sporów”.
– Laura Schreibman, PhD, profesor psychologii, Uniwersytet Kalifornijski, San
Diego
„Bogate źródło dla naukowców i klinicystów zajmujących się diagnostyką
osób z ASD. Napisana w erudycyjny, ale przystępny sposób, książka ta podkreśla
indywidualność i człowieczeństwo dzieci z autyzmem i przedstawia najnowocześniejsze
strategie oceny różnych wymiarów ich funkcjonowania. Pozwala lepiej zrozumieć te
złożone i intrygujące zaburzenia i byłaby wspaniałym uzupełnieniem kursów poświęconych
zaburzeniom rozwojowym”.
– Alice S. Carter, PhD, Wydział Psychologii, Uniwersytet Massachusetts, Boston
„To unikatowe źródło zawiera kompleksowy przegląd teoretycznych i
praktycznych aspektów diagnostyki dzieci z ASD. Listę redaktorów i autorów czyta się
jak wykaz wybitnych i wpływowych osób w badaniach nad autyzmem. Książka ta będzie
nieocenionym źródłem dla studentów i stażystów w dziedzinie psychologii,
psychiatrii, logopedii i pedagogiki. Będzie ona również służyć jako wspaniały
informator dla doświadczonych badaczy i praktyków”.
– Tony Charman, PhD, profesor w dziedzinie zaburzeń neurorozwojowych, Instytut
Zdrowia Dziecka przy University College London, Londyn
Zarys historyczny i epidemiologia ASD
Skale diagnostyczne
Typologia zaburzeń
Wiek a zaburzenia
Zachowania społeczne i komunikacja
Funkcjonowanie intelektualne i neuropsychologia
Współwystępujące zaburzenia
Wykorzystanie wiedzy w praktyce terapeutycznej
Diagnoza uczniów
Najlepsze praktyki
Trudne przypadki
Sam Goldstein, PhD, jest adiunktem w Zakładzie Psychiatrii
Uniwersytetu Utah w Salt Lake City oraz afiliowanym badaczem w dziedzinie psychologii na
Uniwersytecie im. George’a Masona w Fairfax w Wirginii. Pracuje także jako
neuropsycholog kliniczny oraz certyfikowany psycholog szkolny. Redaktor naczelny „Journal
of Attention Disorders”, autor licznych publikacji, w tym 26 książek i współtwórca,
obok Jacka A. Naglieriego, Autism Spectrum Rating Scales.
Jack A. Naglieri, PhD, jest profesorem psychologii na Uniwersytecie im.
George’a Masona oraz starszym badaczem w Devereux Foundation’s Institute for Clinical
Training and Research w Villanova w Pensylwanii. Należy do Oddziału 16 (psychologia
szkolna) Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego. Jest autorem ponad 250 publikacji
– m.in. książek Essentials of CAS Assessment, Essentials of Wechsler Nonverbal
Assessment oraz Helping Children Learn.
Sally Ozonoff, PhD, jest profesorem i zastępcą kierownika badań w
Zakładzie Psychiatrii i Nauk Behawioralnych oraz Instytucie M.I.N.D. przy Davis Medical
Center na Uniwersytecie Kalifornijskim. Członek komitetów redakcyjnych „Journal of
Autism and Developmental Disorders”, „Journal of Child Psychology and Psychiatry”
oraz „Autism Research”. Autorka ponad 100 artykułów i rozdziałów oraz dwóch książek:
A Parent’s Guide to Asperger Syndrome and High-Functioning Autism oraz Autism Spectrum
Disorders: A Research Review for Practitioners.
Nota o redaktorach 7
Autorzy 9
Przedmowa 11
Rozdział 1. Perspektywa historyczna i ogólna charakterystyka 18
Sam Goldstein, Sally Ozonoff
Rozdział 2. Epidemiologia zaburzeń ze spektrum autyzmu – czy rozpowszechnienie
rośnie? 39
Lorna Wing, David Potter
Rozdział 3. Aspekty psychometryczne i skale używane w diagnozie zaburzeń ze
spektrum autyzmu 82
Jack A. Naglieri, Kimberly M. Chambers
Rozdział 4. Typologia zaburzeń ze spektrum. Aspekty teoretyczne, badawcze i
kliniczne 125
Ami Klin
Rozdział 5. Kwestie związane z wiekiem w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu
156
Victoria Shea, Gary B. Mesibov
Rozdział 6. Diagnoza zachowań społecznych w zaburzeniach ze spektrum autyzmu
180
Ifat Gamliel, Nurit Yirmiya
Rozdział 7. Diagnoza mowy, języka i komunikowania się w zaburzeniach ze
spektrum autyzmu 217
Rhea Paul, Kaitlyn P. Wilson
Rozdział 8. Diagnoza funkcjonowania intelektualnego w zaburzeniach ze spektrum
autyzmu 260
Laura Grofer Klinger, Sarah E. O’Kelley, Joanna L. Mussey
Rozdział 9. Diagnoza neuropsychologiczna w zaburzeniach ze spektrum autyzmu
312
Blythe A. Corbett, Vanessa Carmean, Deborah Fein
Rozdział 10. Diagnoza zaburzeń psychicznych współwystępujących z
zaburzeniami ze spektrum autyzmu 354
Lesley Deprey, Sally Ozonoff
Rozdział 11. Od diagnozy do interwencji 387
Kerry Hogan, Lee M. Marcus
Rozdział 12. Diagnoza uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 413
Sandra L. Harris, Carolyn Thorwarth Bruey, Mark J. Palmieri, Jan S. Handleman
Rozdział 13. Alternatywne metody, trudne kwestie i najlepsze praktyki w diagnozie
zaburzeń ze spektrum autyzmu 434
Sam Goldstein, Sally Ozonoff, Anne Cook, Elaine Clark
Indeks 453
464 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka