|
OPTYMALIZACJA ZATRUDNIENIA ZWOLNIENIA OUTSOURCING OUTPLACEMENT
MARCINIAK J. wydawnictwo: WOLTERS KLUWER, 2016, wydanie IIcena netto: 111.35 Twoja cena 105,78 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Optymalizacja zatrudnienia, wynagrodzeń i struktur organizacyjnych
Warunki współczesnej gospodarki i wprowadzane na dużą skalę zmiany w organizacjach
wymagają profesjonalnych przedsięwzięć w obszarze HR, przede wszystkim racjonalizacji
poziomu zatrudnienia oraz dostosowania potencjału zatrudnionych do nowych wymagań
dotyczących zadań i stanowisk.
Publikacja dostarcza kompleksowej wiedzy na temat stosowanych w praktyce zarządzania
rozwiązań prowadzących do racjonalizacji zatrudnienia w firmie i do wzrostu jej
efektywności.
Omówiono w niej szczegółowo takie zagadnienia, jak:
znaczenie optymalizacji zatrudnienia w zarządzaniu firmą,
przeprowadzanie analizy zatrudnienia oraz organizacji pracy i struktury firmy,
zadania kadry kierowniczej w procesie optymalizacji zatrudnienia,
sposób analizy przerostów i niedoborów zatrudnienia oraz luki
kompetencyjnej,/li>
działania uzupełniające w procesie optymalizacji zatrudnienia (przesunięcia
wewnętrzne, telepraca, zadaniowy czas pracy, outsourcing),
redukcja zatrudnienia (polityka i zasady zwolnień, odpowiednia komunikacja),
outplacement, czyli zwolnienia monitorowane.
Zawarte w książce narzędzia ułatwiające przeprowadzenie procesu racjonalizacji
zatrudnienia - procedury postępowania, formularze, ankiety - pozwolą na przygotowanie i
przeprowadzenie tego procesu w sposób sprawny, a także na zminimalizowanie negatywnych
skutków zwolnień pracowników.
Pierwsze wydanie tej publikacji ukazało się w 2009 roku pod tytułem Optymalizacja
zatrudnienia. Zwolnienia, outsourcing, outplacement. W obecnej edycji tekst został
uaktualniony, a także znacznie rozszerzony - dodano dwa rozdziały poświęcone
działaniom niezbędnym przy optymalizacji zatrudnienia (zarządzanie wiekiem pracowników,
talentami i ryzykiem personalnym) oraz racjonalizacji systemu wynagrodzeń.
O autorze
Wstęp
Rozdział 1. Optymalizacja i restrukturyzacja - definicja, zakres i cele
Kluczowe pojęcia - optymalizacja i restrukturyzacja
Cele optymalizacji w firmie
Zmiana jako kluczowy czynnik optymalizacji
Czym jest przerost zatrudnienia w organizacji
Zjawisko chomikowania pracy
Zmiany a otoczenie rynkowe i specyfika zasobów organizacji - pozyskiwanie informacji
Demografia jako punkt wyjścia
Zmiany a strategia
Rozdział 2. Czynniki, które muszą być brane pod uwagę przy optymalizacji
Znaczenie puli kapitału intelektualnego (zasobów wiedzy) w utrzymaniu potencjału wiedzy
organizacji
Restrukturyzacja a ryzyko personalne
Rozdział 3. Rozpoczęcie procesu optymalizacji zatrudnienia w przedsiębiorstwie
Analiza zatrudnienia, organizacji pracy i struktury firmy jako punkt wyjścia
optymalizacji zatrudnienia
Plan funkcji w firmie
Stanowiska - od funkcji do kompetencji
Doskonalenie struktury organizacyjnej
Rodzaje struktur organizacyjnych
Rozdział 4. Zadania kadry kierowniczej w procesie optymalizacji zatrudnienia
Tradycyjny kierownik a restrukturyzacja
Podejście procesowe szansą dla kierowników
Menedżer - osoba, która inicjuje zmiany i odpowiada za nie
Kierownicy średniego i niższego szczebla w procesie restrukturyzacji
Relacje kierownik - pracownicy w procesie restrukturyzacji
Pomoc działu personalnego dla kierowników różnych szczebli w procesie restrukturyzacji
Rozdział 5. Restrukturyzacja - narzędzia i procedura
Zestawienie obecnej struktury zatrudnienia z potrzebami - analiza przerostów
zatrudnienia, niedoborów w zatrudnieniu oraz luki kompetencyjnej
Procedura analizy pracy
Określenie celów działań racjonalizacyjnych
Określenie koniecznych zmian ilościowych oraz jakościowych w zatrudnieniu w poszczególnych
jednostkach organizacyjnych
Rozdział 6. Racjonalizacja systemów wynagradzania
Efektywność wynagrodzeń
Przegląd sytuacji związanej z wynagrodzeniami
Racjonalizacja systemu płac zasadniczych
Racjonalizacja systemu premii i nagród
Stworzenie racjonalnych zasad podwyżek (awansu płacowego)
Rozdział 7. Racjonalizacja - działania uzupełniające
Przesunięcia wewnętrzne - mobilność pozioma pracowników
Telepraca - niewykorzystany potencjał oszczędności
Formuła zadaniowa - zadaniowy czas pracy
Outsourcing i inne formy przenoszenia wybranych funkcji na zewnątrz firmy
Podsumowanie: charakterystyka wybranych działań optymalizacyjnych w zakresie form
zatrudnienia
Rozdział 8. Redukcja zatrudnienia
Konieczne zmiany w podejściu do redukcji
Polityka zwolnień - odpowiedzialne podejście pracodawcy
Odpowiednia komunikacja
Podsumowanie: przygotowywanie zwolnień - kompletna procedura postępowania
Zasady zwolnień - wytyczne do rozmów ze zwalnianymi pracownikami
Rozdział 9. Outplacement, czyli zwolnienia monitorowane
Historia, definicja, istota i formy outplacementu
Outplacement indywidualny
Czy zwolnienia monitorowane opłacają się pracodawcy?
Załącznik 1. Korzyści ze zrealizowanego programu zwolnień monitorowanych - przykład
Mleczarni Turek Sp. z o.o.
Załącznik 2. Procedura outplacementu - przykład dobrej praktyki
Indeks
246 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miekka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- RESTRUKTURYZACJA ORGANIZACJI I ZASOBÓW KADROWYCH PRZEDSIĘBIORSTWA LACHNIEWICZ S. ZAKRZEWSKA-BIELAWSKA A. RED.
- GLOBALIZACJA USŁUG. OUTSOURCING, OFFSHORING I SHARED SERVICES CENTERS RED. SZYMANIAK A.
- ROZMOWA DYSCYPLINARNA ALAN FOWLER
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|