Ostatnie lata to okres
ogromnych zmian w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Ich siła i charakter są porównywalne
z przełomem, jaki spowodowała rewolucja przemysłowa. Do najważniejszych przesłanek
tych zmian, zwanych też megatrendami, należą: globalizacja gospodarki,
hiperkonkurencja, przyspieszenie technologiczne i rozwój Internetu. Bez względu na
stopień zmienności i przewidywalności otoczenia współczesny menedżer ma obowiązek
tworzenia strategii rozwoju i konkurencji dla swojego przedsiębiorstwa oraz stale je
doskonalić.
W Planowaniu
strategicznym w przedsiębiorstwie autorka wskazuje menedżerowi, jakie warianty
strategii musi rozpatrywać, jaka strategia pasuje do określonej sytuacji, jakie są wady
i zalety różnych dróg rozwoju, w jaki sposób powiązać decyzje strategiczne
podejmowane w różnych obszarach przedsiębiorstwa. Przedstawia sposoby postępowania w
trakcie tworzenia planu strategicznego dla całego przedsiębiorstwa i jego
wyodrębnionych części.
Podręcznik jest
przeznaczony dla studentów zarządzania w wyższych uczelniach, uczestników kursów
doskonalących umiejętności kierownicze, a także obecnych i przyszłych menedżerów.
Spis treści
Wprowadzenie
1. Planowanie strategiczne
Ewolucja myślenia strategicznego
Przedsiębiorstwo doskonałe w świetle współczesnych koncepcji zarządzania
Metodyka budowy planu strategicznego
Bariery planowania strategicznego
2. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa
Rola analizy strategicznej w planowaniu rozwoju przedsiębiorstwa
Analiza makrootoczenia przedsiębiorstwa
Analiza otoczenia konkurencyjnego
Analiza potencjału strategicznego przedsiębiorstwa
Ocena pozycji strategicznej przedsiębiorstwa
3. Strategia dywersyfikacji - od przedsiębiorstwa wyspecjalizowanego do
konglomeratu
Model strategii rozwoju przedsiębiorstwa H.I. Ansoffa
Cele i rodzaje dywersyfikacji
Sposoby pomiaru dywersyfikacji i synergii
Historia dywersyfikacji na świecie i w Polsce
Konglomeraty - nieudany eksperyment?
Pułapki dywersyfikacji
4. Strategia rozwoju rynku - od przedsiębiorstwa lokalnego do korporacji
transnarodowej
Przesłanki ekspansji geograficznej przedsiębiorstw
Strategie przedsiębiorstw w sektorach globalnych
Model przedsiębiorstwa globalnego
Pomiar internacjonalizacji przedsiębiorstwa
Strategie przedsiębiorstw lokalnych w sektorach globalnych
5. Strategia integracji pionowej
Definicja integracji pionowej
Integracja pionowa a strategie alternatywne
Tendencje światowe
Metody doskonalenia integracji pionowej
6. Sposoby rozwoju przedsiębiorstw
Przesłanki wyboru sposobu rozwoju
Fuzje i przejęcia
Alianse strategiczne
7. Strategie konkurencji
Istota strategii konkurencji
Przewagi konkurencyjne
Źródła przewag konkurencyjnych przedsiębiorstwa
Wybór obszaru konkurencji
Hiperkonkurencja
Aneks
Zestaw instrukcji stosowania wybranych metod planowania strategicznego i oceny strategii
przedsiębiorstwa
Załącznik 1
Określenie obecnej i docelowej strategii rozwoju przedsiębiorstwa na podstawie macierzy
H.I. Ansoffa
Załącznik 2
Badanie synergii między sektorami działalności przedsiębiorstwa
Załącznik 3
Badanie stopnia i charakteru dywersyfikacji działalności przedsiębiorstwa
Załącznik 4
Pomiar internacjonalizacji przedsiębiorstwa
Załącznik 5
Profil globalizacyjny przedsiębiorstwa
Załącznik 6
Wybór partnera strategicznego
Załącznik 7
Analiza przewag konkurencyjnych przedsiębiorstwa
Bibliografia
343 strony, miękka oprawa