PROGNOZOWANIE W ZARZĄDZANIU PRZEDSIĘBIORSTWEM
DITTMAN P. DITTMAN I. SZABELA-PASIERBIŃSKA E, SZPULAK A. wydawnictwo: WOLTERS KLUWER, 2009, wydanie I cena netto: 68.30 Twoja cena 64,89 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Prognozowanie - jako jeden ze środków wykorzystywanych w procesie planowania
- nabiera szczególnego znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, ponieważ złe
antycypowanie przyszłych trendów może być niszczące dla firmy. Niezwykle istotne są
pod tym względem informacje o przyszłej sytuacji zarówno przedsiębiorstwa, jak i jego
otoczenia, które zmniejszają lukę informacyjną,
Autorzy podręcznika omówili w nim metody prognozowania, które ich zdaniem mogą
znaleźć najszersze zastosowanie w przedsiębiorstwie. Przy ich wyborze kierowali się
ocenami formułowanymi przez menedżerów oraz własnymi doświadczeniami, Całość
stanowi kompleksowy przegląd podstawowych zagadnień związanych z tą ważną dziedziną
zarządzania, do których należą:
- znaczenie prognozowania dla przyszłości przedsiębiorstwa, przebieg procesu
- prognostycznego,
- eksploracja danych prognostycznych i ich analiza, zastosowanie odpowiednich rodzajów
oprogramowania,
- ometody prognozowania sprzedaży oparte na wykrytych prawidłowościach, stosowane
modele formalne i nieformalne oraz wykorzystanie opinii ekspertów,
- sposoby integracji modeli prognostycznych, korygowania prognoz i ich monitorowania,
- prognozowanie finansowe w przedsiębiorstwie, metody oceny retrospektywnej i
prospektywnej sytuacji finansowej oraz prognozowania bankructwa,
Uzupełnieniem omawianych metod są liczne przykłady ich zastosowania, w większości
z wykorzystaniem programu STATISTICA. Podręcznik zawiera więc cenny materiał zarówno
dla studentów uczelni ekonomicznych, jak i menedżerów tworzących prognozy i
posługujących się nimi w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Spis treści:
O autorach
str. 7
Wstęp
str. 9
Część I. Wprowadzenie
str. 11
1. Prognozowanie w przedsiębiorstwie
str. 13
1.1. Znaczenie prognoz w zarządzaniu przedsiębiorstwem
str 13
1.2. Podstawy prognozowania
str. 15
1.3. Prognozowanie - podstawowe pojęcia
str. 17
1.4. Proces prognostyczny
str. 18
2. Eksploracja danych prognostycznych
str. 33
2.1. Pojęcia i zadania eksploracji danych
str. 33
2.2. Statystyczna obróbka danych
str. 36
2.2.1. Czyszczenie danych
str. 36
2.2.2. Przekształcanie danych
str. 55
2.3. Eksploracyjna analiza danych
str. 57
Część II. Prognozowanie wielkości sprzedaży
str. 73
3. Pojęcie i procedura prognozowania sprzedaży
str. 75
4. Prognozowanie na podstawie prawidłowości występujących w sprzedaży
str. 79
4.1. Modele formalne I rodzaju
str. 79
4.1.1. Modele szeregów czasowych
str. 79
4.1.2. Modele szeregów czasowych ze stałym poziomem
str. 81
4.1.3. Modele szeregów czasowych z trendem
str. 87
4.1.4. Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi
str. 103
4.1.5. Modele szeregów czasowych z wahaniami cyklicznymi
str. 116
4.1.6. Modele ARMA i ARIMA
str. 119
4.2. Modele formalne II rodzaju
str. 140
5. Prognozowanie na podstawie prawidłowości występujących pomiędzy
sprzedażą a innymi zjawiskami
str. 144
5.1. Modele formalne I rodzaju
str. 144
5.1.1. Modele ekonometryczne
str. 144
5.1.2. Drzewa regresyjne
str. 178
5.1.3. Modele analogowe
str. 183
5.1.4. Modele ze zmiennymi wiodącymi
str. 188
5.1.5. Testy rynkowe
str. 192
5.2. Modele formalne II rodzaju
str. 194
6. Modele nieformalne
str. 200
6.1. Prognozowanie na podstawie opinii osób bezpośrednio zajmujących się sprzedażą
str. 200
6.2. Prognozowanie na podstawie opinii kierownictwa przedsiębiorstwa
str. 202
6.3. Prognozowanie na podstawie opinii ekspertów spoza przedsiębiorstwa
str. 202
6.4. Prognozowanie na podstawie badań intencji nabywców
str. 204
6.5. Prawdopodobieństwo subiektywne
str. 206
7. Integracja modeli formalnych z ocenami ekspertów. Monitorowanie prognoz
str. 215
7.1. Integracja modeli formalnych z ocenami ekspertów
str. 215
7.1.1. Kombinacja prognoz
str. 218
7.1.2. Korygowanie prognoz budowanych na podstawie modeli formalnych I rodzaju
str. 221
7.1.3. Konstruowanie prognoz na podstawie modeli formalnych II rodzaju
str. 222 7.1.4. Wybór sposobu integracji
str. 222
7.2. Monitorowanie prognoz
str. 223
Część III. Prognozowanie w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
str. 225
8. Ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
str. 227
8.1. Pojęcia wstępne
str. 227
8.2. Źródła danych
str. 228
8.3. Metody oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
str. 231
8.3.1. Analiza wskaźnikowa
str. 232
8.3.2. Inne metody oceny sytuacji finansowej
str. 240
9. Prognozowanie i symulacje finansowe w przedsiębiorstwie
str. 243
9.1. Przedmiot i cel prognozowania finansowego w przedsiębiorstwie
str. 243
9.2. Procedura prognozowania i symulacji finansowych
str. 244
9.3. Metody prognozowania finansowego
str. 245
9.3.1. Budżetowanie
str. 245
9.3.2. Metoda procentu od sprzedaży i jej warianty
str. 246
9.4. Przykłady zastosowań metod prognozowania finansowego
str. 248
9.4.1. Budżet gotówki
str. 248
9.4.2. Sprawozdania finansowe pro forma
str. 255
10. Prognozowanie bankructwa przedsiębiorstw
str. 263
10.1. Istota prognozowania bankructwa
str. 263
10.2. Etapy budowy modeli prognozowania bankructwa
str. 264
10.3. Wykorzystanie analizy dyskryminacyjnej do prognozowania bankructwa przedsiębiorstw
str. 271
Tablice statystyczne
str. 287
Bibliografia
str. 305
Indeks
str. 311
320 stron, B5, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- ZASADA MINIMAKSU I PROCEDURY OPTYMALNE W STATYSTYCZNYCH PROBLEMACH DEC BORATYŃSKA A.
- WSPÓŁCZESNA BANKOWOŚĆ INWESTYCYJNA SZELĄGOWSKA A. RED.
- EKONOMIA WIEDZY NIEDOSKONAŁEJ KURS WALUTOWY I RYZYKO FRYDMAN R. GOLDBERG M.D.
- GOSPODARKA NARODOWA DOBOSZYŃSKI A.
- METODY I TECHNIKI SONDAŻOWYCH BADAŃ OPINII SZREDER M.
- STATYSTYCZNE METODY WIELOWYMIAROWEJ ANALIZY PORÓWNAWCZEJ PANEK T.
- INWESTYCJE HYBRYDOWE NOWE UJĘCIE OCENY EFEKTYWNOŚCI KASIEWICZ S. ROGOWSKI W.
- FINANSOWE INSTRUMENTY POCHODNE GRZYWACZ J. RED.
- ZARZĄDZANIE RYZYKIEM ZMIANY CENY WINKLER-DREWS T.
- CONTROLLING + PRAKTYCZNE POMOCE CONTROLLINGOWE W EXCELU NA CD MEHLAN A.
- RYNKI INWESTYCJI ALTERNATYWNYCH MIKITA M. PEŁKA W.
- KOSZTY I EFEKTY DZIAŁAŃ MARKETINGOWYCH GARBARSKI L. RED.
- HISTORIA NATURALNA BOGACZY CONNIF R.
- METODY ILOŚCIOWE W R Z PŁYTĄ CD APLIKACJE EKONOMICZNE I FINANSOWE KOPCZEWSKA K. KOPCZEWSKI T. WÓJCIK P.
- RYNEK USŁUG FINANSOWYCH A KONIUNKTURA GOSPODARCZA GARCZARCZYK J.
- TEORIA OCZEKIWAŃ ANALIZA EMPIRYCZNA GWP W WARSZAWIE S.A. MUCHA M.
- USTAWA O OFERCIE PUBLICZNEJ HAŁADYJ K.
- RYNKI FINANSOWE W ROZWOJU PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH RED. FILIPIAK B. MIKOŁAJCZYK B.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|