|
KONTROLA TRYBU UCHWALENIA USTAWY PRZED TRYBUNAŁEM KONSTYTUCYJNYM
SYRYT A. wydawnictwo: WYD SEJMOWE, 2014, wydanie Icena netto: 67.50 Twoja cena 64,13 zł + 5% vat - dodaj do koszyka
Kontrola trybu uchwalenia ustawy przed Trybunałem Konstytucyjnym
Prezentowana monografia jest całościowym i oryginalnym spojrzeniem na kontrolę
konstytucyjności trybu ustawodawczego, która jest jedną z kompetencji Trybu
Konstytucyjnego, mieszczącą się w pojęciu kontroli konstytucyjności prawa.
Sposób
uregulowania kontroli trybu uchwalenia ustawy w przepisach prawnych jest niedostateczny. Z
tego powodu w praktyce pojawiają się problemy z właściwą oceną, czy doszło do
naruszenia procesu legislacyjnego.
Publikacja
jest próbą uporządkowania dotychczasowych poglądów orzeczniczych i
doktrynalnych dotyczących kontroli trybu uchwalenia ustawy. Kontrola trybu stanowienia
prawa nie ma jedynie wymiaru formalnego. Pewne elementy tej kontroli muszą uwzględniać
treść prawa. W związku z tym kontrola taka nie może być oderwana od materialnej
strony ustawy.
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział pierwszy. Teoretyczne podstawy kontroli trybu stanowienia ustawy
I. Stanowienie prawa jako czynność konwencjonalna prawnie doniosła
1. Pojęcie czynności konwencjonalnej a tworzenie prawa
2. Klasyfikacja wad czynności konwencjonalnych i ich konsekwencje
II. Kontrola stanowienia prawa jako kontrola czynności konwencjonalnej
1. Zagadnienie hierarchii norm w systemie prawa przy ocenie trybu stanowienia prawa
2. Ustawa jako wytwór czynności konwencjonalnej
2.1. Pojęcie aktu normatywnego jako wyniku działalności prawodawczej
2.2. Ustawa jako akt normatywny
3. Legalność przy kontroli stanowienia prawa
Wnioski
Rozdział drugi. Normatywne podstawy kontroli trybu uchwalenia ustawy pod rządami
Konstytucji RP z 1997 r.
I. Kontrola trybu uchwalenia ustawy przed Trybunałem Konstytucyjnym pod rządami ustawy o
TK z 1985 r.
1. Podstawowe założenia dotyczące funkcjonowania Trybunału Konstytucyjnego w latach
1986-1997
2. Ustawa o TK z 1985 r. a kontrola trybu uchwalenia ustawy
II. Postępowanie przed Trybunałem Konstytucyjnym w pracach nad konstytucją w latach
1989-1997
1. Prace nad kształtem Trybunału Konstytucyjnego w nowej konstytucji w latach 1989-1991
2. Prace nad kształtem Trybunału Konstytucyjnego w nowej konstytucji w latach 1992-1997
III. Znaczenie art. 42 ustawy o TK z 1997 r. przy kontroli kompetencji i trybu wydania
aktu normatywnego
1. Kryterium treściowe
2. Kryterium kompetencyjne
3. Kryterium proceduralne
IV. Kontrola trybu uchwalenia ustawy w projekcie ustawy o TK z 2013 r.
Wnioski
Rozdział trzeci. Proceduralne zagadnienia kontroli trybu uchwalenia ustawy przed
Trybunałem Konstytucyjnym
I. Inicjowanie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym a granice związania
wnioskiem, pytaniem prawnym, skargą konstytucyjną w wypadku kontroli trybu uchwalenia
ustawy
1. Rozumienie pojęcia związania wnioskiem, pytaniem prawnym, skargą konstytucyjną w
rozumieniu ustawy o TK z 1997 r.
2. Uprawnienie Trybunału Konstytucyjnego do inicjowania kontroli konstytucyjności prawa
z urzędu przed wejściem w życie Konstytucji RP z 1997 r.
3. Możliwość inicjowania przez Trybunał Konstytucyjny
postępowania z urzędu po wejściu w życie Konstytucji RP z 1997 r.
II. Ocena zarzutów materialnoprawnych obok zarzutów proceduralnych przez Trybunał
Konstytucyjny
1. Kontrola trybu uchwalenia ustawy bez badania zarzutów materialnych
2. Ocena konstytucyjności ustawy według kryteriów proceduralnych i materialnych
3. Kontrola trybu uchwalenia ustawy, gdy Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok o zgodności
treści przepisów tej ustawy z Konstytucją RP
III. Wzorce kontroli przy badaniu trybu uchwalania ustawy
1. Konstytucyjne wymogi dotyczące trybu uchwalenia ustawy
1.1. Wzorce ogólne
1.2. Wzorce szczegółowe
2. Wymogi dotyczące trybu uchwalenia ustawy wynikające z innych aktów normatywnych
IV. Kontrola uchwalenia ustawy w trybie prewencyjnym i następczym
1. Zagadnienie swoistego silniejszego domniemania konstytucyjności w kontroli
prewencyjnej
2. Badanie trybu uchwalania ustawy w kontroli abstrakcyjnej a kontrola konkretna
V. Badanie trybu uchwalania ustawy zmieniającej a ustawa zmieniana
VI. Uwagi o kontroli trybu uchwalenia ustawy o zmianie Konstytucji RP
Wnioski
Rozdział czwarty. Elementy trybu uchwalenia ustawy w orzecznictwie Trybunału
Konstytucyjnego
I. Rozumienie przez Trybunał Konstytucyjny pojęcia inicjatywa ustawodawcza a instytucja
poprawek
1. Istota inicjatywy ustawodawczej
2. Instytucja poprawki w procesie ustawodawczym
2.1. Sposób rozumienia pojęcia "poprawek legislacyjnych" przez Trybunał
Konstytucyjny
2.2. Podmioty uprawnione do wnoszenia poprawek
2.3. Znaczenie poprawek dla tworzenia prawa
2.4. Poprawki do projektu ustawy
2.5. Uchwalanie poprawek w Senacie
3. Problem sprostowania błędu a nowelizacja
II. Badanie trybu uchwalenia ustawy budżetowej
III. Badanie trybu uchwalania kodeksów
IV. Badanie dochowania trybu pilnego
V. Udział podmiotów konsultacyjnych i opiniodawczych w procesie tworzenia prawa
1. Konsultacje związków zawodowych
2. Konsultacje społeczne
3. Wysłuchanie publiczne
4. Wymóg zasięgania opinii uprawnionych podmiotów jako element procesu ustawodawczego
Wnioski
Rozdział piąty. Konsekwencje kontroli trybu uchwalenia ustawy
I. Wyroki Trybunału Konstytucyjnego jako wynik kontroli trybu uchwalenia ustawy
1. Rodzaje wyroków Trybunału Konstytucyjnego przy kontroli trybu uchwalenia ustawy
2. Ostateczność orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego
3. Moc powszechnie obowiązująca wyroków Trybunału Konstytucyjnego
II. Koncepcje czasowych skutków wyroków Trybunału Konstytucyjnego
1. Nieważność bezwzględna
2. Nieważność względna
2.1. Retrospektywne skutki wadliwej czynności konwencjonalnej
2.2. Prospektywne skutki wadliwej czynności konwencjonalnej
III. Skutki wyroków polskiego Trybunału Konstytucyjnego przy kontroli trybu uchwalenia
ustawy
1. Skutki wyroków Trybunału Konstytucjnego o konstytucyjności trybu uchwalenia ustawy
2. Skutki wyroków Trybunału Konstytucyjnego o niekonstytucyjności trybu uchwalenia
ustawy
IV. Wykonywanie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego stwierdzających naruszenie trybu
uchwalenia ustawy
1. Rozumienie pojęcia wykonywania orzeczeń Trybunału
Konstytucyjnego
2. Obszary objęte obowiązkiem wykonywania negatywnych orzeczeń
Trybunału Konstytucyjnego dotyczących kontroli trybu uchwalenia ustawy
Wnioski
Zakończenie
Bibliografia
Źródła prawa
Orzecznictwo
Druki parlamentarne i sprawozdania stenograficzne
Literatura
Monografie i prace zbiorowe
Czasopisma
293 strony, A5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|