KAIZEN: klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii to pierwsza na
świecie książka przybliżająca zachodnim menedżerom kaizen - japońską filozofię
zarządzania opartą na ciągłym doskonaleniu.
Premiera tej książki była kamieniem milowym teorii zarządzania, szczególnie
systemów jakości. Dla autora natomiast był to początek misji popularyzowania
i adaptowania kaizen w firmach zachodnich. Misji, dla której wyzwaniem były
różnice mentalności Japonii i Zachodu. Czytamy w przedmowie: "(...)
zachodni menedżerowie preferują nagłe zmiany, oparte na technologiach i znacznych
inwestycjach, Japończycy wolą małymi krokami nieustannie doskonalić procesy,
opierając się na zdrowym rozsądku i zaangażowaniu pracowników. (...) Te
dwa różne podejścia autor nazywa innowacyjnością i kaizen. Wyzwaniem, jakie
stawia przed menedżerami, jest zaadoptowanie ich obu. Bowiem jedynie synergia
innowacyjności i kaizen warunkuje osiągnięcie trwałego sukcesu.
Kaizen nie można zgłębić poprzez studiowanie ksiąg. Prawdziwa nauka płynie
z codziennego praktykowania tej dziedziny. Czytelnik, zanim wejdzie na drogę kaizen,
ma okazję poznać tę praktyczną stronę zarządzania w systemie ciągłego
doskonalenia poprzez liczne analizy przypadków wdrożeń i funkcjonowania kaizen
w firmach japońskich.
"Uznany na całym świecie guru zarządzania jakością prezentuje tajniki sukcesu
japońskich producentów, ich doświadczenia, techniki, instrumenty nieustannego
doskonalenia organizacji, zarządzania procesami, produktami i technologią. Poradnik
szczególnie przydatny dla menedżerów, audytorów, studentów i wszystkich
zainteresowanych trwałą przewagą konkurencyjną swoich organizacji".
prof. dr hab. Krystyna Cholewicka-Goździk
"Filozofia kaizen zakłada pozytywny kierunek zmian - doskonalenie ludzi,
procesów, wyrobów i usług, struktur organizacyjnych itd. Książka zapoznaje
Czytelnika z wieloma jej elementami, m.in. z wykorzystaniem cyklu PDCA,
działalnością kół jakości, podejściem do relacji przełożony-podwładny czy do
problemu konkurencji. Doskonalenie nigdy się nie kończy, a ta świetna publikacja
może być znakomitym wsparciem w tym procesie dla menedżerów, kadry
inżynieryjno-technicznej, operatorów, ludzi nauki i studentów."
prof. zw. dr hab. inż. Stanisław Borkowski, Wydział Zarządzania Politechniki
Częstochowskiej
Masaaki Imai to światowy ekspert kaizen, nazywany guru lean
i architektem ciągłego doskonalenia. Jest pionierem i liderem
w promowaniu kaizen w świecie. Jego przełomowa, pierwsza książka na ten
temat, zatytułowana "KAIZEN: Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii",
została opublikowana w roku 1986 i od tego czasu przetłumaczona na ponad 20
języków (w tym japoński). Jest również autorem Gemba Kaizen, kolejnego
bestsellera, który wydano w Polsce w roku 2006. Obecnie kończy pracę nad
trzecim tytułem. W 1985 roku założył KAIZEN Institute, międzynarodową organizację
posiadającą dziś dwadzieścia biur na całym świecie. Jest często zapraszanym mówcą
na międzynarodowe konferencje. Przemawiał w ponad 30 krajach, również
w Polsce. Masaaki Imai urodził się w Tokio w 1930 roku.
Spis treści
PRZEDMOWA AUTORA DO POLSKIEGO WYDANIA
SŁOWO WSTĘPNE OD POLSKIEGO WYDAWCY
PODZIĘKOWANIA
PODZIĘKOWANIA ZA MOŻLIWOŚĆ WYKORZYSTANIA MATERIAŁÓW
SŁOWNIK
PRZEDMOWA
WYZWANIE KAIZEN
ROZDZIAL PIERWSZY
KONCEPCJA KAIZEN
Wartości kaizen
Kaizen i zarządzanie
Znaczenie kontroli jakości (QC) dla kaizen
Kaizen i TQC
Kaizen i system sugestii
Kaizen i konkurencja
Zarządzanie zorientowane na procesy kontra zarządzanie zorientowane na wyniki
ROZDZIAŁ DRUGI
PODEJŚCIE DO DOSKONALENIA NA WSCHODZIE I NA ZACHODZIE
Kaizen kontra innowacje (1)
Kaizen kontra innowacje (2)
Kaizen i pomiary
ROZDZIAŁ TRZECI
KAIZEN POPRZEZ KOMPLEKSOWĄ KONTROLĘ JAKOŚCI (TQC)
Kontrola jakości zależy od jakości ludzi
Różnice miedzy japońskim i zachodnim podejściem do kontroli jakości
Stosowanie cyklu PDCA (planuj-wykonaj-sprawdź-działaj)
Kontynuacja koła Deminga
Podstawowy poziom kaizen
ROZDZIAŁ CZWARTY
PRAKTYKA KAIZEN
Kaizen zorientowany na zarządzanie
Kaizen na hali produkcyjnej
Kaizen zorientowany na zespół
Kaizen zorientowany na jednostkę
System sugestii
ROZDZIAŁ PIĄTY
ZARZĄDZANIE W KAIZEN
Zarządzanie międzywydziałowe (poziome)
Delegowanie celów
Delegowanie jakości TPM (kompleksowe utrzymanie parku maszynowego) - Total Productive
Maintenance
ROZDZIAŁ SZÓSTY
KAIZEN - METODY ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW
Problemy dotyczące zarządzania
Kaizen i relacje przełożony - podwładny
Kierownictwo i podwładni: wrogowie czy sojusznicy?
Kultura produktywności
Nieład w produktywności: twarde i miękkie aspekty
Zaangażowanie menedżerów najwyższego szczebla
ROZDZIAŁ SIÓDMY
ZMIANA KULTURY KORPORACYJNEJ
Klient - ostateczny sędzia jakości
Relacje z dostawcami
Zmiana kultury korporacyjnej: wyzwanie dla Zachodu
PODSUMOWANIE
ZAŁĄCZNIKI
Załącznik A. Lista kontrolna działań kaizen "3 MU"
Załącznik B. Metoda "5 kroków"
Załącznik C. 5W1H
Załacznik D. Lista kontrolna "4M"
Załącznik E. Narzędzia rozwiązywania problemów
Załącznik F. Nagroda Deminga
Załącznik G. Studium przypadku: Kaizen w firmie Canon
SPIS ILUSTRACJI
NOTA O KAIZEN INSTITUTE
278 stron, B5, twarda oprawa