Większość specjalistów wypowiadających się na temat zarządzania wiedzą
koncentruje uwagę na systemach komputerowych służących gromadzeniu wiedzy, a
dokładniej ujmując - informacji. Ch. Evans w swojej książce nie zajmuje się
tego typu technologiami, lecz rolą relacji międzyludzkich w przedsiębiorstwie,
w tym: organizowaniem pracy ludzi, aby współdziałając ze sobą, efektywnie
wykorzystywali posiadaną wiedzę; funkcjami pełnionymi przez ekspertów od zarządzania
zasobami ludzkimi, a zwłaszcza ich funkcją pomnażania wiedzy; wskazywaniem, że dział
ds. zasobów ludzkich musi dokładnie zająć się zarządzaniem wiedzą od strony
koncepcyjnej i technicznej; rejestrowaniem niepisanych opowieści i anegdot oraz
nieoficjalnych norm i zwyczajów funkcjonujących w przedsiębiorstwie.
Spis treści
Przedmowa
Wstęp
Gospodarka oparta na wiedzy - szanse i wyzwania dla przedsiębiorstw
Po co komu następna książka o zarządzaniu wiedzą?
Podziękowania
CZĘŚĆ I. Zarządzanie wiedzą jako strategiczne wyzwanie dla działu
zasobów ludzkich
ROZDZIAŁ 1. Zmiany w świecie biznesu wymuszające zarządzanie wiedzą
Wiedza jako kluczowy zasób przedsiębiorstwa
Globalne zmiany ekonomiczne
Zmiany technologiczne
Nowa koncepcja miejsca pracy i samej pracy
Zmiany w przebiegu ścieżki kariery
Dochodzenie do wspólnej koncepcji wiedzy i zarządzania wiedzą
Definicje wiedzy
Definicja zarządzania wiedzą
Zarządzanie wiedzą jako problem strategiczny
Czynniki wymuszające zarządzanie wiedzą i ich związek ze strategią przedsiębiorstwa
Strategia zarządzania wiedzą
Wdrożenie
Ocena efektów
Podsumowanie
Czas na zastanowienie
ROZDZIAŁ 2. Awans działu kadr ze szczebla operacyjnego na strategiczny
Partner w realizacji strategii
Mistrz administracji
Opiekun pracowników
Reformator
Jak kadrowcy mogą rozwijać swoje kompetencje?
Podsumowanie
Czas na zastanowienie
ROZDZIAŁ 3. Jak wykształcić kulturę podporządkowaną wiedzy
Charakterystyka organizacji podporządkowanej wiedzy
Bariery utrudniające przepływ wiedzy
Model organizacji podporządkowanej wiedzy
Wyraźnie określone wartości
Otwartość na różnorodność
Wyzwalanie kreatywności
Rozmyte struktury
Elastyczność
Płynność ról i zakresu obowiązków
Nacisk na uczenie się
Rozległe kontakty
Służebne przywództwo
Środowisko ułatwiające pracę i uczenie się w grupie
Jasno zdefiniowane wymagania wobec pracowników
Podsumowanie
Czas na zastanowienie
CZĘŚĆ II. Budowanie kultury podporządkowanej wiedzy
ROZDZIAŁ 4. Struktura, funkcje i zakres obowiązków w kulturze
podporządkowanej wiedzy
Reforma struktury organizacyjnej
Przerwa na refleksję: czy Twoje przedsiębiorstwo jest pozbawione barier?
Rozmiary organizacji oraz ich wpływ na rozwój i wymianę wiedzy
Zmiana ról i zakresu obowiązków w organizacji podporządkowanej wiedzy
Dyrektor ds. wiedzy
Referenci ds. informacji/referenci ds. usług informacyjnych
Obowiązki pozostałych pracowników w zakresie zarządzania wiedzą
Rola menedżerów
Rola szeregowych pracowników
Podsumowanie
Czas na zastanowienie
ROZDZIAŁ 5. Rola działu zasobów ludzkich w budowaniu kultury
podporządkowanej wiedzy
Idąc naprzód - rozwijanie umiejętności przedsiębiorstwa
Odpowiednie przywództwo
Menedżerowie w organizacjach podporządkowanych wiedzy - mistrzowie wiedzy czy
opiekunowie wiedzy?
Dobór i doskonalenie przywódców
Umieszczenie właściwych ludzi na właściwym miejscu we właściwym czasie
Szkolenie i rozwój pracowników
Tworzenie środowiska sprzyjającego nieformalnym sposobom nauki
Swobodna rotacja pracowników (a zarazem przepływ wiedzy) planowanie i koordynacja
Wywoływanie w ludziach poczucia wspólnoty i przynależności
Utrzymywanie machiny w ruchu
Dostosowanie metod pracy działu zasobów ludzkich do potrzeb zarządzania wiedzą
Informuj, informuj i jeszcze raz informuj
Podsumowanie
Czas na zastanowienie
ROZDZIAŁ 6. Nauka od nowa
Kształtowanie organizacji uczącej się
Spirala uczenia się i zmian
Wzbogacanie wiedzy typu wiem, jak - potrzeba zintegrowanego podejścia
Możliwości nauki w toku codziennej pracy
Spotkania zespołu
Nieformalne spotkania i rozmowy
Zespoły interdyscyplinarne
Nauka w kolejnych fazach zarządzania projektem
Wspólnoty praktyków
Dbałość o miejsca sprzyjające nauce
Miejsca sprzyjające swobodnej wymianie myśli
Miejsca do nauki poprzez eksperymenty i zabawy
Kultura nauczycielska
Uniwersytety korporacyjne - pomost między formalną edukacją a nauką w miejscu pracy
Ucz się od innych
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 7. Co motywuje pracowników umysłowych do nauki?
Czynniki warunkujące chęć do nauki
Jak dokształcają się niezależni specjaliści od spraw kadrowych
Nauka poprzez wspólną pracę z kolegami po fachu
Nauka poprzez obserwację innych specjalistów przy pracy
Nauka w grupie
Nauka z wykorzystaniem źródeł wiedzy jawnej
Nauka poprzez udział w przedsięwzięciach nie związanych z pracą
Nauka poprzez analityczną refleksję
Jakie wnioski natury ogólnej wypływają z omówionego badania?
Podsumowanie
Czas na zastanowienie
ROZDZIAŁ 8. Nauka i praca we wspólnotach praktyków
Nowa koncepcja uczenia się
Wspólnoty i wspólnoty praktyków - co to takiego?
Wspólne zaangażowanie
Samorządność
Własny styl
Od teorii do praktyki - rola wspólnot praktyków w rozwijaniu wiedzy
Porady dotyczące wykorzystania i wspomagania wspólnot praktyków
Przygotowanie i przebieg pierwszego spotkania
Wzbudzanie i podtrzymywanie zainteresowania działalnością wspólnot
Analiza i ocena rezultatów
Podsumowanie
Czas na zastanowienie
CZĘŚĆ III. Podnoszenie umiejętności i wiarygodności działu zasobów
ludzkich w zakresie zarządzania wiedzą
ROZDZIAŁ 9. Dostosowanie zarządzania zasobami ludzkimi do zarządzania
wiedzą
Dostosowanie zarządzania zasobami ludzkimi do zarządzania wiedzą pierwsze kroki
Od czego zacząć?
Kompetencje ramowe
Nabór i selekcja pracowników
Wdrażanie pracowników
System oceny pracowników
Wynagrodzenia i system motywacyjny
Dysponowanie zasobami ludzkimi
Nowy kontrakt psychologiczny związany z zatrudnieniem
Środowisko sprzyjające uczeniu się
Szkolenia i rozwój
Planowanie ścieżek kariery
Zatrzymywanie pracowników w organizacji
Podsumowanie
Czas na zastanowienie
ROZDZIAŁ 10. Dowiedz się, co wiesz: język i narzędzia do tworzenia mapy
wiedzy
Problemy koncepcyjne przy powstawaniu zarządzania wiedzą
Trzy reguły zarządzania wiedzą
Ludzie ujawniają wiedzę wyłącznie na ochotnika, nie można ich do tego zmusić
Zawsze wiemy więcej, niż potrafimy powiedzieć, i mówimy więcej, niż jesteśmy w
stanie zapisać
Wiemy, co wiemy, tylko gdy tego potrzebujemy
Tworzenie sensownego kontekstu
Zadawanie znaczących pytań: model ASHEN
ASHEN - inna perspektywa
Abstrakcja i koszty kodyfikacji
Typy społeczności pracowników
Dynamiczny przepływ wiedzy
Sieć powiązań społecznych
Wiedzieć, co się wie
ROZDZIAŁ 11. Kompletowanie własnego zestawu narzędzi zarządzania wiedzą
Kilka podstawowych narzędzi
Cykl pracy konsultanta
Cykl przyswajania zmiany
Metody podejścia do sytuacji trudnych i niecodziennych
Pytania sprzyjające odkrywaniu
Narzędzia inicjujące dialog
Model samorozwoju
Przyjazne rozpoznanie - sztuka robienia rzeczy niemożliwych
Narzędzia ułatwiające dzielenie się wiedzą ukrytą
Podsumowanie projektu
Końcowe zestawienie nabytych doświadczeń
Opowiadanie historii
Narzędzia identyfikacji kluczowych aktorów i zasobów wiedzy
Analiza sieci powiązań społecznych
Nowe podejście do procesu oceny
Ocena przedsięwzięć edukacyjnych - pięta achillesowa czy cenne źródło wiedzy?
Dlaczego ocenianie budzi opory, skoro na zdrowy rozum jest przydatne?
Ocenianie - delikatna operacja
Nigdy nie jest za wcześnie, aby zacząć
Możliwości nauki w procesie oceny
Czas na zastanowienie
ROZDZIAŁ 12. Jak mądrze wykorzystać technologię
Co z tym wszystkim ma wspólnego dział zasobów ludzkich?
Podpowiedzi praktyków
Wskazówka 1: doceń wartość informacji, które posiadasz
Wskazówka 2: przyłóż się do zarządzania informacją
Wskazówka 3: nie komplikuj
Wskazówka 4: traktuj zarządzanie wiedzą jako zadanie wymagające wolnego czasu
Wskazówka 5: wyposaż organizację w podstawowe narzędzia i naucz personel, jak się
nimi posługiwać
Wskazówka 6: zbadaj możliwość dostosowania posiadanych systemów do trybu dostarczania
wiedzy dokładnie na czas
Wskazówka 7: upewnij się, że nowy system zarządzania wiedzą jest rzeczywiście
potrzebny
Wskazówka 8: testuj nowe systemy na małej, lecz reprezentatywnej grupie użytkowników,
zanim udostępnisz je reszcie załogi
Wskazówka 9: ucz się na cudzych błędach
Wskazówka 10: zadbaj o to, aby wprowadzane systemy zarządzania wiedzą odpowiadały
istniejącym systemom
Technologie służące utrzymaniu łączności pomiędzy rozproszonymi pracownikami
Technologie ułatwiające lokalizowanie i kontaktowanie się z ludźmi
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 13. Podsumowanie
Bibliografia
Indeks
266 stron, miękka oprawa