wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

PODSTAWY NAUKI O PRZEDSIĘBIORSTWIE


RED. LICHTARSKI J.

wydawnictwo: AE WROCŁAW, 2007, wydanie VII

cena netto: 70.00 Twoja cena  66,50 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Publikacja jest obecnie niedostępna


"Zakres tematyczny rozpatrywanych w podręczniku zagadnień obejmuje wszystkie ważniejsze problemy dotyczące metod gospodarowania oraz mechanizmów funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstw rynkowych z uwzględnieniem aktualnej wiedzy i szeregu rozwiązań normatywnych, które zostaty wprowadzone do przedsiębiorstw po 1990 roku.

Dzięki temu podręcznik stanowi syntezę wiedzy specjalistycznej; w pewnej mierze jest on też podsumowaniem wyników badań własnych autorów (...). Przedmiot, treść i zakres (...) opracowania powodują, że podręcznik może stanowić odpowiednią pomoc w opanowaniu wiedzy o przedsiębiorstwie dla studentów nie tylko studiów ekonomicznych, ale także uniwersyteckich i politechnicznych. Dodać jednocześnie należy, że może on również być przydatny i wykorzystany przez kadrę kierowniczą przedsiębiorstw".

(Z recenzji prof. dr. hab. Ryszarda Borowieckiego)


Spis treści:

Przedmowa


1. Przedmiot i ewolucja nauki o przedsiębiorstwie
1.1. Przedmiot nauki
1.2. Podejścia badawcze i oceny wartościujące
1.3. Kilka słów o powstaniu nauki o przedsiębiorstwie
1.4. Rozwój wiedzy o przedsiębiorstwie i zarządzaniu nim
1.4.1. Rozwój wiedzy o przedsiębiorstwie
1.4.1.1. Krytyka podejścia neoklasycznego
1.4.1.2. Koncepcja menedżerska
1.4.1.3. Podejście behawiorystyczne
1.4.1.4. Przedsiębiorstwo jako mechanizm alokacji zasobów
1.4.1.5. Przedsiębiorstwo w ujęciu teorii agencji
1.4.1.6. Teoria zasobowa firmy
1.4.1.7. Teoria firmy w ujęciu Williamsona
1.4.1.8. Teoria ewolucyjna firmy
1.4.2. Rozwój wiedzy o zarządzaniu przedsiębiorstwem
1.4.2.1. Okres przednaukowy
1.4.2.2. Kierunek klasyczny
1.4.2.3. Kierunek zorientowany na zasoby ludzkie
1.4.2.4. Szkoła matematyczna
1.4.2.5. Podejście systemowe w teorii zarządzania
1.4.2.6. Obecna faza rozwoju wiedzy o zarządzaniu
Pytania kontrolne


2. Istota i cele przedsiębiorstwa
2.1. Przedsiębiorczość, przedsiębiorca, przedsiębiorstwo
2.1.1. Przedsiębiorczość
2.1.1.1. Definiowanie przedsiębiorczości
2.1.1.2. Rodzaje przedsiębiorczości
2.1.2. Przedsiębiorca
2.1.2.1. Cechy osobowe przedsiębiorcy
2.1.2.2. Definiowanie przedsiębiorcy oparte na pojęciu orientacji przedsiębiorczej
2.1.2.3. Pojęcie przedsiębiorcy w przepisach prawnych
2.1.3. Przedsiębiorstwo
2.1.3.1. Różnice w postrzeganiu przedsiębiorstwa
2.1.3.2. Definicja prawna przedsiębiorstwa
2.1.3.3. Podmiotowość przedsiębiorstwa w ujęciu historycznym
2.2. Cele przedsiębiorstwa
2.2.1. Podstawowe pojęcia i kwestie sporne
2.2.2. Komu powinno służyć przedsiębiorstwo
2.2.2.1. Wprowadzenie
2.2.2.2. Grupy interesów a cele działalności gospodarczej przedsiębiorstwa
2.2.2.3. Obszary i przejawy społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
2.3. Przedmiot, zakres i formy reprezentacji interesów pracowniczych w przedsiębiorstwie
2.4. Nadzór korporacyjny
2.5. Efektywność i konkurencyjność jako cechy konstytutywne przedsiębiorstwa
2.5.1. Efektywność
2.5.2. Konkurencyjność
2.6. Zasady działania przedsiębiorstwa
Pytania kontrolne

 
3. Cykl życia przedsiębiorstwa
3.1. Podstawowe pojęcia
3.2. Tworzenie przedsiębiorstwa
3.2.1. Decyzja i sposób tworzenia przedsiębiorstwa
3.2.2. Warunki formalne związane z tworzeniem przedsiębiorstwa
3.3. Rozwój i dojrzałość przedsiębiorstwa
3.3.1. Wprowadzenie
3.3.2. Fazy rozwoju przedsiębiorstwa według Greinera
3.4. Kryzysy i ich przezwyciężanie
3.5. Restrukturyzacja przedsiębiorstwa
3.6. Niewypłacalność i zaprzestanie działalności przedsiębiorstwa
Pytania kontrolne


4. Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw i ich przekształcenia
4.1. Wprowadzenie
4.2. Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw
4.2.1. Przedsiębiorstwo jednoosobowe
4.2.2. Przedsiębiorstwa-spółki
4.2.2.1. Spółki osobowe
4.2.2.2. Spółki kapitałowe
4.2.2.3. Przekształcenia, łączenie i podział spółek
4.2.3. Przedsiębiorstwo państwowe
4.2.4. Przedsiębiorstwa-spółdzielnie
4.3. Problem wyboru formy prowadzenia działalności gospodarczej
Pytania kontrolne


5. Potencjał i działalność gospodarcza przedsiębiorstwa
5.1. Kapitał przedsiębiorstwa i jego zmiany
5.1.1. Potencjał przedsiębiorstwa - istota, rodzaje i ruch okrężny kapitału
5.1.2. Kapitał własny i obcy
5.1.2.1. Tworzenie i pozyskiwanie kapitału
5.1.2.2. Kształtowanie struktury kapitału
5.2. Kapitał intelektualny przedsiębiorstwa
5.2.1. Pojęcie kapitału intelektualnego
5.2.2. Struktura kapitału intelektualnego
5.2.3. Ochrona własności intelektualnej
5.2.4. Rodzaje i znaczenie metod pomiaru kapitału intelektualnego
5.3. Majątek trwały
5.3.1. Podstawowe pojęcia, skład i struktura majątku trwałego
5.3.2. Klasyfikacja i wycena wartości środków trwałych
5.3.3. Zakres i zasady gospodarowania środkami trwałymi
5.4. Majątek obrotowy
5.4.1. Majątek rzeczowy
5.4.1.1. Podstawy ekonomiki zużycia materiałów
5.4.1.2. Zapasy produkcyjne i towarowe
5.4.1.3. Ekonomika zaopatrzenia
5.4.2. Majątek finansowy
5.5. Wycena przedsiębiorstwa
5.6. Potencjał ludzki
5.6.1. Funkcja personalna i jej uwarunkowania
5.6.2. Zatrudnienie i jego racjonalizacja
5.7. Przedmiot (dziedziny) działalności przedsiębiorstwa i realizowane w nim funkcje
5.8. Innowacyjność przedsiębiorstwa
5.9. Wykorzystanie technologii teleinformatycznych (e-biznes)
5.9.1. Istota i specyfika e-biznesu
5.9.2. Obszary zastosowań i korzyści wynikające z technologii teleinformatycznych
5.9.3. Bariery i zagrożenia związane z e-biznesem
Pytania kontrolne


6. Organizacja i zarządzanie w przedsiębiorstwie
6.1. Zarządzanie przedsiębiorstwem
6.1.1. Przedsiębiorstwo w otoczeniu
6.1.2. Istota zarządzania przedsiębiorstwem
6.1.3. Zarządzanie przedsiębiorstwem jako system hierarchiczny
6.2. Planowanie w przedsiębiorstwie
6.2.1. System planowania w przedsiębiorstwie
6.2.2. Planowanie strategiczne
6.2.3. Planowanie operacyjne
6.2.4. Problemy metodyczne w planowaniu i wdrażaniu decyzji operacyjnych
6.3. Motywowanie w przedsiębiorstwie
6.3.1. Istota motywowania
6.3.2. Charakterystyka instrumentów motywowania
6.3.3. Wynagrodzenia jako podstawowy instrument motywowania pracowników
6.4. Ocena działalności gospodarczej przedsiębiorstwa
6.4.1. Kontrola a ocena działalności gospodarczej
6.4.2. Podmioty oceniające
6.4.3. Rodzaje ocen
6.4.4. Mierniki oceny - pojęcia i ogólna charakterystyka
6.4.5. Sposoby dokonywania ocen
6.4.6. Finansowe mierniki działalności przedsiębiorstwa
6.4.7. Mierniki niefinansowe oraz łączenie finansowych i niefinansowych mierników oceny
6.5. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa i jej kształtowanie
6.5.1. Podział pracy a struktura organizacyjna
6.5.2. Wymiary struktury organizacyjnej
6.5.3. Czynniki i warunki racjonalności struktury organizacyjnej
6.5.4. Zasady budowy i modele struktury organizacyjnej
6.5.5. Wybrane zagadnienia projektowania struktury organizacyjnej
Pytania kontrolne


7. Podejścia przekrojowe do zarządzania przedsiębiorstwem (prezentacja wybranych ujęć)
7.1. Przesłanki wprowadzania przekrojowych koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem
7.2. Lean management jako ogólna koncepcja transformacji przedsiębiorstw
7.2.1. Istota i cele koncepcji
7.2.2. Narzędzia koncepcji lean management
7.2.3. Warunki wdrażania
7.3. Business process reengineenng jako podstawa zarządzania procesami
7.3.1. Pojęcie orientacji procesowej w zarządzaniu
7.3.2. Przesłanki i geneza zarządzania procesami
7.3.3. Istota zarządzania procesami
7.3.4. Metodyka i narzędzia zarządzania procesami gospodarczymi
7.3.5. Projekt jako szczególny rodzaj procesu
7.4. Logistyka w przedsiębiorstwie
7.4.1. Istota i przesłanki logistyki
7.4.2. Struktura systemów logistycznych
7.4.3. Strategia logistyczna w przedsiębiorstwie i podział pracy w kanałach logistycznych
7.4.4. Just in time w zarządzaniu przedsiębiorstwem
7.5. Zarządzanie jakością
7.5.1. Przesłanki i założenia
7.5.2. Geneza systemów zapewniania jakości
7.5.3. Charakterystyka podstawowych norm międzynarodowych
7.5.3.1. Audyt certyfikacyjny
7.5.3.2. Nie tylko normy ISO serii 9000
7.5.4. Wdrażanie systemów zarządzania jakością - korzyści i koszty
7.6. Controlling
7.6.1. Istota i cele controllingu
7.6.2. Narzędzia controllingu
7.6.3. Organizacja służby controllingu w przedsiębiorstwie
7.6.4. Wdrażanie controllingu w przedsiębiorstwie
7.7. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie - knowledge management
7.7.1. Geneza koncepcji
7.7.2. Podstawowe pojęcia
7.7.3. Kluczowe procesy zarządzania wiedzą
7.7.4. Podstawowe zadania przedsiębiorstwa w zakresie realizacji koncepcji
7.7.5. Systemy informatyczne wspierające zarządzanie wiedzą (SWW)
7.7.6. Koncepcja KM a modele organizacji uczącej się i organizacji inteligentnej
7.7.7. Korzyści i koszty związane z realizacją koncepcji KM
7.7.8. Problemy towarzyszące wdrażaniu i późniejszej adaptacji koncepcji KM
7.7.9. Zarządzanie wiedzą a zarządzanie kapitałem intelektualnym
7.8. Koncepcja zarządzania wartością przedsiębiorstwa - value based management
7.8.1. Przesłanki pojawienia się koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa
7.8.2. Metody pomiaru efektu kreacji wartości przedsiębiorstwa
7.8.3. Operacjonalizacja koncepcji VBM
Pytania kontrolne


8. Przedsiębiorstwo a rynek
8.1. Marketing w działalności przedsiębiorstwa
8.2. Polityka cenowa przedsiębiorstwa
8.2.1. Cena jako centralny element strategii przedsiębiorstwa
8.2.2. Cena jako instrument marketingu mix
8.2.3. Podstawowe kwestie polityki cenowej przedsiębiorstwa
8.2.4. Jak przedsiębiorstwa ustalają ceny nowych produktów?
8.2.4.1. Wybór strategii cenowej
8.2.4.2. Szacowanie popytu
8.2.4.3. Szacowanie kosztów
8.2.4.4. Sytuowanie ceny między poziomami ekstremalnymi oparte na znajomości popytu klientów, funkcji kosztów i cen konkurencji
8.2.4.5. Metody ustalania ceny
8.2.4.6. Dostosowywanie ceny w czasie i przestrzeni
8.2.4.7. Inicjowanie zmian ceny
8.3. Polityka antymonopolowa państwa a organizacja i funkcjonowanie przedsiębiorstwa
Pytania kontrolne


9. Współpraca przedsiębiorstwa z innymi podmiotami gospodarczymi
9.1. Istota i formy współpracy
9.2. Formy kooperacyjne
9.3. Formy koncentracyjne
Pytania kontrolne
10. Przedsiębiorstwo a państwo; samorząd terytorialny i środowisko europejskie
10.1. Zakres, formy i narzędzia regulacji działalności przedsiębiorstw przez państwo
10.1.1. Tendencje zmian
10.1.2. Obszary i cele działalności państwa
10.1.3. Przedsiębiorstwo wobec skutków ekonomicznej działalności państwa
10.1.4. Wiązanie strategii przedsiębiorstwa z polityką gospodarczą państwa
10.2. Stosunki przedsiębiorstwa z władzami lokalnymi
10.3. Przedsiębiorstwo a środowisko europejskie
Pytania kontrolne


11. Globalizacja przedsiębiorstwa
11.1. Umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstwa. Podstawowe pojęcia
11.2. Kryteria umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstwa
11.3. Umiędzynarodowienie przedsiębiorstw a ich wielkość, struktura branżowa i lokalizacja
11.4. Typowe przyczyny zaangażowania się przedsiębiorstwa w produkcję zagraniczną
11.5. Korzyści globalizacji przedsiębiorstwa
11.6. Dwa kierunki presji konkurencji
11.6.1. Presja na koszty
11.6.2. Presja na dostosowanie oferty przedsiębiorstwa do warunków lokalnych
11.7. Strategie przedsiębiorstw
11.8. Wybór sposobu wejścia na rynek zagraniczny
11.9. Globalne alianse strategiczne


Pytania kontrolne
Spis rysunków
Spis tabel
Skorowidz


511 stron, B5, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:


 

- PODSTAWY ZARZĄDZANIA ORGANIZACJAMI
KORZENIOWSKI L.F.

- PODSTAWY ZARZĄDZANIA ORGANIZACJAMI
GRIFFIN R.

- PODSTAWY ZARZĄDZANIA
ROBBINS S.P. DECENZO D.A.

- KIEROWANIE
STONER J.A.F. FREEMAN R.E. GILBERT D.R.

- TEORETYCZNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA ORGANIZACJAMI
KRZAKIEWICZ K. CYFERT S.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022