Transgresje w edukacji Tom 1
Książkę rekomenduję do druku z wyraźnym przekonaniem, że będzie czytana i
cytowana, stanowi bowiem wartościowe kompendium wiedzy, obejmujące jasno określone pole
problemowe, a jednocześnie posiadające skrystalizowaną myśl/ideę przewodnią.
Redaktorowi, profesorowi Wiktorowi Żłobickiemu, z całą pewnością udało się
zgromadzić w tomie takie egzemplifikacje transgresji w edukacji, które – jak
wyeksponował to we wstępie – „są stałym elementem edukacji w wymiarze nie tylko
grupowym, ale także jednostkowym/ indywidualnym, i towarzyszą człowiekowi na różnych
etapach jego życia, dając szanse na rozwój, lecz stanowiąc również o barierach,
które ów rozwój utrudniają czy wręcz uniemożliwiają”. Mamy tutaj przy tym do
czynienia – jak pisze słusznie redaktor – z „edukacją, która przybiera formę
swoistej gry o wykorzystanie potencjału rozwojowego jednostki”.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Zbyszka Melosika
Wstęp (Wiktor Żłobicki) 9
CZĘŚĆ I. Transgresje. Edukacja i otoczenie społeczne
Bogusław Śliwerski
Pedagogika na progu innych nauk społecznych, czyli o potrzebie powrotu do
hybrydowych dyscyplin naukowych 13
Wiktor Żłobicki
Tranzycja z systemu edukacji akademickiej na rynek pracy 31
Ewa Sokołowska
Transgresyjne konteksty edukacji osób starszych 39
Małgorzata Brodacka
Kompetencje społeczne młodzieży gimnazjalnej i jej aktywność na portalach
społecznościowych 47
Renata Michalak
Doświadczenia adaptacyjne czwartoklasistów a kształtowanie zaufania
społecznego 59
Agnieszka Jankowska
Zaufanie rodziców do szkoły. Wybrane konteksty i kontrowersje 73
Justyna Miko-Giedyk
Bariery w edukacji dzieci i młodzieży ze środowisk wiejskich 85
CZĘŚĆ II. Transgresje w perspektywie pedeutologicznej
Joanna Malinowska
Między edukacją akademicką a rynkiem pracy – rozpoznanie kompetencji
przyszłych nauczycieli 99
Ewa Musiał
Transgresyjny wymiar awansu zawodowego nauczycieli Stan postulowany a
rzeczywistość w opinii badanych 111
Michał Tomczak
Momenty transgresyjne w biografii a kształtowanie się tożsamości zawodowej na
przykładzie współczesnych nauczycieli 123
Antoni Michno
Surdopedagog i jego rozwój profesjonalny Włoskie doświadczenia procesu
integracji 133
Rafał Majzner
Samoocena nauczycieli wczesnej edukacji w zakresie kompetencji muzycznych.
Doniesienie z badań 145
CZĘŚĆ III. Transgresje w edukacji wczesnoszkolnej
Ewa Kochanowska
Transgresyjny wymiar aktywności poznawczej dziecka rozpoczynającego naukę w szkole 159
Barbara Górecka-Mostowicz
Dojrzałość szkolna jako przejaw wieloaspektowego przekraczania progów
edukacyjnych przez dziecko 173
Joanna Skibska
Sześciolatek w szkole. Obowiązek szkolny – założenia i rozwiązania 181
Monika Jurewicz
Problemy indywidualizacji nauczania w przestrzeni klasy szkolnej w percepcji
nauczycieli wczesnej edukacji 193
Justyna Truskolaska
Program Drawing Children into Reading – transgresje w edukacji początkowej 205
CZĘŚĆ IV. Transgresyjny wymiar specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i
młodzieży
Barbara Pieronkiewicz
Koncepcja nauczania transgresyjnego jako odpowiedź na specjalne potrzeby
edukacyjne współczesnej młodzieży 219
Anna Witek, Izabella Maria Łukasik
Potrzeba rozwijania wybranych kompetencji uczniów ze specyficznymi trudnościami
w uczeniu się 231
Agnieszka Pawluk-Skrzypek
Granice niewiedzy. Nauczyciele języka angielskiego wobec uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi 243
Teresa Lewandowska-Kidoń, Anna Witek
Gotowość nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej do pracy z dzieckiem przewlekle
chorym 253
Stanislav Střelec, Lenka Frimlová
Możliwości rodziców w pokonywaniu przeszkód w optymalnym rozwoju uzdolnionych
dzieci 263
Jan Šťáva
Strategie usuwania barier w kształceniu uczniów zdolnych we współczesnej
czeskiej szkole 275
Marzena Możdżyńska
Szanse dzieci zdolnych w rodzinach dotkniętych ubóstwem 293
304 strony, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka