"Wśród istniejących podręczników napisanych w języku polskim i spolszczonych
omawiany wyróżnia się skupieniem na aktualnych kierunkach rozwoju terapii
rodziny.
Na szczególne wyróżnienie zasługuje odniesienie praktyki terapii
rodzin do jej teorii. Problem ten jest bardzo trudny, ponieważ dyscyplina rozwijała się
żywo w ostatnich czterdziestu latach i przechodziła znaczące zmiany, z jednej strony w
odwoływaniu się do podstaw teoretycznych, z drugiej w zmianach technik terapeutycznych.
Co więcej, terapia rodzin wykorzystywała w swoim rozwoju osiągnięcia nauk podstawowych
o człowieku, zwłaszcza neurofizjologii, i implikacje tych osiągnięć dla rozwoju
myśli o człowieku.
Autorom udało się przedstawić tę drogę wyjątkowo zwięźle i
jasno, bez uciekania się do zniekształceń i uproszczeń".
Z recenzji prof. Jacka Bomby
"Przyjęto, że rzeczywistości nie można
odzwierciedlić. Można natomiast skonstruować jej obraz taki, jaki najbardziej pasuje do
danej sytuacji. Z takiego ujęcia rzeczywistości i obserwatora wynika teoria zwana
konstrukcjonizmem społecznym, zakładająca, że obraz rzeczywistości (...) powstaje we
wspólnym dyskursie obserwatora i badanego przedmiotu.
(...) Pogląd ten ma olbrzymie znaczenie dla psychoterapii oraz dla
zrozumienia i określenia roli psychoterapeuty. Nie jest on już autorytetem, który bada
rzeczywistość, uzbrojony w swoje doktryny i techniki, lecz jest obserwatorem,
uczestnikiem dyskursu, który współkonstruuje tę rzeczywistość z badanymi
podmiotami".
Z przedmowy prof. Marii Orwid
Spis treści:
Wprowadzenie
Część I. Ogólne założenia myślenia systemowego
Rozwój myślenia systemowego a terapia rodzin
Konstruktywizm a zmiany w praktyce psychoterapeutycznej
Wokół roli terapeuty systemowego. Od stratega, poprzez neutralność do
''lekceważenia'' i dialogu Zdarza się, że myślimy systemowo
Między świadomością rzeczywistości a rzeczywistością świadomości
Część II. Myślenie systemowe w praktyce terapeutycznej
Założenia podejścia strategicznego a zmiana paradygmatu w terapii rodzin
Terapia jako proces współtworzenia nowych znaczeń i opowieści. Idee i praktyki
narracyjne
''Słowa nie są niewinne''. O budowaniu dialogowej przestrzeni międzyludzkiej, czyli
Toma Andersena droga do refleksyjności
Między komunikacją a psychopatologią. Próba refleksji
Paradoks i humor w terapii
Nauczanie myślenia systemowego w ramach studiów uniwersyteckich, czyli od
''rozluźniającej gimnastyki umysłu'' do skutecznych interwencji systemowych
186 stron, B5, oprawa miękka