wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 67.50 64,13   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

KONTROLA TRYBU UCHWALENIA USTAWY PRZED TRYBUNAŁEM KONSTYTUCYJNYM


SYRYT A.

wydawnictwo: WYD SEJMOWE, 2014, wydanie I

cena netto: 67.50 Twoja cena  64,13 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Kontrola trybu uchwalenia ustawy przed Trybunałem Konstytucyjnym


Prezentowana monografia jest całościowym i oryginalnym spojrzeniem na kontrolę konstytucyjności trybu ustawodawczego, która jest jedną z kompetencji Trybu Konstytucyjnego, mieszczącą się w pojęciu kontroli konstytucyjności prawa.

Sposób uregulowania kontroli trybu uchwalenia ustawy w przepisach prawnych jest niedostateczny. Z tego powodu w praktyce pojawiają się problemy z właściwą oceną, czy doszło do naruszenia procesu legislacyjnego.

Publikacja jest próbą uporządkowania dotychczasowych poglądów orzeczniczych  i doktrynalnych dotyczących kontroli trybu uchwalenia ustawy. Kontrola trybu stanowienia prawa nie ma jedynie wymiaru formalnego. Pewne elementy tej kontroli muszą uwzględniać treść prawa. W związku z tym kontrola taka nie może być oderwana od materialnej strony ustawy.


Wykaz skrótów
Wstęp

Rozdział pierwszy. Teoretyczne podstawy kontroli trybu stanowienia ustawy
I. Stanowienie prawa jako czynność konwencjonalna prawnie doniosła
1. Pojęcie czynności konwencjonalnej a tworzenie prawa
2. Klasyfikacja wad czynności konwencjonalnych i ich konsekwencje
II. Kontrola stanowienia prawa jako kontrola czynności konwencjonalnej
1. Zagadnienie hierarchii norm w systemie prawa przy ocenie trybu stanowienia prawa
2. Ustawa jako wytwór czynności konwencjonalnej
2.1. Pojęcie aktu normatywnego jako wyniku działalności prawodawczej
2.2. Ustawa jako akt normatywny
3. Legalność przy kontroli stanowienia prawa
Wnioski

Rozdział drugi. Normatywne podstawy kontroli trybu uchwalenia ustawy pod rządami Konstytucji RP z 1997 r.
I. Kontrola trybu uchwalenia ustawy przed Trybunałem Konstytucyjnym pod rządami ustawy o TK z 1985 r.
1. Podstawowe założenia dotyczące funkcjonowania Trybunału Konstytucyjnego w latach 1986-1997
2. Ustawa o TK z 1985 r. a kontrola trybu uchwalenia ustawy
II. Postępowanie przed Trybunałem Konstytucyjnym w pracach nad konstytucją w latach 1989-1997
1. Prace nad kształtem Trybunału Konstytucyjnego w nowej konstytucji w latach 1989-1991
2. Prace nad kształtem Trybunału Konstytucyjnego w nowej konstytucji w latach 1992-1997
III. Znaczenie art. 42 ustawy o TK z 1997 r. przy kontroli kompetencji i trybu wydania aktu normatywnego
1. Kryterium treściowe
2. Kryterium kompetencyjne
3. Kryterium proceduralne
IV. Kontrola trybu uchwalenia ustawy w projekcie ustawy o TK z 2013 r.
Wnioski

Rozdział trzeci. Proceduralne zagadnienia kontroli trybu uchwalenia ustawy przed Trybunałem Konstytucyjnym
I. Inicjowanie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym a granice związania wnioskiem, pytaniem prawnym, skargą konstytucyjną w wypadku kontroli trybu uchwalenia ustawy
1. Rozumienie pojęcia związania wnioskiem, pytaniem prawnym, skargą konstytucyjną w rozumieniu ustawy o TK z 1997 r.
2. Uprawnienie Trybunału Konstytucyjnego do inicjowania kontroli konstytucyjności prawa z urzędu przed wejściem w życie Konstytucji RP z 1997 r.
3. Możliwość inicjowania przez Trybunał Konstytucyjny
postępowania z urzędu po wejściu w życie Konstytucji RP z 1997 r.
II. Ocena zarzutów materialnoprawnych obok zarzutów proceduralnych przez Trybunał Konstytucyjny
1. Kontrola trybu uchwalenia ustawy bez badania zarzutów materialnych 
2. Ocena konstytucyjności ustawy według kryteriów proceduralnych i materialnych
3. Kontrola trybu uchwalenia ustawy, gdy Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok o zgodności treści przepisów tej ustawy z Konstytucją RP
III. Wzorce kontroli przy badaniu trybu uchwalania ustawy
1. Konstytucyjne wymogi dotyczące trybu uchwalenia ustawy
1.1. Wzorce ogólne
1.2. Wzorce szczegółowe
2. Wymogi dotyczące trybu uchwalenia ustawy wynikające z innych aktów normatywnych
IV. Kontrola uchwalenia ustawy w trybie prewencyjnym i następczym
1. Zagadnienie swoistego silniejszego domniemania konstytucyjności w kontroli prewencyjnej
2. Badanie trybu uchwalania ustawy w kontroli abstrakcyjnej a kontrola konkretna
V. Badanie trybu uchwalania ustawy zmieniającej a ustawa zmieniana
VI. Uwagi o kontroli trybu uchwalenia ustawy o zmianie Konstytucji RP
Wnioski

Rozdział czwarty. Elementy trybu uchwalenia ustawy w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego
I. Rozumienie przez Trybunał Konstytucyjny pojęcia inicjatywa ustawodawcza a instytucja poprawek
1. Istota inicjatywy ustawodawczej
2. Instytucja poprawki w procesie ustawodawczym
2.1. Sposób rozumienia pojęcia "poprawek legislacyjnych" przez Trybunał Konstytucyjny
2.2. Podmioty uprawnione do wnoszenia poprawek
2.3. Znaczenie poprawek dla tworzenia prawa
2.4. Poprawki do projektu ustawy
2.5. Uchwalanie poprawek w Senacie
3. Problem sprostowania błędu a nowelizacja
II. Badanie trybu uchwalenia ustawy budżetowej
III. Badanie trybu uchwalania kodeksów
IV. Badanie dochowania trybu pilnego
V. Udział podmiotów konsultacyjnych i opiniodawczych w procesie tworzenia prawa
1. Konsultacje związków zawodowych
2. Konsultacje społeczne
3. Wysłuchanie publiczne
4. Wymóg zasięgania opinii uprawnionych podmiotów jako element procesu ustawodawczego
Wnioski

Rozdział piąty. Konsekwencje kontroli trybu uchwalenia ustawy
I. Wyroki Trybunału Konstytucyjnego jako wynik kontroli trybu uchwalenia ustawy
1. Rodzaje wyroków Trybunału Konstytucyjnego przy kontroli trybu uchwalenia ustawy
2. Ostateczność orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego
3. Moc powszechnie obowiązująca wyroków Trybunału Konstytucyjnego
II. Koncepcje czasowych skutków wyroków Trybunału Konstytucyjnego
1. Nieważność bezwzględna
2. Nieważność względna
2.1. Retrospektywne skutki wadliwej czynności konwencjonalnej
2.2. Prospektywne skutki wadliwej czynności konwencjonalnej
III. Skutki wyroków polskiego Trybunału Konstytucyjnego przy kontroli trybu uchwalenia ustawy
1. Skutki wyroków Trybunału Konstytucjnego o konstytucyjności trybu uchwalenia ustawy
2. Skutki wyroków Trybunału Konstytucyjnego o niekonstytucyjności trybu uchwalenia ustawy
IV. Wykonywanie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego stwierdzających naruszenie trybu uchwalenia ustawy
1. Rozumienie pojęcia wykonywania orzeczeń Trybunału
Konstytucyjnego
2. Obszary objęte obowiązkiem wykonywania negatywnych orzeczeń
Trybunału Konstytucyjnego dotyczących kontroli trybu uchwalenia ustawy
Wnioski

Zakończenie

Bibliografia
Źródła prawa
Orzecznictwo
Druki parlamentarne i sprawozdania stenograficzne
Literatura
Monografie i prace zbiorowe
Czasopisma


293 strony, A5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022