wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

CZŁOWIEK ISTOTA SPOŁECZNA


ARONSON E.

wydawnictwo: PWN, 2016, wydanie XII

cena netto: 56.60 Twoja cena  53,77 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

cena netto + 5% vat.


Ciągłe zmiany w świadomości społecznej i nowe zjawiska psychospołeczne stały się inspiracją dla wybitnego psychologa społecznego, Elliota Aronsona do nowych badań, znajdujących swe odzwierciedlenie w prezentowanej pozycji.

W najnowszym, zmienionym i zaktualizowanym wydaniu jego znanej na całym świecie książki została znacznie rozwinięta i rozszerzona problematyka toksycznego wpływu środków masowego przekazu, propagandy, stosowanych obecnie w mediach sposobów przekonywania, a także zagadnienie stereotypów i uprzedzeń.

Każdy rozdział pracy zawiera uzupełnienia i zmiany odpowiadające rozwojowi wiedzy w danym zakresie. Chociaż książka polecana jest szczególnie studentom psychologii, pedagogiki, politologii, socjologii może stanowić ciekawą lekturę dla wszystkich interesujących się odkrywaniem tajemnic życia społecznego.

Celem tej książki jest ukazanie bez osłonek, jakie znaczenie mogą mieć badania z zakresu psychologii społecznej w odniesieniu do niektórych problemów dręczących współczesne społeczeństwo, takich jak: uprzedzenia, propaganda, wojna, alienacja, agresja, zamieszki i wstrząsy polityczne. [...] U jej podstaw tkwi moje przekonanie, że psychologowie społeczni mogą odegrać znaczącą rolę w uczynieniu świata miejscem bardziej nadającym się do życia [...] a to dzięki coraz lepszemu poznawaniu i rozumieniu takich zjawisk jak: konformizm, przekonywanie, uprzedzenia, miłość i agresja.

(Od Autora)


Elliot Aronson

Profesor psychologii na Uniwersytecie Kalifornijskim w Santa Cruz oraz, gościnnie, na Uniwersytecie Stanforda. Urodzony w 1932 roku, należy do grona najbardziej wszechstronnych i najwybitniejszych psychologów społecznych na świecie. Jego badania na temat perswazji, atrakcyjności społecznej, dysonansu poznawczego oraz zapobiegania uprzedzeniom należą do najważniejszych i najbardziej nowatorskich w tej dziedzinie.

Doktor Aronson prowadził badania i wykłady z psychologii społecznej na Uniwersytecie Harvarda, na Uniwersytecie Minnesota oraz na Uniwersytecie Teksaskim w Austin. Jest laureatem nagrody za wybitne osiągnięcia naukowe przyznawanej przez Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne. W 1970 roku otrzymał nagrodę Amerykańskiego Stowarzyszenia Rozwoju Nauki za oryginalne badania w dziedzinie psychologii społecznej, a w 1973 roku nagrodę za książkę Człowiek – istota społeczna. Jest także laureatem nagrody Gordona Allporta za wybitny wkład z rozwój badań nad problematyką relacji wewnątrzgrupowych. Utalentowany nauczyciel, laureat wielu wyróżnień pedagogicznych, w tym nagród Amerykańskiej Rady na rzecz Rozwoju i Wspierania Edukacji, Uniwersytetu Kalifornijskiego oraz Uniwersytetu Teksańskiego. Jest jedyną osobą w historii Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego, która zdobyła wszystkie 3 przyznawane przez tę organizację najważniejsze nagrody akademickie: za wybitne osiągnięcia dydaktyczne, za twórczość naukową oraz za publikacje. W 1992 roku został członkiem Amerykańskiej Akademii Nauki i Sztuki.

Doktor Aronson zajmuje się głównie problematyką badawczą dotyczącą małych grup społecznych i dynamiki ich rozwoju, teorią motywacji oraz problematyką dysonansu poznawczego. Przy jego współudziale, jako redaktora naukowego i współautora, wydano 5-tomowy podręcznik psychologii społecznej The Handbook of Social Psychology (1968), monografię poświęconą poznawczej regulacji zachowania Theories of Cognitive Consistency (1969), tom rozpraw o kierunku rozwoju psychologii Voices of Modern Psychology (1969), pracę o eksperymentowaniu w psychologii społecznej Experimentation in Social Psychology oraz o stosowaniu i funkcjonowaniu propagandy Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień (2003). Jest też autorem pozycji: The Jigsaw Classroom i The Methods of Research in Social Psychology oraz współautorem pracy Psychologia społeczna. Serce i umysł (1997).

 


Spis treści

Dlaczego napisałem tę książkę?  7

Podziękowania   11

Rozdział 1. Co to jest psychologia społeczna?  17

Definicja 20

Ludzie, którzy postępują anormalnie, niekoniecznie muszą być szaleńcami  23

Rozdział 2. Konformizm 26

Co to jest konformizm? 31

Czynniki powodujące nasilenie lub osłabienie konformizmu . 34

Przynależność a uzyskiwanie informacji  38

Reakcje na wpływ społeczny   44

Posłuszeństwo jako forma uległości  50

“Niezainteresowany” świadek jako konformista 55

Uwagi w kwestiach etycznych 62

Rozdział 3. Środki masowego przekazu, propaganda i przekonywanie 67

Zakażenie przez środki masowego przekazu 71

Politycy jako artyści estradowi 73

Skuteczność oddziaływania środków masowego przekazu   74

Kształcenie czy propaganda?  78

Dwa główne sposoby przekonywania   79

Źródło przekazu  81

Charakter przekazu 89

Cechy charakteryzujące odbiorców przekazu 104

Opisane zasady a sytuacje rzeczywiste  109

Rozdział 4. Poznanie społeczne  121

Jak nadajemy sens światu?  123

Wpływ kontekstu na ocenę społeczną  126

Heurystyki oceniania 137

Kategoryzacja i stereotypy społeczne 143

Twórcze przewidywania i odtwórcza pamięć 148

Pamięć autobiograficzna  151

Jak dalece konserwatywne jest ludzkie poznanie? 156

Jak postawy i przekonania kierują zachowaniem? 159

Trzy możliwe błędy w wyjaśnianiu zdarzeń społecznych 164

Rozdział 5. Uzasadnianie własnego postępowania 184

Redukcja dysonansu a zachowanie racjonalne 193

Dysonans jako następstwo podjęcia decyzji 195

Parę historycznych przykładów psychologicznych następstw podjęcia decyzji 198

Doniosłe znaczenie nieodwołalności decyzji 202

Psychologiczne następstwa niedostatecznego uzasadnienia własnego postępowania   206

Uzasadnianie wysiłku  220

Uzasadnianie okrucieństwa  223

Psychologiczne następstwa nieuchronności zdarzeń 228

Doniosłe znaczenie samooceny  231

Dyskomfort czy autopercepcja? 233

Fizjologiczne i motywacyjne skutki dysonansu 236

Praktyczne zastosowania teorii dysonansu 237

Redukcja dysonansu a kultura 242

Sam brak dysonansu nie wystarcza człowiekowi 243

Rozdział 6. Agresja u człowieka 249

Definicja agresji  250

Czy agresywność ma charakter instynktowny? 251

Czy agresja jest użyteczna? 255

Przyczyny agresji  261

Jak redukować przemoc? 281

Rozdział 7. Uprzedzenia 296

Co to jest uprzedzenie?  298

Stereotypy i uprzedzenia   305

Przyczyny uprzedzeń  317

Redukowanie uprzedzeń 329

Wzajemna współzależność jako możliwe rozwiązanie  336

Rozdział 8. Sympatia, miłość i wrażliwość interpersonalna 350

Wpływ pochwał i przysług   353

Cechy osobiste   357

Podobieństwo poglądów a sympatia 367

Wzajemna sympatia a samoocena 368

Zyskiwanie i utrata uznania  371

Miłość i bliskość 376

Bliskość, autentyczność i komunikowanie się 382

Cechy efektywnego komunikowania się 386

Rozdział 9. Psychologia społeczna jako nauka  394

Co to jest metoda naukowa?  395

Od spekulacji do eksperymentowania 397

Doniosłe znaczenie losowego podziału na grupy 401

Problemy związane z eksperymentowaniem w psychologii społecznej  404

Problemy etyczne  408

Moralna odpowiedzialność za odkrycia  413

Słownik  416

Indeks nazwisk  425

Indeks rzeczowy  431


440 stron, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:


 

- JAK UCZY SIĘ MÓZG ?
BLAKEMORE S.J. FRITH U.

- MIĘDZYNARODOWE STOSUNKI GOSPODARCZE
BUDNIKOWSKI A.

- KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
KUC R.B.

- POMOC PUBLICZNA A ROZWÓJ FIRMY SZANSE I ZAGROŻENIA
CHOROSZCZAK J. MIKULEC M.

- VALUE BASED MANAGEMENT. KONCEPCJE, NARZĘDZIA, PRZYKŁADY.
RED. SZABLEWSKI A. PNIEWSKI K. BARTOSZEWICZ B.

- FINANSE I ROZLICZENIA MIĘDZYNARODOWE
MISZTAL P.KOSZTOWNIAK A. SZELĄGOWSKA A. PSZCZÓŁKA I.

- AUDYT SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH
GABRUSEWICZ W. RED.

- DIAGNOZA INTERNETU 2009
KREJTZ K. RED.

- MANIPULACJA
MARUSZEWSKI T. DOLIŃSKI D. ŁUKASZEWSKI W. OHME R.

- POLE W POSZUKIWANIU TAJEMNICZEJ SIŁY WSZECHŚWIATA
MCTAGGART L.

- MIĘDZYNARODOWE STOSUNKI EKONOMICZNE. TEORIA I POLITYKA
BOŻYK P.

- FIRMY RODZINNE. JAK OSIĄGNĄĆ SUKCES W SZTAFECIE POKOLEŃ
SUŁKOWSKI Ł. MARJAŃSKI A.

- MIĘDZYNARODOWE STANDARDY RACHUNKOWOŚCI
SEREDYŃSKI R. KRUPA M. STAWOWY A. JAŁOWIECKA-MADEJA S.

- GLOBALIZACJA USŁUG. OUTSOURCING, OFFSHORING I SHARED SERVICES CENTERS
RED. SZYMANIAK A.

- ORGANIZACJA KONTROLI WEWNĘTRZNEJ, OBIEGU DOKUMENTÓW I RACHUNKOWOŚCI W
URYGA J. MAGIELSKI W. BIENIAS I.

- WSPÓŁPRACA CZY KONFLIKT ? PAŃSTWO UNIA I KOBIETY
FUSZARA M. MIZIELIŃSKA J. GRABOWSKA M. REGULSKA J.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022