Niniejsza publikacja została więc pomyślana, tak aby dać Czytelnikowi
możliwie szeroki obraz modelu biznesu - jako konstrukcji organizacyjno-zarządczej.
Ten model biznesu - taką mają intencję autorzy - zaprezentowany został
jako:
- sam rodzaj właśnie wymienionej konstrukcji, tj. jego istota, prezentacja
wynikająca z dorobku w literaturze poświęconej zarządzaniu;
- możliwość zarządzania przedsiębiorstwem w coraz bardziej złożonych
warunkach;
- nowy sposób poszukiwania przewagi konkurencyjnej w obszarach dotąd nie
zajętych na rynku;
- mechanizm tworzenia wartości dla klienta, który sam z siebie - jako podmiot
decydujący o zakupach - jest złożonym elementem modelu biznesu, podlega zmianom i ma
wpływ na decyzje przedsiębiorstwa; zmieniająca się pod wpływem różnych czynników
zwarta koncepcja zarządzania; rozwiązanie zarządczo-decyzyjne, które ma wymiar nie
tylko operacyjny, ale głównie strategiczny i jako takie - wpisuje się w nowe wyzwania
pod adresem tego zarządzania;
- konstrukcja, która nabrała nowego charakteru pod wpływem przemian w
gospodarce - przemian o charakterze technicznym (rozwój IT i sieciowej gospodarki),
ekonomicznym (globalizacja);
- koncepcja zarządzania, której unowocześnienie następuje w wyniku
innowacji i wykorzystywania szans rodzących się w gwałtownych zmianach otoczenia.
Autorzy chcieliby zwrócić uwagę, że niniejsza publikacja powinna być przyczynkiem
do dalszych dyskusji nad modelem biznesu - jego przydatnością w zarządzaniu
współczesnym przedsiębiorstwem, kierunkami zmian w modelu biznesu, przemianami w samej
jego konstrukcji.
Spis treści:
WPROWADZENIE
ROZDZIAŁ I. ZEWNĘTRZNE UWARUNKOWANIA KSZTAŁTOWANIA MODELU BIZNESU
(Małgorzata Poniatowska-Jaksch)
1.1. Zmiany w otoczeniu - wyzwania dla przedsiębiorstw
1.2. Internacjonalizacja przedsiębiorstw a zmiana globalnej równowagi sił
1.3. Nasilenie instytucjonalizmu
1.4. Postęp technologiczny a integracja biznesowa
ROZDZIAŁ II. ISTOTA MODELU BIZNESU (Małgorzata Duczkowska-Piasecka)
2.1. W literaturze o modelu biznesu
2.2. Nowy model biznesu - przedsiębiorstwo przyszłości
2.3. Innowacje w modelu biznesu
2.4. Liderzy w modelu biznesu
ROZDZIAŁ III. MODELE BIZNESU W EPOCE NETWORK ECONOMY (Małgorzata
Poniatowska-Jaksch)
3.1. Innowacyjne modele biznesu na bazie ogólnodostępnych sieci
3.2. E-biznes a e-przedsiębiorstwo
3.3. Chmura obliczeniowa
ROZDZIAŁ IV. KLIENT W MODELU BIZNESU (Katarzyna Duczkowska-Małysz)
4.1. Natura klienta
4.2. Klient instytucjonalny i uwarunkowania jego decyzji zakupowych
4.3. Klienci indywidualni - finalni konsumenci i ich zachowania na rynku
4.4. Klient a model biznesu
4.5. Klient w sieci
ROZDZIAŁ V. ZARZĄDZANIE PRZEDSIĘBIORSTWEM POPRZEZ MODEL BIZNESU (Małgorzata
Duczkowska-Piasecka)
5.1. Znaczenie modelu biznesu w decyzjach zarządczych przedsiębiorstwa
5.2. Istota przedsiębiorstwa a model biznesu
5.3. Model biznesu a struktury zarządcze
5.4. Decyzje zarządcze dotyczące modelu biznesu
ROZDZIAŁ VI. STRATEGICZNY WYMIAR MODELU BIZNESU (Małgorzata
Duczkowska-Piasecka)
6.1. Nowe wyzwania dla zarządzania strategicznego
6.2. Model biznesu a strategia przedsiębiorstwa
6.3. Model biznesu a strategie konkurowania
6.4. Zakres i obszary zmian strategicznych w modelu biznesu
ZAKOŃCZENIE
234 strony, B5, oprawa miękka