cena netto + 5% vat.
Ciągłe zmiany w świadomości społecznej i nowe zjawiska
psychospołeczne stały się inspiracją dla wybitnego psychologa społecznego, Elliota
Aronsona do nowych badań, znajdujących swe odzwierciedlenie w prezentowanej pozycji.
W najnowszym, zmienionym i zaktualizowanym wydaniu jego znanej na całym
świecie książki została znacznie rozwinięta i rozszerzona problematyka toksycznego
wpływu środków masowego przekazu, propagandy, stosowanych obecnie w mediach sposobów
przekonywania, a także zagadnienie stereotypów i uprzedzeń.
Każdy rozdział pracy zawiera uzupełnienia i zmiany odpowiadające rozwojowi wiedzy w
danym zakresie. Chociaż książka polecana jest szczególnie studentom psychologii,
pedagogiki, politologii, socjologii może stanowić ciekawą lekturę dla wszystkich
interesujących się odkrywaniem tajemnic życia społecznego.
Celem tej książki jest ukazanie bez osłonek, jakie znaczenie mogą mieć
badania z zakresu psychologii społecznej w odniesieniu do niektórych problemów
dręczących współczesne społeczeństwo, takich jak: uprzedzenia, propaganda, wojna,
alienacja, agresja, zamieszki i wstrząsy polityczne. [...] U jej podstaw tkwi moje
przekonanie, że psychologowie społeczni mogą odegrać znaczącą rolę w uczynieniu
świata miejscem bardziej nadającym się do życia [...] a to dzięki coraz lepszemu
poznawaniu i rozumieniu takich zjawisk jak: konformizm, przekonywanie, uprzedzenia,
miłość i agresja.
(Od Autora)
Elliot Aronson
Profesor psychologii na Uniwersytecie Kalifornijskim w Santa Cruz oraz, gościnnie, na
Uniwersytecie Stanforda. Urodzony w 1932 roku, należy do grona najbardziej
wszechstronnych i najwybitniejszych psychologów społecznych na świecie. Jego badania na
temat perswazji, atrakcyjności społecznej, dysonansu poznawczego oraz zapobiegania
uprzedzeniom należą do najważniejszych i najbardziej nowatorskich w tej dziedzinie.
Doktor Aronson prowadził badania i wykłady z psychologii społecznej na Uniwersytecie
Harvarda, na Uniwersytecie Minnesota oraz na Uniwersytecie Teksaskim w Austin. Jest
laureatem nagrody za wybitne osiągnięcia naukowe przyznawanej przez Amerykańskie
Towarzystwo Psychologiczne. W 1970 roku otrzymał nagrodę Amerykańskiego Stowarzyszenia
Rozwoju Nauki za oryginalne badania w dziedzinie psychologii społecznej, a w 1973 roku
nagrodę za książkę Człowiek – istota społeczna. Jest także laureatem nagrody
Gordona Allporta za wybitny wkład z rozwój badań nad problematyką relacji
wewnątrzgrupowych. Utalentowany nauczyciel, laureat wielu wyróżnień pedagogicznych, w
tym nagród Amerykańskiej Rady na rzecz Rozwoju i Wspierania Edukacji, Uniwersytetu
Kalifornijskiego oraz Uniwersytetu Teksańskiego. Jest jedyną osobą w historii
Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego, która zdobyła wszystkie 3 przyznawane
przez tę organizację najważniejsze nagrody akademickie: za wybitne osiągnięcia
dydaktyczne, za twórczość naukową oraz za publikacje. W 1992 roku został członkiem
Amerykańskiej Akademii Nauki i Sztuki.
Doktor Aronson zajmuje się głównie problematyką badawczą dotyczącą małych grup
społecznych i dynamiki ich rozwoju, teorią motywacji oraz problematyką dysonansu
poznawczego. Przy jego współudziale, jako redaktora naukowego i współautora, wydano
5-tomowy podręcznik psychologii społecznej The Handbook of Social Psychology (1968),
monografię poświęconą poznawczej regulacji zachowania Theories of Cognitive
Consistency (1969), tom rozpraw o kierunku rozwoju psychologii Voices of Modern Psychology
(1969), pracę o eksperymentowaniu w psychologii społecznej Experimentation in Social
Psychology oraz o stosowaniu i funkcjonowaniu propagandy Wiek propagandy. Używanie i
nadużywanie perswazji na co dzień (2003). Jest też autorem pozycji: The Jigsaw
Classroom i The Methods of Research in Social Psychology oraz współautorem pracy
Psychologia społeczna. Serce i umysł (1997).
Spis treści
Dlaczego napisałem tę książkę? 7
Podziękowania 11
Rozdział 1. Co to jest psychologia społeczna? 17
Definicja 20
Ludzie, którzy postępują anormalnie, niekoniecznie muszą być szaleńcami 23
Rozdział 2. Konformizm 26
Co to jest konformizm? 31
Czynniki powodujące nasilenie lub osłabienie konformizmu . 34
Przynależność a uzyskiwanie informacji 38
Reakcje na wpływ społeczny 44
Posłuszeństwo jako forma uległości 50
“Niezainteresowany” świadek jako konformista 55
Uwagi w kwestiach etycznych 62
Rozdział 3. Środki masowego przekazu, propaganda i przekonywanie 67
Zakażenie przez środki masowego przekazu 71
Politycy jako artyści estradowi 73
Skuteczność oddziaływania środków masowego przekazu 74
Kształcenie czy propaganda? 78
Dwa główne sposoby przekonywania 79
Źródło przekazu 81
Charakter przekazu 89
Cechy charakteryzujące odbiorców przekazu 104
Opisane zasady a sytuacje rzeczywiste 109
Rozdział 4. Poznanie społeczne 121
Jak nadajemy sens światu? 123
Wpływ kontekstu na ocenę społeczną 126
Heurystyki oceniania 137
Kategoryzacja i stereotypy społeczne 143
Twórcze przewidywania i odtwórcza pamięć 148
Pamięć autobiograficzna 151
Jak dalece konserwatywne jest ludzkie poznanie? 156
Jak postawy i przekonania kierują zachowaniem? 159
Trzy możliwe błędy w wyjaśnianiu zdarzeń społecznych 164
Rozdział 5. Uzasadnianie własnego postępowania 184
Redukcja dysonansu a zachowanie racjonalne 193
Dysonans jako następstwo podjęcia decyzji 195
Parę historycznych przykładów psychologicznych następstw podjęcia decyzji 198
Doniosłe znaczenie nieodwołalności decyzji 202
Psychologiczne następstwa niedostatecznego uzasadnienia własnego postępowania
206
Uzasadnianie wysiłku 220
Uzasadnianie okrucieństwa 223
Psychologiczne następstwa nieuchronności zdarzeń 228
Doniosłe znaczenie samooceny 231
Dyskomfort czy autopercepcja? 233
Fizjologiczne i motywacyjne skutki dysonansu 236
Praktyczne zastosowania teorii dysonansu 237
Redukcja dysonansu a kultura 242
Sam brak dysonansu nie wystarcza człowiekowi 243
Rozdział 6. Agresja u człowieka 249
Definicja agresji 250
Czy agresywność ma charakter instynktowny? 251
Czy agresja jest użyteczna? 255
Przyczyny agresji 261
Jak redukować przemoc? 281
Rozdział 7. Uprzedzenia 296
Co to jest uprzedzenie? 298
Stereotypy i uprzedzenia 305
Przyczyny uprzedzeń 317
Redukowanie uprzedzeń 329
Wzajemna współzależność jako możliwe rozwiązanie 336
Rozdział 8. Sympatia, miłość i wrażliwość interpersonalna 350
Wpływ pochwał i przysług 353
Cechy osobiste 357
Podobieństwo poglądów a sympatia 367
Wzajemna sympatia a samoocena 368
Zyskiwanie i utrata uznania 371
Miłość i bliskość 376
Bliskość, autentyczność i komunikowanie się 382
Cechy efektywnego komunikowania się 386
Rozdział 9. Psychologia społeczna jako nauka 394
Co to jest metoda naukowa? 395
Od spekulacji do eksperymentowania 397
Doniosłe znaczenie losowego podziału na grupy 401
Problemy związane z eksperymentowaniem w psychologii społecznej 404
Problemy etyczne 408
Moralna odpowiedzialność za odkrycia 413
Słownik 416
Indeks nazwisk 425
Indeks rzeczowy 431
440 stron, oprawa miękka