Informujemy, że ten tytuł jest dostępny obecnie pod poniższym zmienionym tytułem.
HOTELARSTWO - ORGANIZACJA I TECHNIKA PRACY
Podręcznik Ekonomika i organizacja pracy w hotelarstwie przeznaczony
jest dla uczniów techników i szkół policealnych o profilu technik hotelarstwa. Pozycja
składa się z dwóch części - podręcznika dla ucznia wraz z ćwiczeniami oraz zestawu
scenariuszy lekcji dla nauczyciela z kluczem rozwiązań. Obie części mają jednakowy,
przejrzysty układ treści i są ściśle ze sobą powiązane, co znacznie ułatwi
nauczycielowi pracę na lekcji. Podręcznik zawiera bogaty materiał ilustracyjny, liczne
przykłady dotyczące współczesnego rynku hotelarskiego i zadania do wykonania o
różnym stopniu trudności, dostosowanym do indywidualnych potrzeb ucznia. Zamieszczone
ćwiczenia służą kształtowaniu określonych umiejętności, postaw i zachowań oraz
pozwalają na praktyczne przyswajanie wiedzy i sprawdzanie na bieżąco efektów
nauczania. Na szczególną uwagę zasługuje rozdział dotyczący nawiązywania i
utrzymywania kontaktów międzyludzkich, komunikacji i rozwiązywania konfliktów (są to
bowiem zagadnienia pomijane w innych publikacjach, a bardzo istotne w pracy hotelarza).
Podręcznik zawiera także wykaz literatury do samodzielnego poszerzania wiedzy. W
przewodniku natomiast zostały przedstawione cele lekcji, propozycje aktywizujących metod
nauczania, klucz do wszystkich ćwiczeń oraz wskazówki do ich rozwiązania. Podręcznik
został napisany zgodnie ze standardami wymagań egzaminacyjnych dla zawodu technik
hotelarstwa, może być stosowany również przy modułowym programie nauczania.
ELŻBIETA MITURA - mgr ekonomii, nauczyciel dyplomowany, doradca
metodyczny nauczycieli przedmiotów ekonomicznych i przedsiębiorczości, egzaminator,
ekspert komisji kwalifikacyjnych dotyczących awansu zawodowego nauczycieli, edukator
Nowej Szkoły Zawodowej. Autor i współautor wielu publikacji m.in.: Analiza uwarunkowań
rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości w województwie lubelskim.
Przedsiębiorczy uczeń na rynku pracy, Jak zmniejszyć deficyt w budżecie gminy,
Motywowanie nauczycieli w nowym systemie oświatowym.
ELŻBIETA KONIUSZEWSKA - absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego o
specjalności: geografia turyzmu i hotelarstwa oraz studiów podyplomowych na Wydziale
Prawa i Administracji UMCS. Nauczycielka geografii i przedmiotów zawodowych: organizacja
i technika pracy w hotelarstwie, usługi turystyczne.
Spis treści
Wstęp .
Rozdział I. Elżbieta Mitura, Elżbieta Koniuszewska Wstępne wiadomości
1.1. Historia hotelarstwa na świecie i w Polsce
1.2. Prekursorzy współczesnego hotelarstwa
1.3. Polskie i światowe organizacje hotelarskie.
Rozdział II. Elżbieta Mitura, Elżbieta Koniuszewska Organizacja i
funkcjonowanie przedsiębiorstwa hotelowego.
2.1. Pięciogwiazdkowy hotelarz - jak nim zostać? .
2.2. Co to jest hotel? Klasyńkacja obiektów hotelarskich .
2.3. Per aspera ad astra, czyli kategoryzacja obiektów hotelarskich
2.4. Usługi hotelarskie. Ile ich jest?.
2.5. Jak Cię widzą., czyli image hotelarza.
2.6. Porządek musi być, czyli struktura organizacyjna hotelu.
2.7. Opłaca się być uczciwym, czyli Kodeks Etyki Hotelarza .
2.8. Jak dobrze mieć sąsiada, czyli makro- i mikrootoczenie hotelu .
2.9. Zagospodarowanie terenu wokół hotelu .
2.10. Najważniejsze miejsce w hotelu? Recepcja .
2.10.1. Serce hotelu - recepcja.
2.10.2. Obowiązki i zadania pracowników recepcji.
2.10.3. Czynności związane z obsługą gościa podczas pobytu w hotelu .
2.10.4. Bardzo ważny gość - VIP.
2.10.5. Inny nie znaczy gorszy - przystosowanie hoteli do potrzeb gości
niepełnosprawnych.
2.10.6. Na 100% czy na słowo? Rezerwacja usług hotelarskich .
2.11. Kto pierwszy wita gości? Służby parterowe.
2.12. Ktoś tu musi posprzątać. Służba pięter .
2.12.1. Zadania i struktura organizacyjna służby pięter .
2.12.2. Wyposażenie jednostek mieszkalnych i pomieszczeń ogólnego użytku .
2.13. Kto trańa do serca gości? Dział gastronomiczny .
2.13.1. Rodzaje usług gastronomicznych w hotelach .
2.13.2. Struktura organizacyjna działu gastronomicznego. .
2.13.3. Wyposażenie i wystrój wnętrza części gastronomicznej .
2.14. Kto zmienia żarówki? Dział techniczny. .
2.15. Kto tym wszystkim rządzi? Dyrektor i administracja hotelowa
Rozdział III. Katarzyna Lenczowska-Soboń Elementy prawa w hotelarstwie
3.1. Podstawowe pojęcia z zakresu prawa
3.2. Obowiązek meldunkowy w hotelu
3.3. Umowa hotelowa .
3.4. Zasady tworzenia regulaminu hotelowego.
3.5. Prawa gościa hotelowego w prawie europejskim
Rozdział IV. Elżbieta Mitura, Elżbieta Koniuszewska Kontakty interpersonalne
w hotelarstwie.
4.1. Potrzeby człowieka i ich klasyńkacja.
4.2. Konfrontacja oczekiwań hotelarza i potrzeb gościa
4.3. Typy i temperamenty gości hotelowych
4.4. Komunikacja interpersonalna
4.5. Uśmiechem, słowem, gestem. Rozmawiamy. .
4.5.1. Czasem nie wystarczy uśmiech - komunikacja werbalna
4.5.2. Gdy brakuje nam stów - komunikacja niewerbalna
4.6. Nić porozumienia czy kłębek nerwów - bariery w komunikacji .
4.7. Nie zawsze bywa miło, czyli konflikty w hotelu
4.8. Cały świat w hotelu, czyli savoir - vivre w kontaktach z obcokrajowcami.
Rozdział V. Elżbieta Mitura, Elżbieta Koniuszewska Elementy marketingu w
hotelarstwie
5.1. Co to jest marketing?
5.2. Czy hotel coś produkuje? Produkt jako podstawowy element marketingu mix.
5.3. Tanio, drogo czy przeciętnie? Cena jako instrument marketingu .
5.4. Komu pokój, komu, bo idę do domu! Sprzedaż usług hotelarskich
5.5. Mój hotel jest najlepszy Promocja, reklama i jakość w hotelu .
5.6. Polskie grupy marketingowe .
Rozdział VI. Barbara Świderska Przepisy bhp i ppoż. w hotelu.
6.1. Obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
6.2. Prawa i obowiązki pracowników związane z przestrzeganiem przepisów bhp
6.3. Obciążenie pracą fizyczną .
6.4. Obciążenie psychiczne pracą .
6.5. Analiza zagrożeń wypadkowych
6.6. Pierwsza pomoc przedlekarska
6.7. Wymagania higieniczno-sanitame dla hoteli
6.8. Postępowanie w przypadku zagrożenia pożarowego
Słowniczek ważnych terminów, zwrotów, żargonu hotelarskiego i innych przydatnych
pojęć
Spis tabel .
Spis rysunków
268 stron, miękka oprawa, format B5