Na współczesnych
superkonkurencyjnych rynkach wystarczy popełnić jeden błąd, by Twój biznes
przejęła konkurencja. Kiedy to się stanie, szansę na odzyskanie go stają się bardzo
nikłe. Najgorsze jest to, że na Twój błąd czeka nie jeden, a cała armia
konkurentów. Nie tak dawno Levi's, AT&T, Crest, Xerox czy Firestone były
bezpieczne na szczycie, nie dostrzegając nawet potencjalnego zagrożenia. Cóż takiego
zachwiało pozycją tych firm, podobnie jak innych supermarek?
"Król
pozycjonowania", Jack Trout w swojej nowej, ważnej i kontrowersyjnej książce,
odsłania tragiczne potknięcia marketingowe i strategiczne, które doprowadziły do
kłopotów kilka największych firm. Ponadto przeprowadza otwartą analizę, w jaki
sposób można było tych błędów uniknąć. Prezentując szczegółowe badania nad
najsławniejszymi światowymi firmami, książka Wielkie marki. Wielki kłopot zawiera
precyzyjne opisy przypadków porządkujące wydarzenia, które doprowadziły do utraty
pozycji takie megamarki jak Xerox, Levi's, Miller Brewing, Digital Equipment, Burger King
i wiele innych.
Ta książka zawiera
również zestaw fachowych porad i wskazówek, jak budować, chronić, zarządzać i
rozwijać własną markę, a jednocześnie unikać kilku najbardziej powszechnych
potknięć, które mogą doprowadzić do stoczenia się ze szczytów sukcesu w otchłań
nijakości. Trout, pisząc w swoim charakterystycznym bezpośrednim stylu, wyjaśnia
najpopularniejsze błędy koncepcyjne na temat wykuwania własnej niszy w umysłach
konsumentów. Opowiada, dlaczego słynny benchmarking nie działa w rzeczywistości
(przypadek Sierra Mist Pepsi), dlaczego badania rynkowe mogą być mylące (Xerox),
dlaczego rozszerzenie asortymentu tylko utrudnia komunikację rynkową (A1-Poultry Sauce),
dlaczego koncentrowanie się na zysku, zamiast na udziale w rynku doprowadza do kłopotów
(Generał Motors) i na wiele innych pytań.
Trout ujawnia również
najpowszechniejsze potknięcia współczesnego hiperkonkurencyjnego świata. Między
innymi:
Błąd: "co
sprzedajesz?": O istotnym znaczeniu prostego i zrozumiałego definiowania kategorii
produktu,
Błąd: "prawda
wyjdzie na jaw": W umysłach konsumentów granice rzeczywistości wyznacza percepcja.
Prawda nie ma z tym nic wspólnego,
Błąd: "odnieśliśmy
sukces": Sukces często prowadzi do arogancji, a arogancja do porażki,
Błąd: "wszystko dla
wszystkich": Jeśli będziesz się starał być wszystkim dla wszystkich, to
skończysz na niczym. Przedstawiając wszystkim powszechnie znane pułapki marketingowe i
strategiczne, książka Wielkie marki. Wielki kłopot w klarowny sposób wskazuje,
co może pójść źle i jak uczyć się na błędach innych.
JACK TROUT - prezes Trout
& Partners, jednej z najbardziej prestiżowych firm marketingowych w Stanach
Zjednoczonych, posiadającej biura w 12 krajach i klientów, takich, jak: AT&T, IBM,
Merril Lynch, Southwest Airlines i inne firmy z listy 500 największych firm magazynu Fortune.
Trout, uważany za jednego z najbardziej wpływowych guru marketingu, był pierwszym
popularyzatorem "pozycjonowania" produktów i idei, czyli docierania z nimi do
świadomości konsumentów. Jest poszukiwanym prelegentem i autorem wielu klasycznych
książek z dziedziny marketingu, w tym bestsellerowych Positioning: The Battle
for Your Mind, 22 nieodmienne prawa marketingu, Marketing do góry nogami
(IFC PRESS) oraz Wyróżniaj się lub zgiń (IFCPRESS).
230 stron