wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

PODMIOTY ADMINISTRUJĄCE SYSTEM PRAWA ADMINISTRACYJNEGO T.6


HAUSER R. NIEWIADOMSKI Z. WRÓBEL A.

wydawnictwo: C.H.BECK, 2011, wydanie I

cena netto: 273.90 Twoja cena  260,21 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

cena netto + 5% vat.


Tom 6 Podmioty administrujące zawiera omówienie:

  • systemu administracji publicznej obejmującego organy administracji publicznej, organy administrujące, powiązania i zasady występujące w tym systemie;
  • samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem historycznych i porównawczych aspektów tej instytucji, określeniem zadań, środków ich realizacji oraz narzędzi nadzoru nad samorządem oraz ze wskazaniem kierunków zmian i spodziewanych przekształceń;
  • centralnych organów administracji państwowej ze szczegółowym opisem ich organizacji, statusu, funkcji i realizowanych zadań; – organów regulacyjnych, ich cech, istoty i instrumentów regulacji gospodarczej;
  • aspektów historycznych terenowych organów administracji państwowej z uwzględnieniem podziału na administrację zespoloną i niezespoloną;
  • agencji administracyjnych, istoty ich wyodrębnienia, organizacji, funkcji i prawnych form działania z uwzględnieniem charakteru tych instytucji także w innych państwach;
  • zakładu publicznego, genezy i rozwoju tej instytucji, podmiotów zakładowych oraz pojęcia władztwa zakładowego;
  • innych podmiotów administrujących, takich jak: samorządy zawodowe i gospodarcze, fundacje, przedsiębiorstwa publiczne, spółki prawa publicznego oraz niepubliczne podmioty administrujące;
  • podmiotów administrujących UE, ze szczególną charakterystyką Komisji Europejskiej, unijnych agencji regulacyjnych, organów nadzorujących funkcjonowanie rynku finansowego będących odpowiedzią na kryzys finansowy.

Publikacja zawiera szczegółową charakterystykę omawianych zagadnień wraz z kontekstem historycznym oraz bogatą literaturą tematu. Autorzy prezentują swoje poglądy, uwzględniając liczne publikacje i orzecznictwo, odnoszące się do omawianej dziedziny.


Spis treści:

Przedmowa

Wykaz skrótów

Rozdział I. Zagadnienia ogólne
§ 1. Określenia jednostek organizacyjnych wykonujących zadania administracji publicznej, ich zróżnicowanie i uwarunkowania
I. Sposoby i płaszczyzny badania zagadnień ustrojowych administracji publicznej
II. Rodzaje określeń jednostek organizacyjnych wykonujących zadania administracji publicznej
III. Korporacje, związki i wspólnoty jako szczególne podmioty administracji publicznej
IV. Wykonywanie zadań publicznych w interesie publicznym i władztwo jako cechy podmiotów administrujących
V. Inne cechy podmiotów administrujących
VI. Podsumowanie
§ 2. Podmiotowość administracyjnoprawna (publicznoprawna) i osobowość publicznoprawna podmiotów administrujących
§ 3. Organy administracji publicznej, organy administrujące, rodzaje organów
I. Pojęcie organu administracji publicznej i organu administrującego i ich cechy
II. Rodzaje organów administracji (organów administrujących)
§ 4. System administracji publicznej
I. Określenie systemu administracji publicznej i rodzaje powiązań w tym systemie
II. Zasady organizacyjne administracji publicznej
III. Zespolenie w administracji publicznej jako szczególna forma powiązań w systemie administracji publicznej
IV. Podsumowanie

Rozdział II. Samorząd terytorialny
§ 5. Wprowadzenie
§ 6. Pojęcie samorządu terytorialnego
I. Historyczne korzenie instytucji
II. Ewolucja poglądów
III. Cechy konstytuujące
§ 7. Zadania samorządu terytorialnego
I. Funkcje państwa a zadania samorządu
II. Podział zadań publicznych pomiędzy samorząd i administrację rządową
III. Tradycyjna konstrukcja zadań własnych i zleconych
IV. Zadania współczesnego samorządu
§ 8. Materialne i prawne środki realizacji zadań samorządu terytorialnego
I. Mienie komunalne
II. Inne dochody
III. Prawne środki realizacji zadań
§ 9. Organizacja samorządu terytorialnego
I. Organizacja terytorialna
II. Współdziałanie komunalne
III. Demokracja bezpośrednia
IV. Organy oraz ich aparat pomocniczy i ekspercki
§ 10. Nadzór nad samorządem terytorialnym
I. Tradycyjna konstrukcja i jej przekształcenia
II. Zakres i kryteria nadzoru
III. Środki
IV. Obrona przed nadmierną ingerencją nadzorczą
§ 11. Kierunki przekształceń samorządu terytorialnego i związane z nimi obszary badań

Rozdział III. Centralne organy administracji państwowej
§ 12. Zagadnienia ogólne
I. Administracja centralna
II. Centralne organy administracji państwowej
III. Organy naczelne i urzędy centralne
§ 13. Rys historyczny
I. Międzywojenny system centralnych organów administracji państwowej
II. Przekształcenia systemu organów centralnych po II wojnie światowej
§ 14. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
I. Status ustrojowy Prezydenta RP
II. Funkcje Prezydenta RP
§ 15. Rada Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej
I. Status, funkcje i kompetencje Rady Ministrów
II. Skład Rady Ministrów
III. Powoływanie i odpowiedzialność Rady Ministrów oraz członków Rady Ministrów
IV. Organizacja prac Rady Ministrów
V. Reprezentacja Rządu
VI. Pełnomocnicy Rządu
VII. Organy wewnętrzne Rady Ministrów
§ 16. Prezes Rady Ministrów
I. Prezes Rady Ministrów
II. Wiceprezesi Rady Ministrów
III. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
§ 17. Minister i ministerstwo
I. Uwagi ogólne o instytucji ministra
II. Minister kierujący działem administracji rządowej (minister działowy)
III. Minister wypełniający zadania wyznaczone mu przez Prezesa Rady Ministrów (minister bez teki)
IV. Sekretarze i podsekretarze stanu
V. Ministerstwo
§ 18. Przewodniczący komitetów określonych w ustawie
§ 19. Centralne organy administracji rządowej (tzw. urzędy centralne)
I. Wprowadzenie. Niejednolitość jako cecha wyróżniająca urzędy centralne
II. Podstawowe typy urzędów centralnych
III. Kontrola i nadzór nad działalnością urzędów centralnych
IV. Zadania, funkcje i kompetencje urzędów centralnych
V. Przekształcenia i tendencje rozwoju na szczeblu urzędów centralnych
§ 20. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
I. Prawne podstawy działania
II. Pozycja prawna Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w systemie centralnych organów administracji państwowej
§ 21. System centralnych organów administracji państwowej w Polsce .
I. Recepcja wzorców obcych
II. Polski model administracji centralnej u progu drugiej dekady XXI w

Rozdział IV. Organy regulacyjne
§ 22. Pojęcie organu regulacyjnego
§ 23. Funkcja regulacji gospodarczej
I. Istota funkcji regulacyjnej
II. Instrumenty regulacyjne
§ 24. Ustrojowe cechy organu regulacyjnego
§ 25. Podsumowanie i uwagi końcowe

Rozdział V. Terenowe organy administracji państwowej
§ 26. Rozwój historyczny i ewolucja terenowego aparatu administracji państwowej
§ 27. Administracja terenowa w II Rzeczypospolitej
§ 28. Kształtowanie modelu administracji terenowej w PRL
§ 29. Model administracji terenowej w PRL
§ 30. Kształtowanie modelu administracji terenowej w okresie transformacji ustrojowej w Polsce po 1989 r.
§ 31. Administracja zespolona
§ 32. Administracja niezespolona

Rozdział VI. Agencje administracyjne
§ 33. Wprowadzenie
§ 34. Pojęcie agencji
§ 35. Agencje administracyjne w innych państwach
§ 36. Próby definicji agencji administracyjnych
§ 37. Istota agencji administracyjnych
§ 38. Organizacja agencji administracyjnych działających jako państwowe osoby prawne
§ 39. Agencje administracyjne jako podmiot sektora finansów publicznych
§ 40. Funkcje i zadania agencji działających jako państwowe osoby prawne
§ 41. Prawne formy działania agencji będących państwowymi osobami prawnymi
§ 42. Podsumowanie

Rozdział VII. Zakład publiczny
§ 43. Wstęp
§ 44. Administracja świadcząca jako obszar funkcjonowania zakładu publicznego
I. Geneza administracji świadczącej
II. Uwarunkowania dynamicznego rozwoju administracji świadczącej w II połowie XX wieku
III. Istota administracji świadczącej
§ 45. Geneza i rozwój instytucji zakładu publicznego
I. Historyczne korzenie i kształtowanie się instytucji zakładu publicznego
II. Zakład publiczny we współczesnej doktrynie prawa administracyjnego
§ 46. Organizacyjno-ustrojowa problematyka funkcjonowania zakładów publicznych
I. Pojęcie i rodzaje zakładów
II. Zasady tworzenia zakładów publicznych
III. Likwidacja zakładu publicznego
§ 47. Istota zakładowych stosunków prawnych
I. Zagadnienia ogólne
II. Dotychczasowe poglądy na istotę stosunków zakładowych
III. Podstawy prawne stosunku zakładowego
§ 48. Podmioty zakładowych stosunków prawnych
I. Zakład publiczny i jego organy
II. Użytkownicy zakładu publicznego (destynatariusze)
III. Pracownicy zakładu
IV. Osoby trzecie w gestii zakładu publicznego
§ 49. Istota i charakter prawny władztwa zakładowego
I. Pojęcie i treść władztwa
II. Formy władztwa zakładowego
III. Przedmiot stosunku zakładowego
§ 50. Kierunki ewolucji i dylematy badawcze związane z przekształceniami zakładu publicznego

Rozdział VIII. Inne podmioty administrujące
§ 51. Inne administrujące podmioty publiczne
I. Uwagi wstępne
II. Samorządy zawodowe i gospodarcze
III. Fundacje jako administrujące podmioty publiczne
IV. Przedsiębiorstwa publiczne i spółki prawa publicznego (spółki publiczne)
V. Instytucje i fundusze jako publiczne podmioty administrujące
§ 52. Niepubliczne podmioty administrujące
I. Określenia niepublicznych podmiotów administrujących
i ich rodzaje
II. Formy przekazywania podmiotom niepublicznym zadań administracji publicznej
III. Uwagi końcowe

Rozdział IX. Zarys systemu podmiotów administrujących w Unii Europejskiej
§ 53. Zagadnienia wprowadzające
§ 54. Zarządzanie administracyjne w Unii Europejskiej
§ 55. Pośrednie wykonywanie prawa Unii Europejskiej przez krajowe organy administracyjne
§ 56. Komisja Europejska
I. Uwagi wstępne
II. Skład i powoływanie
III. Kompetencje
IV. Przekazywanie kompetencji wykonawczych przez Komisję
§ 57. Unijne agencje regulacyjne
I. Uwagi wstępne
II. Tworzenie oraz struktura organizacyjna agencji regulacyjnych
III. Typologia agencji regulacyjnych
§ 58. Sieci administracji
§ 59. Organy nadzorujące funkcjonowanie rynku finansowego
I. Uwagi ogólne
II. Wspólne założenia celów oddziaływania branżowych europejskich organów nadzoru nad rynkiem finansowym
III. Nadzór zintegrowany w zakresie oceny ryzyk systemowych
IV. Relacje o charakterze władczym w ujęciu organ europejski-organ nadzoru krajowego
V. Relacje o charakterze władczym kształtowane przez organ europejski wobec indywidualnych podmiotów prawa prywatnego
VI. Mechanizmy w zakresie wymiany informacji, współpracy i koordynacji

Indeks rzeczowy


607 stron, oprawa twarda z obwolutą

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:


 

- PRAWO PROCESOWE ADMINISTRACYJNE SYSTEM PRAWA ADMINISTRACYJNEGO T.9
ADAMIAK B. SKOCZYLAS A. BORKOWSKI J.

- REGULACJE KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ W ROZWOJU SPOŁECZEŃSTWA
KULIŃSKI M. /INFORMACYJNEGO UNII EUROPEJSKIEJ/

- SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE
PAPIŃSKA-KACPEREK J. RED.

- INTERNET CLOUD COMPUTING PRZETWARZANIE W CHMURACH
SZPOR G. RED.

- FORMA DOKUMENTU ELEKTRONICZNEGO W DZIAŁALNOŚCI ADMINISTRACJI PUBL.
JACHOWICZ M.

- NOWE MEDIA W SYSTEMIE KOMUNIKOWANIA EDUKACJA I CYFRYZACJA
JEZIŃSKI M. RED.

- INFORMATYZACJA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ NOWA JAKOŚĆ USŁUG PUBLICZNYCH
GANCZAR M.

- INTERNET OCHRONA WOLNOŚCI WŁASNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA
SZPOR G. RED.

- INTERNET PRAWNO-INFORMATYCZNE PROBLEMY SIECI PORTALI I E-USŁUG
SZPOR G. WIEWIÓRKOWSKI W. RED.

- PROJEKTOWANIE PROCESÓW TECHNOLOGICZNYCH W PRZEMYŚLE SPOŻYWCZYM
GĄSIOREK E. RED.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022