|
BEZPIECZEŃSTWO FINANSÓW PUBLICZNYCH
CIAK J. REDO M. WÓJTOWICZ K. wydawnictwo: CEDEWU, 2018, wydanie Icena netto: 62.25 Twoja cena 59,14 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Bezpieczeństwo finansów publicznych
Waga i aktualność podjętej w niniejszej monografii problematyki bezpieczeństwa
finansów publicznych wynika przede wszystkim z powszechności i trwałości zjawiska nierównowagi
budżetowej oraz systematycznego wzrostu zadłużenia publicznego w większości współczesnych
państw, którego rozmiary w warunkach ostatniego globalnego kryzysu finansowego zaczęły
wymykać się spod kontroli władz publicznych, sprowadzając niektóre państwa na skraj
bankructwa.
Zakres poruszanych problemów badawczych jest szeroki i obejmuje trzy płaszczyzny:
krajową na szczeblu sektora rządowego i na poziomie jednostek samorządu terytorialnego
oraz ponadnarodową (tj. unijną).
Choć obecnie (w 2017 r.) Polska wydaje się zachowywać kontrolę nad poziomem nierównowagi
finansów publicznych zasadniczo przestrzegając unijnych i krajowych reguł fiskalnych,
to jednak będące następstwem wieloletnich zaniedbań błędy w polityce dochodowej oraz
ekspansywna polityka wydatkowa związana z finansowaniem wydatków emerytalnych oraz
programów socjalnych może wpłynąć na naruszenie bezpieczeństwa finansów publicznych
w przyszłości.
Dla utrzymywania stabilności finansów publicznych istotne jest nie tylko zapewnienie wypłacalności
państwa, ale przede wszystkim zagwarantowanie dostarczania przez władze publiczne
odpowiedniego poziomu usług publicznych oraz dostosowania polityki fiskalnej do nowych
wyzwań związanych z nadawaniem impulsów rozwojowych gospodarce. Monitorowanie prognoz
deficytu i długu publicznego oraz ryzyka związanego ze stabilnością finansów
publicznych jest kluczowe dla określenia niezbędnych do podjęcia działań po stronie
dochodów i wydatków, jak również dla utrzymania wiarygodności gospodarczej i zaufania
rynków.
Choć zadłużenie sektora samorządowego ogółem stanowi obecnie jedynie ok. 8%
państwowego długu publicznego, niemniej to na jednostkach samorządowych ciąży
obowiązek wykonywania bardzo wielu ważnych, a przy tym kosztochłonnych i
problematycznych zadań publicznych (takich jak: oświata, czy ochrona zdrowia). JST
pozostają przy tym najpoważniejszym inwestorem w sektorze publicznym, a realizowane
przez nie inwestycje stanowią swoiste koło zamachowe polskiej gospodarki i jeden z
kluczowych czynników sprawczych wzrostu PKB. Tymczasem system finansowania zadań
samorządowych JST opiera się w przeważającej części na transferach (w formie dotacji
i subwencji) przekazywanych z budżetu państwa, często z naruszeniem konstytucyjnej
reguły adekwatności.
Postępująca globalizacja oraz wzrost zakresu integracji ekonomicznej i finansowej w
państwach Unii Europejskiej wymagają, by kwestie bezpieczeństwa finansów publicznych
odnieść także na szczebel międzynarodowy (unijny). Europa to kontynent o najwyższej
ingerencji sektora finansów publicznych w gospodarkę, a więc najwyższych podatkach i
wydatkach publicznych w relacji do PKB oraz silnej przez długie lata ekspansji fiskalnej,
której efektem są wysokie długi publiczne większości państw UE. Skutkiem tego jest
wzrost ryzyka inwestycyjnego, droższy kapitał i mniej swobodny dostęp do niego,
odczuwane zwłaszcza przez mniej wiarygodne państwa, co dodatkowo obniża ograniczaną
już względnie wysokimi daninami publicznymi zyskowność działalności gospodarczej w
UE.
Wstęp
Rozdział 1
Bezpieczeństwo finansów publicznych jako główny komponent bezpieczeństwa
finansowego i ekonomicznego państwa
1.1. Pojęcie bezpieczeństwa i jego rodzaje
1.2. Bezpieczeństwo ekonomiczne
1.3. Bezpieczeństwo finansowe
1.4. Bezpieczeństwo finansów publicznych a stabilność fiskalna
1.5. Metody badania stabilności fiskalnej
Rozdział 2
Nierównowaga budżetu państwa i dług publiczny a bezpieczeństwo finansów
publicznych
2.1. Deficyt i dług publiczny jako skutki prowadzonej polityki fiskalnej - ujęcie
teoretyczne, prawne i metodologiczne
2.1.1. Polityka fiskalna, deficyt i dług publiczny w teorii finansów
2.1.2. Usytuowanie prawne deficytu budżetowego i długu publicznego w Polsce
2.1.3. Metody obliczania długu publicznego w Polsce i w Unii Europejskiej
2.1.4. Potrzeby pożyczkowe brutto i netto
2.2. Ocena stabilności finansów publicznych w Polsce
2.2.1. Kryteria konwergencji z Maastricht
2.2.2. Realizacja fiskalnych kryteriów konwergencji przez Polskę w latach 2010-2016
2.2.3. Stabilność finansów publicznych w Polsce i jej perspektywy
2.3. Reguły fiskalne instrumentem wzmacniającym dyscyplinę finansów Publicznych
2.3.1. Istota reguł fiskalnych
2.3.2. Główne reguły fiskalne w Polsce
2.4. Niezależne instytucje fiskalne jako rozwiązanie poprawiające bezpieczeństwo
finansów publicznych
2.4.1. Rady fiskalne w praktyce władz publicznych na świecie
2.4.2. Propozycje wprowadzenia rady fiskalnej w Polsce i jej miejsce w strukturze finansów
publicznych
2.5. Strategie zarządzania długiem publicznym w kontekście bezpieczeństwa finansów
publicznych
2.5.1. Zarządzanie długiem publicznym
2.5.2. Analiza dynamiki i struktury zadłużenia publicznego w Polsce w latach 2010-2017
Rozdział 3
Uwarunkowania bezpieczeństwa finansowego w jednostkach samorządu terytorialnego
w Polsce
3.1. Bezpieczeństwo finansowe jednostek samorządu terytorialnego (JST) - znaczenie i
metody oceny
3.1.1. Przesłanki utrzymywania bezpieczeństwa finansowego JST
3.1.2. Kryteria oceny bezpieczeństwa finansowego JST
3.1.3. Stres fiskalny jako przejaw naruszenia bezpieczeństwa Finansowego
3.1.4. Metody obiektywizacji sytuacji finansowej JST
3.2. Systemy zapewniania bezpieczeństwa finansowego JST - przegląd doświadczeń
wybranych państw
3.3. Bezpieczeństwo finansowe JST w Polsce a prawne granice zadłużenia
3.3.1. Ewolucja ustawowych mechanizmów kontroli oraz reglamentacji deficytu i długu
samorządowego po 1999 r.
3.3.2. Kształtowanie się wyniku finansowego i długu samorządowego w latach 1999-2016
3.3.3. Ocena bezpieczeństwa finansowego JST z punktu widzenia wymogów ustawowych
3.4. Bezpieczeństwo finansowe JST w Polsce w kontekście wybranych kryteriów
ekonomicznych
3.4.1. Dobry czy zły dług samorządowy?
3.4.2. Bezpieczeństwo finansowe JST a realizacja zasady samodzielności finansowej i
adekwatności dochodów do zadań
3.4.3. Zadłużenie a finansowanie inwestycji samorządowych
3.4.4. Środki europejskie zaporą czy kreatorem zadłużenia JST?
3.4.5. Problem rolowania długu samorządowego i jego implikacje dla kosztów finansowania
zewnętrznego samorządów
3.4.6. Dług ukryty jako zagrożenie dla bezpieczeństwa finansowego JST
Rozdział 4
Wybrane zagrożenia dla bezpieczeństwa finansowego państwa związane z
ekspansją finansów publicznych gospodarek Unii Europejskiej
4.1. Porównanie poziomu opodatkowania oraz zakresu ingerencji sektora finansów
publicznych w państwach Unii Europejskiej
4.2. Deficyty budżetowe zagrożeniem dla rynkowego kosztu kapitału
4.2.1. Przegląd wyników badań nad związkiem między kondycją finansów publicznych a
kosztem kapitału
4.2.2. Inne zagrożenia związane z ekspansją fiskalną
4.2.3. Koszty obsługi długu publicznego w Polsce na tle innych państw Europy
Środkowo-Wschodniej należących do Unii Europejskiej
4.2.4. Analiza zależności pomiędzy wielkością salda general government a
rentownością skarbowych obligacji w państwach Unii Europejskiej
4.3. Niekeynesowska reakcja gospodarki na politykę fiskalną - trwała redukcja wydatków
publicznych sposobem na przyśpieszenie wzrostu gospodarczego
4.3.1. Przykłady niekeynesowskiej reakcji gospodarki na konsolidację fiskalną
4.3.2. Czynniki wzmacniające ekspansywny lub łagodzące restrykcyjny charakter
konsolidacji fiskalnej
4.3.3. Analiza zależności pomiędzy tempem wzrostu gospodarczego a wielkością dochodów
i wydatków publicznych (w relacji do PKB) w latach 2001-2015 w państwach Unii
Europejskiej
4.4. Luka w VAT zagrożeniem dla bezpieczeństwa finansów publicznych państwa
4.4.1. Istota luki w VAT
4.4.2. Luka w VAT w państwach Unii Europejskiej
4.5. Zagrożenia związane z wysokimi i/lub rosnącymi długami publicznymi
4.5.1. Wysoki dług publiczny a tempo wzrostu gospodarczego w państwach Unii Europejskiej
w latach 2001-2015
4.5.2. Zagrożenia dla polskiej gospodarki (czyli i finansów państwa w nadchodzących
latach) związane z bieżącą kondycją finansów publicznych w Polsce
Podsumowanie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
O Autorach
250 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|