10 przykazań propagandy
Propaganda nie jest dziełem szatana ani czarną magią. Jest raczej czymś w rodzaju
„śmieciowego jedzenia” dla umysłu. Osoby, które ją stosują, niczym sprzedawcy
hamburgerów wykorzystują fakt, że żyjemy w ciągłym pośpiechu, lubimy łatwe
rozwiązania i bywamy zwyczajnie leniwi. Z wielką chęcią wyręczają nas w obowiązku
myślenia... Zanim się zorientujemy, wyznajemy już pewne — nie do końca własne —
poglądy i opinie.
Ta książka to miecz obosieczny. Z jednej strony pomaga zorganizować
antypropagandową ochronę w życiu osobistym i zawodowym, a z drugiej — przeprowadzić
skuteczny atak.
To niezwykle praktyczna lektura dla myślących osób, które nie chcą dać się
złapać w sidła PR-owców.
Jeśli chcesz być świadomym konsumentem i dojrzałym użytkownikiem mediów, ta książka
będzie dla Ciebie niewyczerpanym źródłem wartościowych wskazówek i przemyśleń na
temat jednej z najbardziej dynamicznych sił ery informacyjnej.
Brian Anse Patrick jest profesorem na wydziale komunikacji
Uniwersytetu Toledo. Wcześniej zrobił doktorat z badań nad komunikacją na
Uniwersytecie Michigan. Jest autorem Rise of the Anti-Media: In-Forming America’s
Concealed Weapon Carry Movement oraz The National Rifle Association and the Media: The
Motivating Force of Negative Coverage. Jest też znanym amerykańskim ekspertem w
dziedzinie kultury posiadania i używania broni palnej, a także specjalistą od historii
i technik propagandy.
Wstęp (7)
- Propaganda jako sytuacja (11)
- Trzy fale propagandy (14)
- Druga fala (16)
- Trzecia fala (22)
- Wszechobecność propagandy (23)
- Prawda, nieprawda, propagandyści i dobro publiczne (27)
Rozdział 1. Przykazanie pierwsze: kontroluj przepływ informacji (33)
- Propagandysta jako źródło informacji (34)
- Eliminacja (38)
- Biurokracja i kontrola informacji (45)
- Formaty komunikacji (48)
Rozdział 2. Przykazanie drugie: mów o wartościach i przekonaniach wyznawanych przez
odbiorców (53)
Rozdział 3. Przykazanie trzecie: ujednoznaczniaj (67)
- Interpretacja znaczenia (69)
- Definiowanie i nazywanie (76)
- Propaganda połączona z agitacją (78)
- Komiksy i kosmologia (81)
- Historie i paradygmaty (85)
- Scjentyzm i postęp (85)
- Obraz, grafika, film i dokuganda (87)
Rozdział 4. Przykazanie czwarte: wykorzystaj presję grupy do kształtowania
horyzontalnych przekonań i zachowań odbiorców (95)
- Ustawione komisje i pseudodemokracja (107)
- Naganiacze i kozy Judasza (110)
- Ersatz, wikariusz i grupy wirtualne (110)
Rozdział 5. Przykazanie piąte: penetruj poznawczo (115)
- Nowość (117)
- Humor (120)
- Powtarzanie i prostota (120)
- Środki leksykalne (122)
- Widoczność/zainteresowanie (127)
- Techniki gnostyczne (128)
Rozdział 6. Przykazanie szóste: oddal propagandę od jej źródła (133)
- Zespoły eksperckie, fundacje i programy badawcze (140)
Rozdział 7. Przykazanie siódme: dostosuj się do potrzeb i nawyków informacyjnych
(143)
Rozdział 8. Przykazanie ósme: zaspokajaj potrzeby psychologiczne, duchowe i społeczne
(149)
- Tożsamość, ego i władza (153)
- Konsumpcjonizm (158)
- Znaczenie, rutyna i rytuał (160)
- Przynależność (162)
Rozdział 9. Przykazanie dziewiąte: personalizuj i dehumanizuj zgodnie z
zapotrzebowaniem (165)
- Personalizacja pozytywna i negatywna (166)
- Użycie dysfemizmów i eufemizmów do personalizacji (169)
- Biurokratyczna forma bezosobowa (171)
Rozdział 10. Przykazanie dziesiąte: dozuj prawdę, fakty, logikę i naukę (183)
- Zabawa w konsultanta (189)
- Subpropaganda i prepropaganda (190)
- Biurokratyczna logika, prawda i piękno (193)
- Zabawa w ocenianie (195)
- Abrakadabra, magiczne myślenie i edukacja kultu cargo (196)
Rozdział 11. Przykazanie jedenaste: pokazuj, że postępujesz etycznie (i nie daj się
złapać) (201)
- Etyka zabawy w nazywanie (201)
- Etos wszechmogącego (207)
- Wewnętrzna kolonizacja (212)
- Projektowanie etosu otwartości (215)
Dodatek A. Definicje propagandy (221)
Dodatek B. Koszmar wojny (225)
Dodatek C. Ton antyniemieckiej propagandy podczas I wojny światowej (227)
Dodatek D. Jedno jądro Hitlera i inne sukcesy propagandy (229)
Podziękowania (232)
232 strony, Format: 14.0x21.0cm, oprawa miękka