Są takie czasy, kiedy nie należy słuchać klientów, kiedy trzeba
inwestować w produkty mniej wydajne, o niższych marżach i kiedy trzeba żwawo szukać
małych, a nie pokaźnych rynków. W książce przedstawiam, oparty na starannie
zaprojektowanych badaniach oraz analizach [...] zestaw reguł, które menedżerowie mogą
wykorzystać do oceny, kiedy należy się trzymać powszechnie akceptowanych zasad dobrego
zarządzania, a kiedy bardziej odpowiednie są zasady alternatywne.
(Z Wprowadzenia)
Największą wartością książki jest ukazanie błędnego koła, w którym
tkwią przedsiębiorstwa. Stają się one zakładnikami jednej z głównych zasad
prowadzenia biznesu: klient jest najcenniejszym zasobem firmy. Stosując tę zasadę, w
pewnym uproszczeniu, przedsiębiorstwa robią tylko, czego oczekuje klient. W efekcie nie
przeznaczają środków na działania, które nie są w danym momencie pożądane przez
klienta. [...] W konsekwencji firma nie zauważa, że technologia zakłócająca rozwój
tworzy nowy rynek i buduje tzw. nowy łańcuch wartości, w którym będą obowiązywać
inne zasady gry, niż w tym, w którym obecnie ona funkcjonuje.
(Z Przedmowy do wydania polskiego)
Clayton M. Christensen
Professor Harvard Business School. Twórca teorii „przełomowych innowacji”
(disruptive technology).
Spis treści:
Podziękowania
Wprowadzenie
Sformułowanie problemu
Dlaczego dobre zarządzanie może prowadzić do porażki?
Testowanie modelu przyczyn porażek
Wykorzystywanie zasad dotyczących innowacji przerywających tok rozwoju
Lekcje służące rozpoznaniu zagrożeń i szans stwarzanych przez technologie zakłócające
rozwój
Gdzie zakłócenia zdarzają się dzisiaj?
CZĘŚĆ I
Przyczyny porażek świetnych firm
Rozdział 1. Jak dochodzi do upadku świetnych firm? Spostrzeżenia
z przemysłu dysków komputerowych
1.1. Zasada działania twardego dysku
1.2. Pierwsze twarde dyski
1.3. Oddziaływanie zmian technologicznych
1.4. Kontynuacyjne zmiany technologiczne
1.5. Klęska w obliczu zmian technologicznych przerywających tok rozwoju
1.6. Podsumowanie
Załącznik 1.1.
Notatka o wykorzystanych danych i metodzie sporządzenia rysunku 1.7
Rozdział 2. Sieci wartości a bodźce do innowacji
2.1. Organizacyjne i związane z zarządzaniem przyczyny porażek
2.2. Umiejętności i radykalizm technologii jako wyjaśnienie
2.3. Sieci wartości i nowe spojrzenie na siły sprawcze niepowodzeń
2.4. Technologiczne krzywe S a sieci wartości
2.5. Podejmowanie decyzji menedżerskich a zmiany technologiczne przerywające tok rozwoju
2.6. Pamięć flash a sieć wartości
2.7. Implikacje modelu sieci wartości dla innowacji
Rozdział 3. Technologiczna zmiana w przemyśle koparek mechanicznych
przerywająca tok rozwoju
3.1. Przywództwo w kontynuacyjnych zmianach technologicznych
3.2. Oddziaływanie technologii hydraulicznej, która zmieniła tok rozwoju branży
3.3. Odpowiedź dotychczasowych producentów koparek na innowację hydrauliczną
3.4. Wybór między linami a hydrauliką
3.5. Implikacje erupcji rozwiązań hydraulicznych
Rozdział 4. Kiedy coś, co się wzniesie, już nie może opaść?
4.1. Wielka migracja przemysłu twardych dysków
4.2. Sieci wartości a typowa struktura kosztów
4.3. Alokacja zasobów a migracja w górę rynku
4.4. Przypadek dysku 1,8-calowego
4.5. Sieci wartości a dostrzeganie możliwości rynkowych
4.6. Migracja stalowni o pełnym cyklu produkcyjnym w górę rynku
4.7. Odlewanie cienkich wlewków płaskich na blachy stalowe w minihutach
CZĘŚĆ II
Zarządzanie zmianami technologicznymi przerywającymi tok rozwoju
Rozdział 5. Przekazanie odpowiedzialności za technologie przerywające tok
rozwoju organizacjom, które mają odpowiednich nabywców
5.1. Innowacje a alokacja zasobów
5.2. Drogi do sukcesu przerywającej tok rozwoju technologii twardych dysków
5.3. Technologie przerywające tok rozwoju a teoria uzależnienia od zasobów
5.4. DEC, IBM i komputery osobiste
5.5. Kresge, Woolworth i sprzedaż detaliczna z dyskontem
5.6. Przetrwanie dzięki samobójstwu: laserowe i atramentowe drukarki Hewletta-Packarda
Rozdział 6. Dopasowywanie wielkości organizacji do wielkości rynku
6.1. Czy pionierami są naprawdę ci ze strzałami w plecach?
6.2. Wielkość spółki a przodownictwo w innowacjach przerywających tok rozwoju branży
6.3. Studium przypadku: podwyższanie stopy wzrostu wyłaniającego się rynku
6.4. Studium przypadku: czekanie aż rynek stanie się wystarczająco duży, by był
interesujący
6.5. Studium przypadku: danie niewielkich możliwości niewielkim organizacjom
6.6. Podsumowanie
Rozdział 7. Znajdowanie nowych i wyłaniających się rynków
7.1. Prognozowanie rynków dla technologii kontynuujących i zakłócających
dotychczasowy rozwój
7.2. Poszukiwanie rynku dla 1,3-calowego dysku "Kittyhawk" firmy Hewlett-Packard
7.3. Atak Hondy na północnoamerykański rynek motocyklowy
7.4. Odkrycie rynku mikroprocesorów przez spółkę Intel
7.5. Nieprzewidywalność rynku i niemożność przemieszczania się dotychczasowych firm
w jego dolne segmenty
Rozdział 8. Jak oceniać zdolności i ułomności swojej organizacji?
8.1. Model zdolności organizacji
8.2. Zależność między procesami i wartościami a sukcesem w zajmowaniu się
technologiami kontynuującymi i zakłócającymi rozwój
8.3. Przesuwanie się czynników oddziałujących na zdolności organizacji
8.4. Tworzenie zdolności do radzenia sobie ze zmianami
8.5. Podsumowanie
Rozdział 9. Oferowane właściwości eksploatacyjne, zapotrzebowanie rynku a cykl
życia produktu
9.1. Przerost efektywności a zmiana podstawy konkurencji
9.2. Kiedy produkt staje się towarem?
9.3. Przerost efektywności a ewolucja konkurowania produktami
9.4. Inne niezmienne cechy technologii przerywających tok rozwoju
9.5. Przerost efektywności na rynku oprogramowania dla księgowości
9.6. Przerost efektywności w produkcji insuliny
9.7. Kontrolowanie ewolucji konkurencji między produktami
9.8. Strategie właściwe i niewłaściwe
Rozdział 10. Co robić w przypadku zmiany technologicznej przerywającej tok
rozwoju? Studium przypadku
10.1. Skąd możemy wiedzieć, czy technologia zakłóca dotychczasowy rozwój?
10.2. Gdzie znajduje się rynek na pojazdy elektryczne?
10.3. Jakie powinny być: produkt, technologia i strategie dystrybucji?
10.4. Jaka organizacja najlepiej służy innowacjom przerywającym ciągłość rozwoju?
Rozdział 11. Podsumowanie
Przewodnik do grupowej dyskusji nad książką
Indeks
328 stron, oprawa miękka