Podręcznik obejmuje wiedzę dotyczącą zarządzania przedsiębiorstwem.
W części pierwszej zaprezentowano przedsiębiorstwo w perspektywie
współczesnych wyzwań rozwojowych oraz tło i przyczyny zmian w teoretycznych podstawach
dzisiejszych przedsiębiorstw. Szczególną uwagę zwrócono na kwestię szeroko
rozumianej wartości (przesłanek jej tworzenia, obszarów występowania i ewolucji,
wpływu na określenie celów i sposobów ich osiągania), co pozwoliło na ukazanie
złożoności kategorii wartości i konieczności jej tworzenia jako długookresowego celu
przedsiębiorstwa i warunku rozwoju.
W części drugiej, bardziej praktycznej, autorzy przedstawiają proces
zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem z punktu widzenia kształtowania wartości.
Wiele miejsca w tej części poświęcono na prezentację wybranych koncepcji, sposobów i
narzędzi zarządzania, wzmocnioną konkretnymi przykładami i odniesieniami
zaczerpniętymi z naszej rzeczywistości gospodarczej.
Książka jest efektem badań prof. dr hab. Cezarego Suszyńskiego oraz prowadzonego
przez niego zespołu słuchaczy seminarium doktorskiego w Katedrze Zarządzania
Przedsiębiorstwem przy Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w
Warszawie.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie ..
CZĘŚĆ l PRZEDSIĘBIORSTWO W PERSPEKTYWIE WSPÓŁCZESNYCH WYZWAŃ
ROZWOJOWYCH .
Rozdział l. Przedsiębiorstwo jako przedmiot poznania .
l l Przedsiębiorstwo jako kategoria historyczna
1,2. Przedsiębiorstwo jako podmiot działalności ekonomicznej ..
1.2.1. Wyodrębniony zespół ludzi i środków ..
1.2.2. Podmiot zaspokajający potrzeby otoczenia ..
1.2.3. Ogniwo decyzji gospodarczych .
IV Poznawcza i praktyczna złożoność przedsiębiorstwa — próba definicji
Rozdział 2. Przedsiębiorstwo w rozwiniętej gospodarce rynkowej. Natura
współczesnych zmian i główne wyzwania cywilizacyjne
2.1. Natura współczesnych zmian .
2.1.1. Ważniejsze aspekty zmian ..
2.1.2. Istota współczesnych zmian a wyzwania cywilizacyjne ..
2.2. Współczesny rynek jako mechanizm wyzwań cywilizacyjnych ..
2.2.1. Wyzwania procesu globalizacji .
2.2.2. Konkurencja i konkurencyjność jako współczesne megawyzwa-nia
2.3. Rozwój nowoczesnych technologii — źródło i warunek sprostania wyzwaniom
cywilizacyjnym ..
2.4. Wyzwania etapu społeczeństwa postindustrialnego — ku nowej organizacji .
Rozdział 3. Sprawność i efektywność przedsiębiorstwa. Wyzwania na
poziomie struktur i procesów
3.1. Przedsiębiorstwo a współczesne systemy i struktury społeczno-gospo-darcze ..
3.1.1. Istota struktur ponadnarodowych
3.1.2. Przedsiębiorstwa krajowe wobec wyzwań rozwojowych struktur ponadnarodowych —
Unia Europejska .
3.2. Wyzwania w obszarze struktur i procesów — przedsiębiorstwo jako system otwarty
.
3.2.1. Podejście procesowe
3.2.2. Struktury i organizacje sieciowe
3.2.3. Wirtualizacja przedsiębiorstw .
Rozdział 4. Wyzwania na szczeblu przedsiębiorstwa — imperatyw
kształtowania wartości .
4.1. Najczęściej spotykane podejścia do wartości i jej standardy .
4.2. Maksymalizacja wartości dla akcjonariuszy jako cel przedsiębiorstwa
4.3. Wartość dla akcjonariuszy — kontrowersje i perspektywy rozwoju
przedsiębiorstwa .
Część II ZARZĄDZANIE WSPÓŁCZESNYM PRZEDSIĘBIORSTWEM.
PERSPEKTYWA PROCESU KSZTAŁTOWANIA WARTOŚCI
Rozdział 5. Kształtowanie wartości dla akcjonariuszy na podstawie koncepcji
Value Based Management .
5.1. Istota koncepcji kształtowania wartości dla akcjonariuszy — myślenie w
kategoriach wartości
5.2. Proces kształtowania wartości dla akcjonariuszy
5.2.1. Wartość przedsiębiorstwa a wartość dla akcjonariuszy
5.2.2. Etapy procesu kształtowania wartości dla akcjonariuszy ..
5.3. Strategia maksymalizacji wartości dla akcjonariuszy jako punkt wyjścia w
tworzeniu i utrwalaniu wartości .
5.3.1. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa
5.3.2. Formułowanie i ocena strategii tworzenia wartości ..
5.3.3. Plan zwiększania wartości — istota, narzędzia planowania
5.3.4. Elementy wspomagające realizację strategii tworzenia wartości — utrwalanie
i realizacja wartości ..
5.4. Pomiar efektów tworzenia wartości dla akcjonariuszy ..
5.4.1. Koncepcja ekonomicznej wartości dodanej (fYA) .
5.4.2. Rynkowa wartość dodana (MVA) .
5.5. Kluczowe czynniki powodzenia wdrażania koncepcji VBM
Rozdział 6. Analiza i ocena zarządzania wartością w spółkach notowanych
na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie .
6. l. Zastosowanie mierników efektywności wykorzystywanych w koncepcji VBM w analizie
spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie .
6.1.1. Mierniki efektywności .
6.1.2. Ekonomiczna wartość dodana dla akcjonariuszy (BYA^)
6.1.3. Rynkowa wartość dodana dla akcjonariuszy (MYAc) .
6.2. Pomiar efektów tworzenia wartości dla akcjonariuszy .
6.2.1. Nadwyżkowa zmiana EVA
6.2.2. Przyrost rynkowej wartości dodanej dla akcjonariuszy (AMYA^)
6.2.3. Wartość dla akcjonariuszy tworzona w okresie wieloletnim
6.3. Procesy i systemy zarządzania ukierunkowane na tworzenie wartości dla
akcjonariuszy przez spółki notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie
6.3.1. Cel strategiczny i stosowane miary oceny działalności spółek
6.3.2. Systemy motywacyjne w przedsiębiorstwach .
6.3.3. System komunikacji spółki .
6.3.4. Polityka dywidendy
6.3.5 Polski rynek kapitałowy a warunki i perspektywy koncepcji VBM
Rozdział 7. Analiza due diiigence a kształtowanie wartości przedsiębiorstw
w transakcjach konsolidacyjnych
7.1. Podstawy analizy due diiigence jako narzędzia zarządzania w procesach łączenia
przedsiębiorstw .
7.1.1. Istota due diiigence
7.1.2. Główne obszary analizowane w ramach due diiigence
7.2. Problem wartości łączonych przedsiębiorstw w analizie due diiigence
7.3. Tworzenie i utrwalanie wartości łączonych przedsiębiorstw a analiza due
diiigence
7.4. Utrata i niszczenie wartości łączonych przedsiębiorstw a analiza due diiigence
.
Rozdział 8. Customer Relationship Management (CRM) jako koncepcja
kształtowania wartości w układzie klient-przedsiębiorstwo
8. l. Podstawy CRM jako nowoczesnej koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem ..
8.1.1. Istota CRM
8.1.2. Przesłanki stosowania CRM w praktyce
8.2. Kryteria kwalifikacji CRM .
8.3. CRM a strategia, marketing i sprzedaż ..
8.3.1. CRM a strategia .
8.3.2. CRM a marketing
8.3.3. CRM a sprzedaż
Rozdział 9. Wartość dla klienta i wartość związku. Praktyczne aspekty CRM
9.1. Proces funkcjonowania CRM
9.1.1. Struktura procesu .
9.1.2. Przedmiot potrzeb i kreowanie produktów .
9.1.3. Dostosowanie organizacji .
9.1.4. Komunikacja z klientem ..
9.1.5. Sprzedaż a rozwijanie baz danych i ich analiza .
9.2. Uwarunkowania i ograniczenia CRM .
9.2.1. Przykłady tworzenia produktów CRM .
9.2.2. Mapa uwarunkowań przedmiotowych ..
9.2.3. Mapa uwarunkowań podmiotowych
9.3. Pomiar wartości związku
9.3.1. Rozwinięcie modelu oceny wartości RFM .
9.3.2. Proponowany model oceny wartości związku .
Rozdział 10. Zasoby niematerialne przedsiębiorstwa w procesie kształtowania
wartości
10.1. Pojęcie zasobów
10.1.1. Zasoby w ekonomii klasycznej i w ujęciu współczesnym . . .
10.1.2. Zasoby w zarządzaniu strategicznym .
10.1.3. Zasoby w zarządzaniu wartością .
10.2. Podejście zasobowe w zarządzaniu strategicznym a kwestia zasobów
niematerialnych przedsiębiorstwa .
10.3. Rozwój zarządzania wiedzą .
10.4. Kontrowersje w obszarze definiowania zasobów niematerialnych — perspektywa
wartości .
10.4.1. Ujęcie historyczne i współczesne .
10.4.2. Zasoby niematerialne w wykładni prawnej
10.4.3. Zjawisko synergii w procesie zarządzania strategicznego zasobami
niematerialnymi
10.5. Rodzaje zasobów niematerialnych wykorzystywanych w zarządzaniu strategicznym ..
10.5.1. Wartość firmy jako skutek synergii zasobów przedsiębiorstwa
10.5.2. Zasoby komercyjne ..
10.5.3. Zasoby ludzkie
10.5.4. Zasoby organizacyjne .
10.6. Zasoby niematerialne w praktyce ..
10.6.1. Brak postaci fizycznej .
10.6.2. Unikalność
10.6.3. Wrażliwość na zmiany otoczenia
10.6.4. Okres tworzenia zasobów niematerialnych
10.6.5. Czas ekonomicznego użytkowania zasobów niematerialnych
10.6.6. Ekonomiczna przydatność
10.6.7. Inne cechy — siła związków z organizacją, subiektywizm,
komplementamość, zależność od wielkości produkcji .
Rozdział 11. Zarządzanie strategiczne zasobami niematerialnymi
przedsiębiorstwa — podstawy koncepcji .
11.1. Przesłanki zarządzania strategicznego zasobami niematerialnymi
przedsiębiorstwa
11.2. Zarządzanie strategiczne zasobami niematerialnymi — podstawowe założenia
11.2.1. Interdyscyplinarność .
11.2.2. Podejście holistyczne
11.2.3. Perspektywa długookresowa - nastawienie na przyszłość
11.2.4. Sposób rozumienia czasu .
11.2.5. Pragmatyzm .
11.2.6. Ciągłość procesów zarządczych ..
11.3. Priorytety przedsiębiorstwa ..
11.4. Budowanie trwałych relacji z grupami zainteresowanymi realizacją celów
przedsiębiorstwa ..
11.5. Koncentracja na zasobach niematerialnych versus koncentracja na wartości
11.6. Budowa tożsamości i kultury przedsiębiorstwa
11.7. Planowanie i realizacja strategii .
11.7.1. Cele strategiczne przedsiębiorstwa
11.7.2. Formułowanie celów szczegółowych ..
11.7.3. Proces zarządzania strategicznego .
11.7.4. Skupienie się na atutach — wykorzystanie unikalnych kompetencji, redukcja
kosztów
11.8. Zapewnienie swobodnego przepływu informacji ..
11.8.1. Tworzenie wiedzy skodyfikowanej
11.8.2. Wiarygodność informacji w procesie decyzyjnym .
11.8.3. Przyjrzystość organizacji dla akcjonariuszy
11.9. Kształtowanie wartości w procesie zarządzania strategicznego zasobami
niematerialnymi przedsiębiorstwa .
Rozdział 12. Możliwości i ograniczenia zarządzania strategicznego zasobami
niematerialnymi przedsiębiorstwa. Studium przypadku Banku Pekao SA
12.1. Kształtowanie się wartości rynkowej Banku Pekao SA w latach 1998— 2003 —
podstawy analizy i oceny ilościowej .
12.2. Analiza założeń strategii rozwoju Pekao SA ..
12.3. Formułowanie i wdrażanie strategii — elementy analizy jakościowej
12.3.1. Etap konsolidacji
12.3.2. Etap prywatyzacji
12.3.3. Restrukturyzacja .
12.4. Kształtowanie wybranych aktywów niematerialnych Banku Pekao SA
12.4.1. Firma ..
12.4.2. Reputacja Zarządu ..
12.4.3. Reputacja inwestora strategicznego
12.4.4. Tożsamość organizacji ..
12.4.5. Odpowiedzialność społeczna Banku Pekao SA jako czynnik kształtujący jego
tożsamość i reputację
12.4.6. Motywowanie kierownictwa jako element budowy reputacji Banku PKO SA .
12.4.7. Oceny międzynarodowych banków inwestycyjnych a reputacja Banku Pekao SA
12.4.8. Stosowanie dobrych praktyk .
12.5. Podsumowanie .
Literatura
396 stron, miękka oprawa