Eliminowanie zagrożeń korupcyjnych w systemie zarządzania organizacją medyczną
Polska jest postrzegana jako kraj o dużej korupcji, występującej we wszystkich
obszarach życia społeczno-gospodarczego i politycznego. Najbardziej społecznie
szkodliwa jest korupcja w:
- administracji - ponieważ nieetyczne zachowania urzędnika dają moralne przyzwolenie na
podobne zachowania przez obywatela, u którego rodzi się brak zaufania do prawa;
- ochronie zdrowia - gdzie jest bardziej etycznie naganna niż w innych branżach, bo jej
stawką jest zdrowie i życie pacjenta.
Doświadczenia krajów o niskiej korupcji wskazują, że walka z nią jest działaniem
wielopłaszczyznowym, angażującym wszystkie instytucje państwa i całe społeczeństwo,
a widoczne jej efekty mogą pojawić się w następnych pokoleniach. Działania doraźne
zamiast zmniejszyć mogą zwiększyć zjawisko korupcji.
Opracowanie koncentruje się na przeciwdziałaniu korupcji w relacjach placówki
medycznej z pacjentem, mając świadomość występowania korupcji w innych obszarach
ochrony zdrowia (NFZ, kwalifikowanie świadczeń oraz leków itp.). Jednak efekty
przeciwdziałania korupcji można uzyskać szybciej w skali małej organizacji niż w
skali całej gospodarki, gdzie wymaga to zmian systemowych oraz zaangażowania wielu
organizacji i instytucji, często o nieczytelnych wzajemnych związkach i uprawnieniach.
W publikacji są pokazane te elementy i narzędzia „wpisane" w system
zarządzania organizacją, których właściwe postrzeganie przez kierownictwa
organizacji zwiększa świadomość społeczną pracowników, eliminując wiele
zagrożeń korupcyjnych, co zostało potwierdzone w praktyce przez szpitale i inne
placówki medyczne, które w swój model zarządzania wpisały przeciwdziałanie
zagrożeniom korupcyjnym.
Wprowadzenie
Rozdział 1
Uwarunkowania zjawiska korupcji
1.1. Co to jest korupcja?
1.2. Korupcja - uwarunkowania globalne
1.3. Uwarunkowania zjawiska korupcji w kraju
Rozdział 2
Korupcja w ochronie zdrowia
2.1. Zagrożenia korupcyjne w ochronie zdrowia
2.2. Relacje pacjent - placówka medyczna
Rozdział 3
Zarządzanie w placówkach ochronie zdrowia w aspekcie zagrożeń korupcyjnych
3.1. Zarządzanie jakością w placówkach ochronie zdrowia - pierwszy krok na drodze
zmniejszania ryzyka zagrożeń korupcyjnych
3.1.1. System zarządzania jakością w aspekcie zmniejszania ryzyka zagrożeń
korupcyjnych
3.1.2. Spełnienie potrzeb i oczekiwań klienta (pacjenta) - warunek zmniejszenia ryzyka
zagrożeń korupcyjnych
3.1.3. System zarządzania jakością - procesy realizacji usługi medycznej
3.1.4. Rola przywództwa w systemie zarządzania jakością
3.2. Zarządzanie personelem w placówce medycznej
3.2.1. Kształtowanie relacji pomiędzy pracownikiem i organizacją
3.2.2. Rola organizacji w procesie adaptacyjnym nowo zatrudnionego pracownika
3.3. Etyka w organizacji medycznej
3.3.1. Rola etyki w zarządzaniu organizacją
3.3.2. Etyka w relacjach lekarz - pacjent
3.3.3. Odpowiedzialność społeczna organizacji
3.3.4. Norma AA 1000 - Audyt etyczny
3.3.5. Kodeks etyki - realizacja zasad etyki w praktyce
3.4. Wymagania systemu zarządzania jakością ze względu na specyfikę organizacji
świadczącej usługi medyczne
Rozdział 4
System przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym (SPZK) w placówkach ochrony
zdrowia
4.1. Założenia systemu przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym
4.1.1. Zasady i cele systemu
4.1.2. Wymagania systemu
4.1.3. Na co szczególnie zwrócić uwagę przy wdrażaniu SPZK
4.2. System przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym w zintegrowanym zarządzaniu
organizacją
4.3. Przykłady typowych zagrożeń korupcyjnych - w praktyce wdrażania SPZK
4.4. Wdrożenie systemu
4.4.1. Program i schemat opracowania i wdrożenia systemu
4.4.2. Uwagi ogólne dotyczące wdrożenia systemu
4.4.3. Diagnoza stanu organizacji
4.4.4. Przegląd systemu
Rozdział 5
Przykłady procedur przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym w placówce ochrony
zdrowia
5.1. Obowiązkowe procedury w SPZK
5.2. Proces "Zarządzanie ryzykiem zagrożeń korupcyjnych"
5.3. Procedura "Analiza ryzyka zagrożenia korupcyjnego"
5.4. Procedura "Postępowanie przy wystąpieniu podejrzenia działania
korupcyjnego"
5.5. Procedura "Monitorowanie i zarządzanie procesem"
5.6. Procedura "Badanie satysfakcji klienta"
5.7. Przykład Kodeksu Etyki
Rozdział 6
Bariery wdrażania systemu przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym
6.1. Bariery wdrażania systemu w skali kraju
6.2. Mankamenty i bariery wdrażania systemu w skali organizacji
Rozdział 7
Zmiany w międzynarodowych rozwiązaniach w zakresie zarządzania organizacja i
przeciwdziałania korupcji
7.1. System zarządzania jakością - nowa norma ISO 9001:2015
7.1.1. Norma ISO w doskonaleniu zarządzania organizacją
7.1.2. System zarządzania w rozumieniu normy ISO 9001:2015
7.1.3. Podejście oparte na ryzyku
7.1.4. Zarządzanie ryzykiem w normach ISO serii 9000
7.1.5. Zarządzanie ryzykiem - szansa czy kłopot dla organizacji
7.1.6. Norma ISO 9001:2015 - kontekst organizacji
7.1.7. Kontekst organizacji - określenie czynników
7.2. Międzynarodowa norma o przeciwdziałaniu korupcji ISO 37001
Podsumowanie
Bibliografia
252 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka