PODSTAWOWE PROBLEMY METODOLOGICZNE NAUK SPOŁECZNO POLITYCZNYCH
SURMACZYŃSKI M. wydawnictwo: WYD UN WROCŁAW, 2010, wydanie I cena netto: 33.00 Twoja cena 31,35 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Podstawowe problemy metodologiczne nauk społeczno politycznych
Prezentowana publikacja, choć dotyczy trudnych zagadnień, jest jednak klarowna i
przejrzysta logicznie. Autor położył nacisk na praktyczne możliwości realizacji
różnych propozycji. Każdy rozdział książki niesie w swej treści wiedzę niezbędną
człowiekowi uprawiającemu naukę. Praktyczne zastosowanie treści kilku pierwszych
rozdziałów staje się wręcz koniecznością przy pracy licencjackiej i magisterskiej, a
całości w dysertacjach doktorskich oraz habilitacyjnych. Odpowiednie obchodzenie się z
nazwami – kategoriami analitycznymi jest wstępnym warunkiem podjęcia jakiegokolwiek
tematu. Zwrócenie uwagi na zasady logiki formalnej prowadzi do jasnego i wyraźnego
formułowania własnych myśli, zastosowanie zaś godziwych wskazań erystyki ustrzeże
badacza przed jałowymi sporami.
Wstęp
Rozdział I. Źródła wykorzystywane przez politologię
1. Powstawanie polskiej politologii w latach 60.
2. Prasa jako źródło badań politologicznych
3. Korzystanie z prasy
4. Źródła naukowe wytworzone przez innych
5. Źródła wytworzone przez politologów
6. Archiwalia
Rozdział II. Znaczenie pojęć w naukach społecznych
1. Rozważania metodologiczne jako obowiązek naukowy w badaniach humanistycznych
2. Fakty i odpowiadające im pojęcia
3. Porządkowanie i analiza faktów
Rozdział III. Sposoby posługiwania się pojęciami
1. Znaczenie pojęć w politologii
2. Pojęcia jako naukowe składniki politologii
3. Współczynnik humanistyczny
4. Eksplikacja jako metoda uściślania i precyzowania pojęć
5. Tworzenie szkół politologii
Rozdział IV. Nazwy jako swoiste narzędzie badawcze politologii
1. Poprawne rozumienie nazw
2. Błędy wieloznaczności
3. Nazwy pozorne, ogólne i hipostazy
Rozdział V. Błędy w mówieniu i pisaniu
1. Usterki w wypowiadaniu się
2. Precyzowanie pojęć-nazw
3. Posługiwanie się nazwami
Rozdział VI. Rodzaje definicji
1. Definicja klasyczna
2. Definicje analityczne
3. Definicje syntetyczne
4. Rożne (inne) rodzaje definicji
Rozdział VII. Sposoby i metody urabiania definicji
1. Metody urabiania definicji (słowotwórcza, filologiczna, intuicyjna, arbitralna)
2. Błędy w definiowaniu
3. Pojęcie – nazwa – kategoria
Rozdział VIII. Hermeneutyka i komparatystyka jako metody badawcze
1. Pojęcie hermeneutyki
2. Interpretacje faktów
3. Typologia jako interpretacja
4. Pojęcie komparatystyki
5. Przedmiot zainteresowań komparatystyki
6. Analogia jako metoda komparatystyki
Rozdział IX. Błędy rozumowania popełniane w pracy naukowej
1. Błędy wynikające z niewiedzy
2. Błędy logicznoformalne
3. Unikanie definicji jako błąd
4. Uchybienia ekstrapolacji i błędne koło
5. Stereotypowe sformułowania i rutyna
6. Odmienne interpretacje
Rozdział X. Przygotowanie praktyczne do twórczości naukowej
1. Wartościowanie w naukach społecznych i czynności wstępne
2. Konceptualizacja badań
3. Modelowanie w politologii
4. Niektóre determinanty badania naukowego
5. Badania teoretyczne i empiryczne
Rozdział XI. Modele pracy naukowej
1. Charakterystyka różnych prac naukowych na stopień
2. Praca teoretyczna
3. Praca empiryczna
4. Doktorat – habilitacja – magisterium
5. Wizje rozwiązywania problemów – zalecenia szczegółowe
6. Wstęp i zakończenie
Zakończenie
168 stron, B5, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- SYSTEM: ADMINISTRACJA PUBLICZNA SYSTEMOWE DETERMINANTY NAUKI ADMINISTR WRZOSEK S.
- GOSPODARKA I OBRÓT NIERUCHOMOŚCIAMI NIEMCZYK R.
- PRAWO KARNE TESTY BECKA LACHOWSKI J.
- WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE ZARZĄDZANIA GONICKA J. RED.
- PRZESTRZEŃ WOLNOŚCI BEZPIECZEŃSTWA I SPRAWIEDLIWOŚCI UNII EUROPEJSKIEJ WAWRZYK P.
- FINANSE PUBLICZNE I MIĘDZYNARODOWE PN 99 BERNAŚ B. RED.
- KLUCZ DO MARKETINGU. NAJWAŻNIEJSZE TEORIE, POJĘCIA, POSTACI. SUTHERLAND J. CANWEL D.
- ZARZĄDZANIE KAPITAŁEM LUDZKIM UZYSKIWANIE WARTOŚCI DODANEJ BARON A. ARMSTRONG M.
- DZIAŁANIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W UJĘCIU NAUK ADMINISTRACYJNYCH STEFNIUK M.
- GOSPODARKA NIERUCHOMOŚCIAMI KOMENTARZ HOROSZKO M. PĘCHORZEWSKI D.
- SŁOWNIK POLITOLOGII RED. WALICKA B.
- NAUKA O ZARZĄDZANIU SIKORSKI C.
- FINANSE PRZEDSIĘBIORSTW I FINANSE PUBLICZNE WYBRANE ASPEKTY UZIĘBŁO A. KALINOWSKI M. PRONOBIS M.
- MARKETING TEORIA I PRZYKŁADY SOBOTKIEWICZ D. WANIOWSKI P. DASZKIEWICZ M.
- E-PROCUREMENT. SYSTEMY ELEKTRONICZNYCH ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH SZUMSKI O.
- POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE - OGÓLNE, PODATKOWE, EGZEKUCYJNE I PRZED SĄDAMI ADMINISTRACYJNYMI WIERZBOWSKI M.
- PRAWO UNII EUROPEJSKIEJ TEKSTY USTAW BECKA SKIBIŃSKA E. WPR.
- POLITOLOGIA. PRZEWODNIK ENCYKLOPEDYCZNY
- ZARZĄDZANIE MIĘDZYNARODOWE ROZKWITALSKA M.
- PODSTAWY EKONOMII SLOMAN J.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|