Współczesne przedsiębiorstwa bywają potężniejsze od niektórych państw.
Są także od nich bogatsze, lepiej zarządzane i bardziej wpływowe. To one tworzą
sytuację gospodarczą, wyznaczają nowe style zachowań konkurencyjnych, a
niejednokrotnie oddziałują także i na politykę. Jednak skoro u podstaw ich powstania
leżą powiększanie zysków i gromadzenie zasobów, jaką rzeczywistość społeczną
mają szansę nam wykreować?
Autorami zebranych tu artykułów są Michael E. Porter oraz C.K. Prahalad - najlepsi
światowi specjaliści w dziedzinie konkurencyjności firm oraz możliwości finansowych
związanych z "najniższą warstwą piramidy", czyli największą, ale
najuboższą grupą socjoekonomiczną. Wskazują oni współczesnym menedżerom korzyści
płynące z zaangażowania w sprawy społeczne. Otwierają oczy na potencjał tkwiący w
tworzeniu innowacyjnych rozwiązań i technologii w celu zaspokojenia potrzeb socjalnych.
Zdradzają sposoby odnoszenia sukcesu na nowych rynkach dzięki marketingowi promującemu
postawy obywatelskie.
- Zarabianie na biednych - kiedy ubodzy stają się klientami.
- Czysta filantropia czy czysty biznes - zarabianie dobroczynnością.
- Handel tworzący dobrobyt - globalizacja przynosząca korzyści.
- Przywódcza rola przedsiębiorstw - nowy model zachowań prospołecznych.
- Zaangażowanie społeczne przewagą konkurencyjną - Cisco Networking Academy Program.
"Harvard Business Review. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw" to
zbiór artykułów, które w wersji oryginalnej ukazały się w Harvard Business Review -
cenionym przez menedżerów, naukowców i przedsiębiorców czasopiśmie, wydawanym przez
jeden z najbardziej prestiżowych uniwersytetów na świecie. Niniejszy zbiór zawiera
przełomowe koncepcje, wiodące myśli i studia przypadków autorstwa doświadczonych
ekspertów w dziedzinie zarządzania.
Spis treści
Jak obsługiwać biednych i dobrze na tym zarabiać?
C.K. PRAHALAD I ALLEN HAMMOND
Filantropia przedsiębiorstwa jako źródło przewagi konkurencyjnej
MICHAEL E. PORTER I MARK R. KRAMER
Jaki jest cel istnienia firm?
CHARLES HANDY
Macierz prawości
ROGER L. MARTIN
Ścieżka kyosei
RYUZABURO KAKU
Czy osoba prawna może mieć świadomość?
KENNETH E. GOODPASTER I JOHN B. MATTHEWS, JR.
Nowy model filantropii przedsiębiorstw
CRAIG SMITH
Od powierzchownych zmian do poważnych transformacji
ROSABETH MOSS KANTER
O autorach
235 stron, A5, twarda oprawa z obwolutą