Publikacja jest obecnie niedostępna
Autor podejmuje wszystkie istotne problemy socjologii kultury.
Omawia sposoby rozumienia kultury spotykane w socjologii oraz liczne typologie
zjawisk kulturowych. Charakteryzuje procesy nabywania kultury w wymiarze jednostkowym -
przez socjalizację czy akulturację, a także procesy wytwarzania się kultury w wymiarze
dziejowym. Następnie zastanawia się nad znaczeniem kultury dla kształtowania się
osobowości i tożsamości indywidualnej i zbiorowej. W kolejnych rozdziałach analizuje
formy i przejawy uczestnictwa kulturalnego. W epoce nowoczesnej jest to przede wszystkim
zagadnienie "zanurzenia" ludzi w kulturze masowej i popularnej oraz
wyłaniającym się pod koniec XX wieku społeczeństwie informacyjnym. (...)
Marian Golka zaprezentował w podręczniku budzącą respekt erudycję, która sięga
głęboko w przeszłość. Autor wskazuje każdorazowo historyczne korzenie i pierwsze
sformułowania na temat kultury, a równocześnie uwzględnia prace nowsze i najnowsze,
ukazując ewolucję teorii kultury aż do czasów dzisiejszych.
(z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Piotra Sztompki)
Spis treści:
Wprowadzenie
Prolog
1. Poznawanie kultury jako kultura
2. Zadania socjologii kultury
3. Socjologia kultury a dyscypliny pokrewne
4. Koncepcje teoretyczne w refleksji nad kultury
Rozdział I. Podstawy socjologicznego pojmowania kultury
1. Powstanie i rozwój socjologicznej refleksji nad kulturą
2. Rozróżnienia kultury
3. Kultura a komunikowanie
4. Zasadnicze cechy socjologicznego pojmowania kultury
Rozdział II. Procesy nabywania kultury
1. Rozumienie procesów nabywania kultury
2. Antropogeneza i nabywanie kultury w aspekcie filogenetycznym
3. Czynniki nabywania kultury w procesie ontogenetycznym
4. Zabawa i jej oddziaływanie
5. Typy procesów nabywania kultury
6. Cechy, mechanizmy i funkcje enkulturacji
Rozdział III. Czynniki społeczno-kulturowe a osobowość
1. Pojęcie osobowości i jej struktura
2. Powstawanie osobowości
3. Społeczno-kulturowe typy osobowości i warunki ich powstawania
4. Tożsamość i jej oblicza
Rozdział IV. Uczestnictwo w kulturze
1. Ogólna charakterystyka i cechy uczestnictwa w kulturze
2. Układy kultury
3. Wskaźniki, uwarunkowania i typy uczestnictwa w kulturze
Rozdział V. Kultura masowa i kultura popularna
1. Socjologiczne określenie kultury masowej i kultury popularnej
2. Historyczne uwarunkowania powstania kultury masowej
3. Charakterystyka treści kultury masowej
4. Oceny kultury masowej
5. Zmiany w kulturze masowej i społeczeństwo informacyjne
Rozdział VI. Zróżnicowanie społeczne a zróżnicowanie kulturowe
1. Koncepcje teoretyczne
2. Procesy przyczyniające się do autonomizacji cech społecznych i cech kulturowych
3. Style życia
4. Podkultury, nowoplemiona, sekty
5. Poziomy kultury
Rozdział VII. Ocena i porównywanie kultur
1. Powszechność porównywania kultur i ich ocen
2. Etnocentryzm i relatywizm kulturowy
3. Kryteria ocen i porównywania kultur
4. Problem wielokulturowości
Rozdział VIII. Dynamika kultury i życia społeczno-kulturowego
1. Problem statyki i dynamiki
2. Teoria konwergencji i teoria dyfuzji
3. Czynniki sprzyjające zmianie społeczno-kulturowej
4. Inne przejawy dynamiki życia społeczno-kulturowego
5. Skutki zmian społeczno-kulturowych
6. Czynniki stałości i oporu wobec zmian społeczno-kulturowych
Rozdział IX. Zagadnienia socjologii sztuki
1. Sztuka jako zjawisko społeczno-kulturowe
2. System artystyczny i jego składniki
3. Tworzenie, obieg, obecność i odbiór sztuki
4. Społeczne funkcje sztuki
Rozdział X. System społeczno-kulturowy
1. Myślenie systemowe
2. Budowa i cechy systemów społeczno-kulturowych
3. Po co ludziom kultura?
Bibliografia
Indeks nazwisk
Spis fotografii
359 stron, B5, twarda oprawa