Publikacja jest aktualnie niedostępna
Książka ta dotyczy rozwiązywania skomplikowanych problemów o dużej
złożoności obliczeniowej.
Autorzy określają źródła trudności, przed którymi staje każdy rozwiązujący
skomplikowane zadanie. Przedstawiają klasyczne algorytmy optymalizacyjne. Omawiają dwie
współczesne heurystyki: symulowane wyżarzanie i wyszukiwanie z tabu. Opisują
zagadnienia związane z poszukiwaniem permutacji obiektów spełniających zadane warunki
i dostrajaniem algorytmów do naszych potrzeb. Zajmują się sieciami neuronowymi,
systemami rozmytymi i metodami hybrydowymi. Bardzo ważne są dodatki. W pierwszym autorzy
podają podstawowe wiadomości z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki, potrzebne do
zrozumienia książki, a w drugim zamieszczają problemy do samodzielnego przestudiowania.
Książka jest przeznaczona dla studentów informatyki, nauk przyrodniczych i
zarządzania na uczelniach wyższych.
Spis treści
Przedmowa do drugiego wydania
Przedmowa do pierwszego wydania
Wstęp
I. Ile lat mają moi trzej synowie?
l. Dlaczego niektóre problemy są trudne do rozwiązania?
1.1. Wielkość przestrzeni przeszukiwania
1.2. Modelowanie problemu
1.3. Zmiana związana z czasem
1.4. Ograniczenia
1.5. Problemy z udowadnianiem
1.6. Twoja szansa na sławę
1.7. Podsumowanie
II. Jak ważny jest model?
2. Podstawowe pojęcia
2.1. Reprezentacja
2.2. Cel
2.3. Funkcja oceny
2.4. Określanie problemu poszukiwania
2.5. Otoczenia i lokalne optima
2.6. Metody wspinania się
2.7. Czy umiesz tak sprytnie uderzyć bilę?
2.8. Podsumowanie
III. Jakie są ceny w sklepach "7-11"?
3. Metody tradycyjne - część I
3.1. Przeszukiwanie wyczerpujące
3.1.1. Metody wyliczeniowe dla SAT
3.1.2. Metody wyliczeniowe dla TSP
3.1.3. Metody wyliczeniowe dla NLP
3.2. Przeszukiwanie lokalne
3.2.1. Przeszukiwanie lokalne i SAT
3.2.2. Przeszukiwanie lokalne i TSP
3.2.3. Przeszukiwanie lokalne i NLP
3.3. Programowanie liniowe: metoda sympleks
3.4. Podsumowanie
IV. Jakie to liczby?
4. Metody tradycyjne - część II
4.1. Algorytmy zachłanne
4.1.1. Algorytmy zachłanne i SAT
4.1.2. Algorytmy zachłanne i TSP
4.1.3. Algorytmy zachłanne i NLP
4.2. Dziel i rządź
4.3. Programowanie dynamiczne
4.4. Metoda podziału i ograniczeń
4.5. Algorytm A
4.6. Podsumowanie
V. Jakiego koloru jest niedźwiedź?
5. Unikanie lokalnych optimów
5.1. Symulowane wyżarzanie
5.2. Poszukiwanie z tabu
5.3. Podsumowanie
VI. Jak dobrą masz intuicję?
6. Podejście ewolucyjne
6.1. Podejście ewolucyjne do SAT
6.2. Podejście ewolucyjne do TSP
6.3. Podejście ewolucyjne do NLP
6.4. Podsumowanie
VII. Jedna z tych rzeczy jest niepodobna do pozostałych
7. Projektowanie algorytmów ewolucyjnych
7.1. Reprezentacja
7.1.1. Wektory symboli o ustalonej długości
7.1.2. Permutacje
7.1.3. Automaty ze skończoną liczbą stanów
7.1.4. Wyrażenia symboliczne
7.2. Funkcja oceny
7.3. Operatory różnicowania
7.3.1. Wektory symboli o ustalonej długości
7.3.2. Permutacje
7.3.3. Automaty ze skończoną liczbą stanów
7.3.4. Wyrażenia symboliczne
7.4. Selekcja
7.5. Inicjowanie
7.6. Podsumowanie
VIII. Jaka jest najkrótsza droga?
8. Problem komiwojażera
8.1. W poszukiwaniu dobrych operatorów różnicowania
8.2. Uzupełnianie o metody poszukiwania lokalnego
8.3. Inne możliwości
8.3.1. Krzyżowanie ze składaniem krawędzi
8.3.2. Operator inver-over
8.4. Podsumowanie
IX. Kto ma zebrę?
9. Metody radzenia sobie z ograniczeniami
9.1. Ogólne rozważania
9.1.1. Określanie funkcji eval f
9.1.2. Określanie funkcji eval u
9.1.3. Zależności między eval f a eval u
9.1.4. Odrzucanie rozwiązań niedopuszczalnych
9.1.5. Poprawianie osobników niedopuszczalnych
9.1.6. Zastępowanie osobników ich poprawionymi wersjami
9.1.7. Nakładanie kar na osobniki niedopuszczalne
9.1.8. Utrzymywanie populacji dopuszczalnej za pomocą specjalnych sposobów reprezentacji
i operatorów różnicowania
9.1.9. Stosowanie dekoderów
9.1.10. Oddzielanie osobników i ograniczeń
9.1.11. Badanie granicy między dopuszczalną a niedopuszczalną częścią przestrzeni
przeszukiwania
9.1.12. Znajdowanie rozwiązań dopuszczalnych
9.2. Optymalizacja numeryczna
9.2.1. Metody oparte na zachowywaniu dopuszczalności rozwiązań
9.2.2. Metody oparte na funkcjach kary
9.2.3. Metody oparte na poszukiwaniu rozwiązań dopuszczalnych
9.2.4. Metody oparte na dekoderach
9.2.5. Metody hybrydowe
9.3. Podsumowanie
X. Czy potrafisz dostosować się do problemu?
10. Dostosowywanie algorytmu do problemu
10.1. Parametry sterujące w algorytmach ewolucyjnych
10.2. Objaśnienie zagadnienia za pomocą NLP
10.3. Taksonomia metod sterowania
10.4. Możliwości sterowania parametrami
10.4.1. Reprezentacja
10.4.2. Funkcja oceny
10.4.3. Operatory mutacji i ich prawdopodobieństwa
10.4.4. Operatory krzyżowania i ich prawdopodobieństwa
10.4.5. Selekcja rodziców
10.4.6. Populacja
10.5. Łączenie sposobów sterowania parametrami
10.6. Podsumowanie
XI. Czy potrafisz dać mata w dwóch ruchach?
11. Środowiska zmienne w czasie oraz szum
11.1. Życie to dynamiczny krajobraz
11.2. Świat rzeczywisty jest zaszumiony
11.2.1. Zapewnianie różnorodności
11.3. Modelowanie trasy statku
11.4. Podsumowanie
XII. Dzień tygodnia, w którym wypada pierwszy stycznia
12. Sieci neuronowe
12.1. Neurony progowe i liniowe funkcje dyskryminacyjne
12.2. Propagacja wsteczna dla wielowarstwowych perceptronów ze sprzężeniem do przodu
12.3. Szkolenie i testowanie
12.4. Sieci rekurencyjne i architektury rozszerzone
12.4.1. Standardowe sieci rekurencyjne
12.4.2. Sieć Hopfielda
12.4.3. Maszyna Boltzmanna
12.4.4. Sieć wielu współpracujących programów
12.5. Grupowanie za pomocą uczenia konkurencyjnego
12.6. Wykorzystywanie sieci neuronowych do rozwiązywania TSP
12.7. Ewoluujące sieci neuronowe
12.8. Podsumowanie
XIII. Jakiej długości była lina?
13. Systemy rozmyte
13.1. Zbiory rozmyte
13.2. Zbiory rozmyte i miary probabilistyczne
13.3. Operacje na zbiorach rozmytych
13.4. Relacje rozmyte
13.5. Projektowanie regulatora rozmytego
13.6. Grupowanie rozmyte
13.7. Rozmyte sieci neuronowe
13.8. Podejście rozmyte do TSP
13.9. Ewoluujące systemy rozmyte
13.10. Podsumowanie
XIV. Wszystko od czegoś zależy
14. Systemy koewolucyjne
14.1. Gry
14.2. Uczymy się grać w warcaby
14.3. Optymalizacja z użyciem konkurujących populacji
14.4. Jeszcze jeden przykład gry
14.5. Sztuczne życie
14.6. Gry ze współpracą i konkurowaniem
14.7. Modelowanie inteligentnych agentów
14.8. Zagadnienia związane z koewolucją
14.9. Przykład koewolucji ze współpracą w zastosowaniu do TSP
14.10. Podsumowanie
XV. Kto jest wyższy?
15. Wielokryterialne podejmowanie decyzji
15.1. Redukowanie do problemów z jedną liczbą
15.1.1. Valuated State Space
15.1.2. Metody rozmyte wielokryterialnego podejmowania decyzji
15.1.3. Podsumowanie
15.2. Podejście ewolucyjne do wielokryterialnego podejmowania decyzji
15.2.1. Krótka historia
15.2.2. Algorytm ewolucyjny dla wielokryterialnego NLP
15.3. Podsumowanie
XVI. Czy lubisz proste rozwiązania?
16. Systemy hybrydowe
16.1. Podsumowanie
17. Podsumowanie
Dodatek A. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka
A.l. Podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa
A.2. Zmienne losowe
A.2.l. Dyskretne zmienne losowe
A.2.2. Ciągłe zmienne losowe
A.3. Statystyki opisowe zmiennych losowych
A.4. Twierdzenia graniczne i nierówności rachunku prawdopodobieństwa
A.5. Dodawanie zmiennych losowych
A.6. Generowanie liczb losowych przez komputer .
A.7. Szacowanie
A.8. Statystyczne testowanie hipotez
A.9. Regresja liniowa
A.10. Podsumowanie
Dodatek B. Zadania i projekty
B.l. Kilka praktycznych problemów
B.2. Ogłaszanie wyników eksperymentów obliczeniowyct z zastosowaniem metod
heurystycznych
Bibliografia
Skorowidz
Tłum. z ang. A. Schubert, J. Schubert, 624 strony, B5, 178 rys., 7 tabl., twarda
oprawa