Globalizacja stwarza możliwość dostępu do tańszych źródeł surowców i nowych
chłonnych rynków, ale niesie także dużo większe niż w przeszłości ryzyko nadużyć
i korupcji dla firm. W rezultacie skuteczniejszego egzekwowania przepisów prawa na całym
świecie, stałej uwagi mediów oraz zmian w postawach konsumentów, nadużycia i korupcja
mogą obecnie kosztować firmy miliardy dolarów i zniszczyć ich reputację lub poważnie
jej zaszkodzić.
Toby Bishop i Frank Hydoski są orędownikami idei aktywnej walki z
nadużyciami i korupcją. Przekonują, że mogą one narazić firmy na ogromne straty.
Przedstawiają zestaw argumentów za przyjęciem strategii zarządzania ryzykiem nadużyć
i korupcji, dzięki której zmniejsza się podatność firm na straty, a jednocześnie
zwiększa zdolność do powrotu do równowagi, w wypadku, gdy jednak przypadki nadużyć
lub korupcji je dotkną. Wskazują pułapki, których można uniknąć.
Książka Odporność korporacji. Zarządzanie ryzykiem nadużyć i korupcji
przeznaczona jest przede wszystkim dla członków rad nadzorczych, zarządów, komitetów
audytu, wyższej kadry zarządzającej, ich doradców i najbliższych współpracowników
oraz osób odpowiedzialnych za zarządzanie ryzykiem nadużyć i korupcji.
Autorzy przeprowadzili wiele wywiadów z przedstawicielami kadry
zarządzającej firm międzynarodowych – ich wypowiedzi prezentują różne spojrzenia
na zmiany, jakie dokonują się w obszarze nadużyć i korupcji oraz na techniki stosowane
przez firmy w zwalczaniu tych zagrożeń.
Spis treści:
Wstęp do wydania polskiego
Przedmowa
Wstęp
Podziękowania
Wprowadzenie
Puste deklaracje są tanie, nadużycia - wręcz przeciwnie
Spadek koniunktury, wzrost nadużyć?
Niewiedza prowadzi do szkód
Każdego dnia ryzyko jest większe
Różnymi rodzajami ryzyka zarządza się w różny sposób
Wykorzystajcie swoją lukę
Technologia to kolejne narzędzie - korzystajcie z niego (mądrze)
Kto jest odpowiedzialny?
Część pierwsza: Nadużycia i korupcja dzisiaj
Rozdział 1. Czy można całkowicie wyeliminować nadużycia?
Przykra rzeczywistość Spojrzenie z szerszej perspektywy Widmo katastrofy Dlaczego
właśnie teraz? Odporność jako cel korporacji
Rozdział 2. Rosnące zagrożenie
Dlaczego właśnie teraz firma powinna zająć się tym problemem?
Globalna kara za lokalne problemy Podstawowy warunek to świadomość Zdrowy rozsądek i
zrozumienie sytuacji Koncentracja wysiłków pod kątem unikania szkód
Rozdział 3. Koszty nadużyć i korupcji
Gra o wyższą stawkę Ryzyko przyszłych konsekwencji Koszty i dostępność kapitału
Złe wieści roznoszą się szybko Karą nie będzie klaps
Część druga: W dążeniu do odporności: strategie przeciwdziałania nadużyciom i
korupcji oraz minimalizowania ich konsekwencji
Rozdział 4. Budowanie odpornej korporacji
Od czego zależy zdolność przetrwania?
Zmniejszanie podatności na atak
Co znaczy: odporność korporacyjna
Trzy główne składowe odporności korporacyjnej
Stan odporności jest możliwy do osiągnięcia
Warto uczyć się na cudzych doświadczeniach
Korzyści z zarządzania ryzykiem nadużyć i korupcji
Pięć zasad zarządzania ryzykiem nadużyć
Najlepszy sposób obrony
Jak korzystać z wytycznych?
Budowanie odporności poprzez doskonalenie zarządzania ryzykiem nadużyć i korupcji
Kwestionariusz samodzielnej oceny poziomu odporności korporacyjnej
Rozdział 5. Analiza ryzyka nadużyć i korupcji
Co kryje się za fasadą
Na czym polega analiza ryzyka nadużyć i korupcji?
Ważne, by analiza ryzyka była dokładna
Przeprowadzanie analizy ryzyka nadużyć i korupcji
Raporty podsumowujące analizę ryzyka: dobre, złe, nie dość uwidaczniające
Cztery ćwiartki, cztery strategie zarządzania ryzykiem
Pomocne pytania na temat analizy ryzyka nadużyć i korupcji
Rozdział 6. Kompleksowy system nadzoru i kontroli w firmie: rola środowiska
kontroli wewnętrznej i strategii wyższego szczebla
Tworzenie środowiska kontroli wewnętrznej
Czym jest środowisko kontroli wewnętrznej i dlaczego jest ważne?
Efekt dobrego przykładu z góry
Środowisko kontroli wewnętrznej: pierwsza linia obrony
Środowisko kontroli wewnętrznej a zarządzanie firmą
Napisany program
Dawanie dobrego przykładu
Rola audytu wewnętrznego
Pomiar efektu przykładu z góry
Spisany kodeks postępowania i etyki
Dlaczego kodeks jest ważny?
Przykład Kodeksu etyki firmy Deloitte
Jak stworzyć kodeks etyki/postępowania?
Szkolenie wszystkich pracowników - także kadry - w zakresie etyki
Telefon zaufania, gorąca linia i programy zgłaszania nadużyć
Rola działu kadr: dobór i dyscyplinowanie pracowników
Inne ogólne strategie, których elementem jest zarządzanie ryzykiem nadużyć
Zintegrowane zarządzanie ryzykiem
Podstawy zintegrowanego zarządzania ryzykiem
Rozwijanie inteligencji ryzyka
Podstawy GRC
Skomplikowane, ale warte zachodu
Zintegrowane kontra niezintegrowane GRC
Badania potwierdzają potrzebę zintegrowanego GRC
Główne cechy firm o silnych strategiach GRC
PACI, działania anty korupcyjne i środowisko kontroli wewnętrznej
Rozdział 7. Środki prewencji: poszczególne strategie i taktyki
przeciwdziałania nadużyciom i korupcji
Przejdźmy do rzeczy
Konfrontacja z nadużyciami i korupcją
Prześwietlenie przeszłości kandydatów i zwiększona czujność
Konieczność zautomatyzowania procesów
Systemy prewencji a trzy ogólne kategorie ryzyka
Monitorowanie i ocena działania systemów zapobiegawczych
Ciągły monitoring systemów kontroli
Korygowanie niedoskonałości
Rola ERM i GRC
Rozdział 8. Metody wykrywania nadużyć i monitoring transakcji
Znaczenie monitoringu i metod wykrywania nadużyć
Monitoring i taktyki wykrywania nadużyć
Telefon zaufania
Audyt wewnętrzny jako taktyka wykrywania nadużyć
Monitoring manualny
Taktyki wykrywania oparte o technologie informatyczne
Przykłady wykrywania nadużyć przy użyciu technik analizy danych
Ciągły monitoring nadużyć
Czy CFM jest dla każdego?
Znaczenie analizy historycznej jako środka kontroli
Pytania kontrolne na temat monitoringu i wykrywania nadużyć
Rozdział 9. Przygotowanie do dochodzenia w sprawie nadużyć i korupcji
Bądźcie gotowi
Trochę planowania
Co robić, gdy kontrola puka do drzwi
Ocena zarzutów
Kompletowanie właściwego zespołu dochodzeniowego
Kiedy prosić o pomoc
Ustanawianie protokołu dochodzeniowego
Gromadzenie i zabezpieczanie krytycznych danych
Nowsze wyzwania, nowsze technologie
Kwestia komunikacji
Pożytki z systemu zarządzania przypadkami nadużyć
Poprawa jakości - dodatkowa wartość dochodzenia
Rozdział 10. Role uczestników (w tym wasza)
Nowe reguły, nowe obowiązki
Znaczenie komitetu ds. zarządzania ryzykiem nadużyć i korupcji
Rola kierownika ds. zgodności
Zarządzanie ryzykiem nadużyć i korupcji to wspólny obowiązek
Podsumowanie: Czego spodziewać się w przyszłości
Kluczowa rola poprawnej analizy ryzyka nadużyć i korupcji
Przyjęcie nowych ról i obowiązków
Mierzenie skuteczności
Nie chcemy prorokować, ale...
Zróbcie już teraz pierwszy krok
Posłowie
Dodatek: Przykłady czynników ryzyka nadużyć
Czynniki ryzyka związane z nieścisłościami wynikającymi z fałszywych sprawozdań
finansowych
Czynniki ryzyka związane z nieścisłościami sprawozdawczymi wynikającymi z defraudacji
środków
Polecane lektury
Lektury szczególnie polecane dyrektorom i członkom komitetów audytu Lektury dotyczące
ryzyka nadużyć i korupcji Lektury dotyczące kontroli ryzyka nadużyć i korupcji
Materiały źródłowe Zastrzeżenie O autorach Indeks
246 stron, B5, oprawa twarda