Inwentaryzacja w jednostkach budżetowych
z wzorcową dokumentacją (z suplementem elektronicznym)
Komplet informacji i pełna dokumentacja inwentaryzacji w jednostce budżetowej.
Obowiązujące rozwiązania prawne jedynie w niewielkim zakresie regulują
problematykę przeprowadzania inwentaryzacji. Szczegółowe rozwiązania dotyczące
inwentaryzacji, począwszy od jej rozpoczęcia, przez faktyczne przeprowadzenie,
udokumentowanie, na rozliczeniu wyników skończywszy, powinny zostać zdefiniowane w
dokumentacji wewnętrznej jednostki, opisującej obowiązującą metodologię –
wszystkie te aspekty zawiera omawiana publikacja.
Poradnik dla każdego skarbnika i księgowego jednostki budżetowej,
w którym omówiono m.in:
metody inwentaryzacji w odniesieniu do poszczególnych składników aktywów i
pasywów jednostki,
zakres czynności inwentaryzacyjnych oraz określone prawem terminy inwentaryzacji
metodologię przeprowadzenia inwentaryzacji w drodze spisu z natury
uproszczone metody inwentaryzacji, tj. inwentaryzację w drodze uzgodnienia sald oraz w
drodze weryfikacji określonych składników majątku jednostki z odpowiednimi dokumentami
(źródłowymi)
najczęściej występujące przyczyny powstawania różnic inwentaryzacyjnych, a także
ich wpływ na sposób i zakres ewidencji księgowej
zasady odpowiedzialności przypisanej kierownikowi jednostki oraz pracownikom wykonującym
poszczególne czynności.
Dużym walorem publikacji jest bogata dokumentacja całego procesu inwentaryzacji,
zamieszczona również w wersji edytowalnej na dołączonej płycie CD, w tym m.in.:
wzory instrukcji inwentaryzacyjnej dla jednostki budżetowej
zarządzenie kierownika jednostki w sprawie inwentaryzacji rocznej
harmonogram czynności inwentaryzacyjnych
dokumentacja spisu z natury (arkusze spisowe, sprawozdanie opisowe z przebiegu spisu z
natury, protokół z przeprowadzonej kontroli spisu z natury i inne)
protokół inwentaryzacji kasy
protokół z inwentaryzacji przeprowadzonej w drodze weryfikacji sald
protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych oraz protokół rozliczenia wyników
inwentaryzacji
oświadczenie osoby odpowiedzialnej materialnie i inne.
Książka polecana pracownikom sfery budżetowej – zwiera wiele przykładów
nawiązujących wprost do praktyki przeprowadzania inwentaryzacji w jednostkach
budżetowych!
Wstęp
1. Inwentaryzacja jako element funkcjonowania jednostki sektora finansów
publicznych
1.1. Podstawy prawne inwentaryzacji w jednostkach sektora finansów publicznych
1.2. Istota i cel inwentaryzacji
1.3. Inwentaryzacja jako element kontroli w jednostce
2. Zasady inwentaryzacji
2.1. Terminy i częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji
2.2. Metody i formy inwentaryzacji
2.3. Etapy inwentaryzacji
2.4. Zasady wyceny składników majątku objętych inwentaryzacją (wycena końcoworoczna)
3. Inwentaryzacja drogą spisu z natury
3.1. Organizacja spisu z natury
3.2. Etapy i przebieg spisu z natury
4. Pozostałe metody inwentaryzacji
4.1. Inwentaryzacja składników majątku drogą uzgodnienia sald
4.2. Weryfikacja z dokumentami
5. Ustalanie i rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych
5.1. Rodzaje różnic inwentaryzacyjnych i zasady ich ustalania
5.2. Ewidencja i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych
6. Dokumentacja związana z inwentaryzacją
6.1. Dokumentacja czynności inwentaryzacyjnych
6.2. Instrukcja inwentaryzacyjna
6.3. Pozostała dokumentacja czynności inwentaryzacyjnych
6.4. Protokoły poinwentaryzacyjne
7. Odpowiedzialność w zakresie inwentaryzacji
7.1. Odpowiedzialność pracownicza w zakresie inwentaryzacji
7.2. Odpowiedzialność kierownika
Zakończenie
Wykaz aktów prawnych
Spis wzorów
Spis tabel i schematów
184 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka